zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jaroslav Kučera zblízka

Jaroslav Kučera zblízka

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Jaroslav Kučera zblízka
První filmový portrét jednoho z nejvýznamnějších československých kameramanů. Jaroslav Kučera je podepsaný pod filmy Adéla ještě nevečeřela, Jáchyme, hoď ho do stroje!, Všichni dobří rodáci, Démanty noci, Až přijde kocour a mnoha dalšími. Režie J. Felcman a T. Michálek (Premiéra). Filmový portrét kameramana Jaroslava Kučery (1929–1991) představuje jednoho z nejvýznamnějších světových stylotvůrců období nové vlny 60. let. Vedle Miroslava Ondříčka a Otto Hellera je právě Kučera třetí určující osobnost československé kameramanské školy. Snímek vychází z unikátního, teprve nedávno objeveného Kučerova archivu, který zpracovala Kateřina Svatoňová. S jeho využitím napsala ceněnou Kučerovu knižní monografii a uspořádala výstavu v Domě umění města Brno. Tým, se kterým Svatoňová spolupracovala, se nyní podílí na kameramanově filmovém portrétu.

Výběr z filmografie Jaroslava Kučery:
1984 – Prodloužený čas, 1982 – Kouzelné dobrodružství, 1981 – Křtiny, 1981 – Stachel im Fleisch, 1977 – Adéla ještě nevečeřela, 1975 – Cirkus v cirkuse, 1974 – Jáchyme, hoď ho do stroje!, 1973 – Noc na Karlštejně, 1969 – Ovoce stromů rajských jíme, 1968 – Všichni dobří rodáci, 1966 – Sedmikrásky, 1965 – Perličky na dně, 1964 – Démanty noci, 1964 – Fádní odpoledne, 1963 – Až přijde kocour. Film Až přijde kocour (1963) získal na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes Zvláštní cenu poroty. O nepřehlédnutelnosti snímku režiséra Vojtěcha Jasného rozhodla obrazová složka, jež byla dílem kameramana Jaroslava Kučery. Tehdy čtyřiatřicetiletý kameraman na mezinárodní scéně konkretizoval to, co si lidé začali představovat pod označením „československá nová vlna“. Jedním z jejích patronů se stal i díky svému kameramanskému podílu na povídkovém filmu Perličky na dně a na – do nich nezařazené – povídce Ivana Passera Fádní odpoledne. Kučera se podílel i na uhrančivé obrazové složce Démantů noci režiséra Jana Němce. Dobře placená procházka, televizní jazz-opera Miloše Formana a Jána Roháče, byla ukázkou nadstandardní kvality, jaké šlo dosáhnout v televizním formátu té doby. Kučerova spolupráce s jeho manželkou Věrou Chytilovou na filmech Sedmikrásky a Ovoce stromů rajských jíme je pak jedinečným příkladem kameramanského myšlení, které je ústrojně kompatibilní s režisérskou autorskou koncepcí.
Jaroslav Kučera ve své kameramanské praxi jedinečným způsobem rozvinul to, čeho se mu dostalo už během studií na pražské FAMU. Původně se chtěl věnovat výtvarnému umění (což bylo vždy zřetelné i v jeho autorsky precizním kameramanském rukopisu), místo na Akademii výtvarných umění však nakonec nastoupil na FAMU, na obor fotografická technika. Tu studovali i jeho starší spolužáci Karel Kachyňa i Vojtěch Jasný, kteří se později prosadili jako režiséři a s Kučerou opakovaně spolupracovali.
Kučera patřil mezi studenty „první generace FAMU“, kde studoval v letech 1948–1952. Už během studií si vyzkoušel práci asistenta kamery na několika dokumentárních snímcích. Působil v Československém armádním filmu (1952–1956) a pak až do roku 1985 ve Filmovém studiu Barrandov. Jeho jméno je spojeno s projekty velmi různorodého charakteru, ve kterých osvědčil své mnohotvárné schopnosti, umění zvládat různé techniky práce a požadavky černobílého i barevného materiálu.
Vedle Jasného, Chytilové, Passera a Němce spolupracoval Jaroslav Kučera s řadou dalších tvůrců nové vlny – mj. s Jaromilem Jirešem, Jurajem Herzem a Evaldem Schormem. Významný je však i jeho podíl na žánrové kinematografii v době normalizace (mj. Noc na Karlštejně režiséra Zdeňka Podskalského, Jáchyme, hoď ho do stroje! a Adéla ještě nevečeřela Oldřicha Lipského). V titulcích se Kučerovo jméno v pozici kameramana objevilo naposled u tragikomedie Jaromila Jireše Prodloužený čas (1984).
Jaroslav Kučera se do dějin kinematografie vepsal jako průkopník a inovátor nových technik, přístupů a postupů: experimentoval s barvou, perspektivou, světlem, rámováním, trikem a maskou, ale i s procesy vyvolávání. O této jeho práci podávají svědectví právě materiály z jeho soukromého archivu.
Své experimenty realizoval – v úctě k potřebám a výsledné podobě konkrétního filmového díla – prostřednictvím kreativní kameramanské práce, která byla stejně konzistentní a autentická jak v produkčně skromných projektech, tak ve velkoryse pojatých dílech. Kučerův vliv můžeme vnímat nejen v československé kinematografii, ale i v mezinárodním kontextu, a to zvláště díky čitelnému vlivu Sedmikrásek na výtvarné postupy ve francouzské, americké či britské kinematografii.
Vysílání: 25.3., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 26.3., ČT art., 29.3., ČT art

