zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Věčnou naději zahájí dílo Haase a Piazzolly

Komorní orchestr Pražské konzervatoře

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Již 15. Února 2022 zahájí pátý ročník hudebního festivalu Věčná naděje dílo Ástora Piazzolly a Pavla Haase v provedení akordeonisty Ladislava Horáka s doprovodem Komorního orchestru Pražské konzervatoře pod vedením japonského dirigenta Chuhei Iwasakiho.
Festival, rozvíjející odkaz tzv. terezínských skladatelů a umělců tvořících v nesmírně náročných podmínkách koncentračních táborů 2. světové války, tak nejen připomene sté výročí narození Ástora Piazzolly, ale také připomene tango coby žánr, který se v koncentračních táborech často hrál a skládal.

Studii pro smyčce napsal Pavel Haas pro hudební těleso, které v Terezíně založil Karel Ančerl. Zpočátku utajovaná kulturní představení se nacistům staly prostředkem k vystupňování podvodu, skrytého pod heslem „Vůdce daruje Židům město“, jak se existence Terezína prezentovala navenek.. Roku 1944 byl v Terezíně natočen film, který měl ukázat „svobodný život Židů“ stranou války. Součástí snímku bylo i vystoupení Ančerlova orchestru, do filmu byla zařazena právě Haasova Studie pro smyčce. V polovině října byli Pavel Haas, Karel Ančerl a mnozí další deportováni do Osvětimi. Ančerl přežil a party Studie pro smyčce se mu podařilo po válce shromáždit. Dílo prozrazuje vliv Haasova učitele Leoše Janáčka, ale také moravského folkloru a synagogálních zpěvů.

Skladbou Čtyři roční doby v Buenos Aires vytvořil Ástor Piazzolla protějšek proslulých houslových koncertů Antonia Vivaldiho Le quattro stagioni. Cyklus hudebně ilustruje proměny ročních období ve městě a nálady jeho obyvatel: žhavé léto, v němž se vše zpomalí, dusno nehybného vzduchu jsou téměř nesnesitelné; podzim je měsíc, v němž se listí stromů barví do žluta, měsíc sklizně; po něm nastává chlad a příšeří zimních dní. S jarem, které je záměrně umístěno na závěr cyklu, přichází probuzení, nové touhy, všechno rozkvétá.

„Mám to štěstí, že pro mé provedení na festivalu Věčná naděje mi poskytl úpravu s doprovodem smyčcového orchestru špičkový parmský aranžér Giacomo Scaramuzza. Půjde o premiéru úpravy díla v České republice a já se moc na provedení těším,“ dodává k chystanému provedení Piazzollových skladeb Ladislav Horák.

Festival Věčná naděje dále uvede 21. 2. Talichovo kvarteto ve Španělské synagoze, 3. 3. recitál Jaroslava Špačka a Miroslava Sekery v klášteře sv. Anežky České, 25. 3. Pressburger Klezmer Band v Jazz Docku, 31. 3. Krása Quartet v kostele sv. Vavřince a 3. 4. Hudbu hradní stráže a Policie České republiky v kostele U Salvátora. Vstupenky na festival Věčná naděje zakoupíte v prodejní síti GoOut.

11.2.2022 15:02:41 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Festivaly

Pražské jaro v první třetině

Jiří Habart (Foto: Jan Zavadil)

Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 22. týden

Petr Kostka

Písničky Vinohradských
Zpívají herci Divadla na Vinohradech: J. Hanzlík, P. Haničinec, M. Stropnický, G. Vr celý článek

další články...

HUDBA

Waldemar Matuška výročí

Waldemar Matuška

Walda
Waldemar Matuška, který nás opustil před 15 lety, byl jednou z největších postav naší populární hudby celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

100. výročí úmrtí Franze Kafky

Franz Kafka

Kafka (2/6)
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Premiéra s celý článek

další články...