zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Lazebník sevillský v provedení Théatre des Champs-Elysées

Lazebník sevillský

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Lazebník sevillský
Nejslavnější opera G. Rossiniho v brilantním pěveckém a hereckém provedení Théatre des Champs-Elysées v Paříži. Účinkují: M. Angelini, F. Sempey, C. Trottmann, P. Kálmán, R. Gleadow a další. Orchestr Le cercle de l´Harmonie řídí J. Rhorer. Scéna, kostýmy, režie L. Pelly. Televizní režie F. Roussillon (V italském znění s českými podtitulky) (Premiéra).

Lazebník sevillský patří do šťastného Rossiniho tříletého tvůrčího období mezi léty 1813–1816, kdy vznikly opery Signor Kartáč, Tankred, Italka v Alžíru, Aureliano v Palmýře nebo Alžběta, královna anglická. Tankredem si získal evropskou proslulost už ve dvaceti letech. Když mu bylo 23, dostal nabídku z římského divadla Argentina na zhudebnění Sterbiniho libreta podle Beaumarchaisovy komedie. Neměl z toho úplně dobrý pocit. Nejen proto, že operu venkoncem musel napsat ani ne za dva týdny, ale i proto, že v Itálii byl stále populární Lazebník Giovanniho Paisiella. Napsal tedy váženému mistrovi, aby se dopředu omluvil, a ten mu velmi rezervovaně odpověděl. O tom, jak to na premiéře vypadalo, nám zanechala velmi sugestivní líčení první Rosina, prima dona Geltrude Righetti-Giorgi. V hledišti byla velká skupina Paisiellových příznivců, která se postarala o to, že pro křik, pískot a výkřiky místy nebyli slyšet ani zpěváci, ani orchestr. Přesto na další reprízy diváci přišli a opera se stávala slavnou. Dnes jistě Rossiniho nejslavnější a zároveň svou životní radostí slouží jako ideální příklad komické opery.
Lazebník sevillský byl také jednou z mála Rossiniho oper, která neopustila jeviště ani se změnou operního vkusu od druhé poloviny 19. století. Druhá polovina 20. století se pak díky primadonám a dirigentům začala ke starým titulům bel canta vracet. A spolu s tím začali být i zpěváci školeni pro tento druh virtuózního zpěvu. Ještě v 70. nebo 80. letech 20. století se často vypouštěla závěrečná Almavivova árie Cessa di piú resistere (Přestaň tomu už bránit), protože ji ani výborní tenoristé nedokázali adekvátně zazpívat. V představení, které uvidíte, patří k fenomenálním číslům amerického tenoristy Michela Angeliniho a je skutečným vrcholem opery. Inscenaci nastudoval režisér Laurent Pelly, jehož hravý současný nadhled, poučený přitom divadlem Rossiniho časů, je ukázkou toho, jak zábavné může být moderní hudební divadlo.
Vysílání: 02.1., 20.15 hod., ČT art

21.12.2020 18:12:54 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Z éteru

Luca Salsi v titulní roli shakespearovského dramatu

Luca Salsi (Macbeth - Teatro alla Scala)

G. Verdi: Macbeth
Basbarytonista Luca Salsi v titulní roli shakespearovského dramatu z Teatro alla Scala v ...celý článek


Taneční příběhy Darii Klimentové

Taneční příběhy Darii Klimentové

Taneční příběhy Darii Klimentové (1/5) - Giselle
Významná česká primabalerína a taneční pedagožka Daria Kli ...celý článek


Koncert Osvětimské memento

Osvětimské album (Zdroj: Židovské muzeum v Praze)

Osvětimské memento
Přímý přenos koncertu k připomenutí 80. výročí likvidace rodinného tábora bloku BIIb v A ...celý článek


Káťa Kabanová pod taktovkou Jakuba Hrůši

Corinne Wintersová (Káťa Kabanová)

L. Janáček: Káťa Kabanová
U příležitosti 170. výročí narození moravského hudebního génia uvádíme tragickou ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 58. týden

Tři vstupenky na 26.

Tři vstupenky na 26.
Yves Montand, hvězda francouzského šansonu a jeho cesta ke slávě. Francouzský hudební celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 27. týden

Eiffelova věž: Architektonické dobrodružství

Eiffelova věž: Architektonické dobrodružství
Už přes 130 let se majestátně vypíná do více než třísetmetrové celý článek

další články...