Libuše – první operní inscenace v Novém divadle
![Eva Urbanová - Libuše](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r246290.jpg)
autor: Z webu
zvětšit obrázekOperní soubor Divadla J. K. Tyla uvádí: Bedřich Smetana LIBUŠE. Premiéra v sobotu 9. května 2015 od 20 h v Novém divadle.
Na partituře Libuše pracoval Bedřich Smetana v l. 1971–72, avšak na své první provedení čekala tato jeho čtvrtá opera plných devět let. Skladatel při komponování vycházel z představy mnohem větší scény, než jakou disponovalo Prozatímní divadlo. Hrdinskou operu, jež měla posilovat víru národa ve šťastnou budoucnost, určil pro velké divadlo Národní a takřka manifestačně tak projevil svou důvěru v jeho brzké otevření. Libuše v něm měla premiéru 11. června 1881.
Slavnostní představení Libuše otevíralo 27. září 1902 také Nové divadlo královského města Plzně (Velké divadlo). Novou moderní divadelní budovu na začátku této sezony otevřela sice Smetanova Prodaná nevěsta, přenesená pro tuto příležitost z historické budovy, avšak Libuše bude první operou na Nové scéně skutečně nastudovanou. Ani nyní se nezpronevěřuje svému určení provázet výjimečné okamžiky v životě českého národa. Její již jedenáctá inscenace v plzeňském divadle je věnována Plzni – Evropskému hlavnímu městu kultury 2015.
(Naposledy byla Libuše v Plzni inscenována před 29 lety – premiéra 8. 3. 1986, dirigent Josef Chaloupka, režie Oldřich Kříž).
Námět opery našel Smetanův libretista Josef Wenzig ve fragmentu Libušina soudu v Rukopise zelenohorském a v Kosmově kronice, libreto napsané v němčině přeložil do češtiny Ervín Špindler. Mytologický námět z úsvitu českých dějin, líčící příběh nejmladší Krokovy dcery Libuše a Přemyslův nástup na knížecí stolec, je korunován Libušiným proroctvím, v němž předpovídá významné události českých dějin. Završuje ho vizionářskými slovy „Můj drahý národ český neskoná, on pekla hrůzy slavně překoná“.
Monumentalita Smetanovy Libuše je pro režisérskou dvojici, již tvoří ředitel DJKT Martin Otava spolu s mladým šéfem opery Tomášem Pilařem, a pro scénografa Daniela Dvořáka výzvou k prověření uměleckého potenciálu technických i prostorových dispozic Nové scény.
Martin Otava k novému nastudování podotýká: „Režisér, který má rád Smetanu a zejména jeho Libuši, může považovat za štěstí, když se k režii toho titulu jednou za život dostane. V oblastních divadlech se Libuše po revoluci v podstatě neuváděla, také díky tomu, že Smetana si přál, aby toto dílo bylo uváděno pouze ve slavnostních okamžicích českého národa. A my jsme s vedením opery dospěli k závěru, že v roce 2015, kdy je Plzeň Evropským hlavním městem kultury, je pro nás významný každý okamžik – takže jsme naplánovali Libuši a budeme ji uvádět v běžném abonentním cyklu.
Protože šéf opery a já jsme oba režiséři, dohodli jsme se, že toto veledílo ztvárníme společně. Chceme tím vyslat určitý signál, že jsme divadlo týmových hráčů – a je nám jedno, co kdo konkrétně vymyslel, důležité je, aby to sloužilo Smetanovu i našemu společnému dílu.“
O režijní výklad Martina Otavy a Tomáše Pilaře opírá své scénografické řešení architekt Daniel Dvořák: „K mé obrovské radosti konečně prolomili inscenační praxi jánošíkovských opasků a dalšího pseudoslovanského balastu, zaklínající se tu Mikolášem Alšem, onde Alfonsem Muchou. Zdůrazňují téma mýtu, rituálu, historické nezřetelnosti.
Smetanova hudba je nesmírně živá a barvitá. Z ní vychází i odpovídající dynamika scény a režijní akce. Oba režiséři důsledně prosazují noblesní scénickou důstojnost a nehmotnou monumentalitu plynoucí z umělecké závažnosti díla. Pro nudu a statičnost vydávané obvykle za naplnění Smetanova přídomku slavnostní tabló tu není místo. Skladatel také ještě totiž uvedl, že se jedná o hudebně dramatické uživotnění. To je náš klíč.
Pokud technika nezradí, tak v inscenaci uvidíme zatím nejkomplexnější využití zdejší jevištní technologie. Věřím, že se nám podaří vrátit Libuši z muzea voskových figurín na soudobé operní jeviště, kam podle našeho názoru patří.“
Ústřední dvojici Libuše a Přemysla ztvární kromě Evy Urbanové a Vratislava Kříže, kteří tyto role nastudovali již v inscenaci Národního divadla v r. 1995, také letošní plzeňská držitelka Ceny Thálie Ivana Veberová a Martin Bárta. Do dalších klíčových postav jsou obsazeni Lívia Obručník Vénosová a Ivana Šaková (Krasava), Eliška Weissová a Jana Foff Tetourová (Radmila), Adam Leftwich, Jiří Přibyl a František Zahradníček (Chrudoš), Tomáš Černý a Valentin Prolat (Šťáhlav), Jevhen Šokalo a Pavel Vančura (Lutobor), Jiří Hájek a Jiří Kubík (Radovan). Hudební nastudování opery je dílem dirigenta Olivera Dohnányiho, jenž dirigoval Libuši už v Národním divadle, II. dirigentem je Jiří Štrunc.
Premiérové představení Libuše 9. května 2015 v Novém divadle začne ve 20 h a v přímém přenosu ho budou moci sledovat i televizní diváci. Všechna další představení Libuše budou vzhledem k délce trvání této opery začínat vždy v 18 h.
TIP!
Časopis 26 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Může tanec obnovit naše vazby k přírodě?
![Lush Blast](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r288796.jpg)
Umělecké duo Alica Minar a Dorota Michalak uvedou 2. července ve spolupráci se Studiem ALTA v přilehlém městsk ...celý článek
Florea Theatrum v létě ožije také dvojicí historických baletů
![Čarovná girlanda (Foto: Ivo Dankovič)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r288705.jpg)
Hudební ansámbl Musica Florea a Helena Kazárová, přední historička, režisérka a choreografka, připravují pro l ...celý článek
Časopis 26 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 26. týden
![Libuše Geprtová v Babičce](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1188670.jpg)
Tichý život Divé Báry
Skryté stránky života velké dramatické herečky Vlasty Fialové, spojené po většinu živ celý článek
HUDBA
Magie Hexe Priessnitz po 30 letech opět ožívá
![Přebal alba](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1588785.jpg)
Devadesátá léta 20. století v tuzemsku doba čerstvě nabyté svobody, doba (nejen v muzice) divoká, uvolněná a v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Lukáš Pavlásek vydal svou jedenáctou knihu
![Lukáš Pavlásek a jeho knihy pro děti](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2088801.jpg)
Komikovi a spisovateli Lukáši Pavláskovi právě vyšla další kniha. V pořadí jedenácté dílo je tentokrát určeno celý článek