Leona Telínová - noční motýl
autor: Z webu
zvětšit obrázekLeona Telínová (1979) se ve své tvorbě nevyjadřuje jen fotografií, experimentuje s různými médii, maluje, pracuje s technikou sítotisku, věnuje se loutkovému divadlu.
V době, kdy se autorka vrátila ze studijního pobytu z Berlína, začala vytvářet „hičkokovsky“ laděné soubory Ústí Noir (Noční lov, Muž bez tváře). Černobílé snímky, inspirované žánrem film noir, inscenovala v exteriérech nočního města a na scéně divadla s herci Činoherního studia v Ústí nad Labem. Během pracovní stáže v Berlíně rozšířila noirové příběhy o fotografie Nummer 226 - Die Haustreppe, odehrávající se na působivém starém dřevěném schodišti domu, ve kterém tehdy pobývala.
Soubor fotografií Noční motýl, který připravila pro purkrabství hradu Klenová, je oproti noir příběhům poetičtější . Snímky působí podobným dojmem zastavených filmových záběrů – v tomto případě animovaných. Určitou záhadností a vnitřním napětím navazují zejména na její poslední noir příběh Svědomí, ve kterém zpracovávala téma tíživých činů, vracejících se ve snech.
Název výstavy vhodně zastupuje témata, která se ve fotografiích objevují. Jedná se především o proměnu věcí, které v noci, při vytržení ze spánku, nabývají nejrůznějších, někdy až děsivých podob. Autorka se rovněž pokouší zachytit prostupování dojmů z knížek čtených před usnutím do světa snu, v němž se postavy často proměňují a předměty ožívají.
Snímky Noční motýl vznikaly od začátku letošního roku v ateliéru půvabné usedlosti Koulka v Praze, který sdílí se svým partnerem, scénografem a loutkářem Honzou Bažantem. Autorka v nich propojuje obory, které vystudovala – scénickou techniku a fotografii. Pro fotografování zátiší využívala nejprve prostor skutečného stínového divadla (na snímcích je patrná textura projekčního plátna). Později si vytvořila vlastní scénu, lépe přizpůsobenou pro fotografování. Využila v ní pohyblivého skleněného pozadí, které různě vkládala mezi předměty a projekční plátno – v tomto případě už pauzovací papír. Leona nepracuje s loutkami, určenými pro stínové divadlo, ale trpělivě sestavuje příběhy z nalezených věcí, přírodnin, různých hraček a předmětů, které jsou součástí jejího světa – místa, kde často, i se svojí rodinou pobývá.
V Leoniných fotografiích se rozptýlené, tušené postavy a věci vrství a vpíjí do pozadí. Některé obrazy jsou více pocitové, abstraktnější, jiné působí konkrétněji a dají se v nich vysledovat drobné posuny příběhů, rozvíjené v sekvencích. Modelace scén světlem a stínem, nepřirozené perspektivní vztahy mezi předměty, vyvolávají bohatou obrazotvornost. V použití rekvizit je někdy patrné zalíbení v dílech Karla Zemana.
Noční motýl není hlasitým fotografickým opusem, ovlivněným moderními technologiemi, aktuálními tématy a současnými trendy. Je především procesem, hledáním obrazu, vztahujícím se k různým osobním situacím a křehkým momentům v životě autorky.
Výstava Noční motýl potrvá do 26. srpna 2018 Galerie Klatovy / Klenová - Klenová, Klenová 1, Janovice nad Úhlavou.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Od Michelangela po Callota
Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
HaDivadlo uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace
Brněnské HaDivadlo scéna Centra experimentálního divadla představí pražskému publiku dvě nejnovější inscenace celý článek
HUDBA
Living Colour přivezou svou funkmetalovou smršť
Living Colour. Kultovní newyorská kapela, která zcela zásadně ovlivnila světovou hudební scénu, se po letech v celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zakončí 89. sezónu Mahlerovým Vzkříšením
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem uvede 12. a 13. června Druhou symfonii celý článek