Obdivuhodný vánoční dárek - Louskáček
autor: archiv divadla
Z rozlousknutého oříšku se tentokrát vylouply nejen nádherné šaty, ale i vánoční Londýn, peklo s čerty, snová krajina s vílami, vtipné režijní nápady a skvělý tanec. Všechno dohromady je pak nová - už sedmá - produkce baletu P.I.Čajkovského na prknech Národního divadla Praha, dnes v choreografii Youri Vamose, šéfa baletního souboru Deutsche Oper am Rhein v Dusseldorfu. Youri Vamos, který se při této příležitosti ocitl poprvé - a zdá se, že ne naposledy - v Praze, je znám jako autor dějových baletů, z nichž některé vycházejí z literárních předloh (Julien Sorel podle Standhalova románu Červený a černý, Lucidor podle sejnojmenné novely Hugo von Hoffmannsthala). V duchu svého hesla „balet není muzeum“ se Y. Vamos rovněž pouští do moderních adaptací známých klasických baletů např. Labutího jezera. V Louskáčku se týká úprava jak hudební složky tak obsahové - originální libreto baletu podle pohádky E.T.A. Hoffmanna zde Y. Vamos „promíchal“ s Vánoční koledou Ch. Dickense.
Postavy z původního díla, Klára a princ Louskáček, se stávají spoluhráči starého lakomého lichváře Scrooge, který se jediný neraduje z nadcházejících Vánoc a dokonce na Štědrý den propustí svého účetního Boba Critcheta. Ten teď nemá peníze, aby koupil své malé dcerce Kláře vánoční dárek, po kterém tolik touží - figurku Louskáčka. Když ještě Scrooge hračku ve vzteku rozbije, je míra jeho zlých skutků naplněna a chystá se odplata. Zdá se mu hrůzný sen, v němž odlétá i s postelí do pekla, kde ho po zásluze potrápí ďábel a pekelní duchové. Z pekla jej osvobozuje Víla vánoc, která mu také pomáhá vše napravit. Scrooge opraví Kláře louskáčka a raduje se společně s ní a s dětmi, kterým rozdal vánoční dárky. Když se ráno probudí, je z něj jiný člověk, který nyní šťastný konec snu uvádí do skutečnosti.
Kouzelnou atmosféru pohádkového příběhu dotváří scénické řešení a kostýmy Michaela Scotta - "kmenového scénografa" Y. Vamose - který v 80. letech spolupracoval na několika inscenacích s J. Svobodou, a light designera Klause Garditze. Aby byl dojem z viktoriánského zasněženého Londýna co nejpůsobivější, byl použit speciální materiál a osvětlení vytvářející světelné efekty jako opravdový sníh.
Výtvarná stránka je tedy velmi účinným prvkem představení a divák někdy neví, co obdivovat dříve, zda kostýmy (blyštící se šaty vil ve snové zimní krajině), scénu nebo vynikající taneční umění hlavních protagonistů. Tanečníci měli nelehkou úlohu jak v technickém ohledu tak při ztvárnění i několika charakterově odlišných rolí: Radek Vrátil (v alternaci s Jiřím Vrátilem) jako mrzoutský „zlý“ i „napravený“ komický lichvář Scrooge, Alexandr Katsapov (v alternaci s V. Konvalinkou) jako otec Kláry a v přímo „ďábelské“ pasáži jako lascivní pekelník i temperamentní Španěl z vánočních dárků, Klára Kutilová jako matka Kláry a pohádková Víla Vánoc, Michal Štípa jako policista i snový princ Louskáček v duetu s úžasnou Terezou Podařilovou, Nicole Delacretaz jako malá Klára (v alternaci s novou sólistkou baletu ND Adélou Pollertovou), „cizinci“ z vánočních dárků, roztomilý dětský sbor v nočních košilkách povstávající z ohromné postele uprostřed jeviště i ostatní.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
OLDstars on the ROAD 2024
Studentská umělecká skupina OLDstars připravuje další ročník cestovního léta. Svůj čas mladí divadelníci poděl celý článek
HUDBA
Festival Praha žije hudbou opět zaplní ulice
Veřejná prostranství hlavního města opět po roce rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou. Na více než dv celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Tenká červená linie
Tenká červená linie
Válka v lůně přírody. Bitva v srdci člověka. Slavné a hvězdně obsazené válečné drama Te celý článek