16.3.2020 13:03:56 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Filmové tipy 28. týden

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou
Krásná herečka dovedla své celosvětové popularity využít ve prospěch ...celý článek


Životy slavných - Jean Harlowová

Harlowová

Harlowová
Představovala bohyni lásky pro celý svět, ale nikdo ji nedokázal vnímat jako obyčejnou ženu. Caro ...celý článek


Michael Douglas a Kathleen Turnerová ve slavné tragikomedii

Michael Douglas a Kathleen Turnerová (Válka Roseových)

Válka Roseových
Civilizovaný rozvod je absolutně nemožný. Michael Douglas a Kathleen Turnerová jako manžels ...celý článek


Filmové tipy 27. týden

Amadeus

Cirkus bude!
Zákulisí manéže Slavia dnes pozná, co je to pořádná drezúra! Jaroslav Marvan v hlavní roli blá ...celý článek


Jean Gabin osobně

Jean Gabin

Jean Gabin osobně
Hrál přesně ve sto filmech a dokumentární portrét, který uvádíme, vytvořil jeho přítel Se ...celý článek


Příběhy legend - Banderas a Almodóvar

Pedro Almodóvar a Antonio Banderas

Antonio Banderas a Pedro Almodóvar – dokonalá dvojka
Mistr a jeho múza aneb dvojportrét umělců, kteří ...celý článek


Výpravný historický film života velikána Karla IV.

K. Hádek (Hlas pro římského krále)

Hlas pro římského krále
Jak se z malého chlapce, prince a dědice královského trůnu, stal jeden z největších ...celý článek


Výtvarné tipy 28. týden

Zázraky lidského génia: Katedrály

Zázraky lidského génia: Katedrály
Již po staletí dominují majestátní chrámy panoramatům měst a patří ke sku ...celý článek


Výtvarné tipy 27. týden

Eiffelova věž: Architektonické dobrodružství

Eiffelova věž: Architektonické dobrodružství
Už přes 130 let se majestátně vypíná do více než třísetmetrové ...celý článek


Životopisné drama Marlene

Marlene

Marlene
Modrý anděl a zářivá hvězda, která byla snem mužů i žen. Životopisné drama podle osudů divy klasick ...celý článek


Výpravný cyklus 100 dní ve Versailles

Versailles

100 dní ve Versailles (1/6)
Výpravný šestidílný cyklus o veškerém dění v zákulisí jedné ze stěžejních franc ...celý článek


Literární tipy 27. týden

Povídky malostranské

Povídky malostranské (1/3)
Květa Fialová a Viktor Preiss v televizním zpracování povídek Jana Nerudy O měkk ...celý článek


Literární tipy 28. týden

Voynichův rukopis

České tajemno (2/6) - Voynichův rukopis
Ukrývá středověký text poselství z dálného východu? Dávné záhady, n ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Nezapomenutelná Noc na Karlštejně se opět vrací!

Noc na Karlštejně (Foto: Agentura Divinus)

Muzikálová podívaná na romantických zámcích, kterou musíte zažít! Letní kulturní sezóna se neobejde bez jedné celý článek

další články...