zvláštní poděkování
Quantcom.cz

MINIATURY 2009

Jako překročit svítání

autor: Roman Sejkot  

zvětšit obrázek

Již tradičně se na scénu Národního divadla vracejí Miniatury - tvorba mladých choreografů z řad tanečníků souboru Národního divadla Praha. Osobitý nápad, vynikající záměr, perlička na repertoáru. Jestliže miniaturizovat znamená zmenšovat cosi při zachování funkčních vlastností předlohy, půjde o to v Miniaturách právě tak. Jde totiž o večer složený z aktuálních subtilnějších choreografií, výsledek choreografické dílny mladých tvůrců, kteří pracují na profesionální půdě řadu let a jsou současnými členy či sólisty baletního souboru.

Tanečníci sobě, dalo by se říci. Ale především tanečníci Vám, divákům, musí se rychle dodat. Krása a mistrovství nespočívá v rozsáhlosti a délce. Někdy míň je víc, a když se k tomu připočte nadšení a mládí, jiskra neotřelého – mohou i Miniatury být maximálním zážitkem.
Věříme, že tato snaha, na světových tanečních scénách naprosto běžná, zřetelně odkrývá novou vlnu tvůrců z řad mladé generace talentovaných umělců.
Srdečně zveme 4. března 2009 do Stavovského divadla. Choreografie: Klára Jelínková, Sylva Nečasová, Hana Turečková, Tomáš Červinka, Alexandre Katsapov, Viktor Konvalinka, Tomáš Rychetský a Jiří Waňka.

A jak vidí „své“ Miniatury Petr Zuska?
„Moje Miniatury“ to nejsou, patří těm, kteří je vytvářejí. Moje zásluha je snad jen v tom, že po svých zkušenostech ze zahraničních angažmá jsem tento model aplikoval i u nás v Praze.
Tyto choreografické dílny považuji za velmi důležitý aspekt práce baletního souboru. Mladí potencionální choreografové ať už začátečníci, či zkušenější, tím dostávají určitý impuls a výzvu něco zkusit nebo rozvíjet svůj talent a um dále. Učí se konkrétně formulovat svou inspiraci a imaginaci, učí se komunikovat s tanečníky a vést je, osvojují si umělecko-technickou rutinu při finalizaci výsledného celkového jevištního tvaru.
Druhým, rovněž podstatným efektem celé věci je jakási zpětná vazba. Učím se totiž i já. Poznávat mnohé ze souboru více do hloubky, objevovat jejich možnosti a další potenciál, vidět je v žánrových polohách, do kterých by se v rámci běžného repertoáru zřejmě nedostali.
Celou tu pětiletou historii uvádění každoročně nových a originálních Miniatur považuji za skvělou. Představení měla vždy veliký divácký úspěch, objevilo se několik skutečně kvalitních opusů, z nichž jsou některé zahrnuty do oficiální nabídky pro zahraniční zájezdy v rámci krátkometrážní tvorby. Ti nejzkušenější (již skuteční choreografové) konkrétně Zuzana Šimáková a Tomáš Rychetský se svými novými kreacemi podíleli na repertoárovém představení České baletní symfonie.
Říká se, že pokud existuje skutečný talent i bez podpory a pomoci se nakonec stejně prosadí. To je zřejmě pravda, ale bezesporu lepší a správnější je dát talentu prostor, zázemí a podporu. Kdoví, třeba jednou z našich „miniaturistů“ vykrystalizuje osobnost podobného formátu jako Jiří Kylián nebo John Neumeier, kteří před téměř čtyřiceti lety prošli jako talentovaní začátečníci obdobným scénářem, tehdy pod křídly osvíceného Johna Cranka.

23.2.2009 16:02:56 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v nové nahrávce

Přebal alba

Vydavatelství Supraphon a Národní divadlo v Praze ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka vydávají dvojalbum s no ...celý článek


Dílo Jiřího Kyliána Moving Still v ND

Jiří Kylián

Ojedinělý tvůrčí počin, který v uceleném zážitku umožní vychutnat si kreativní myšlení legendy světové choreog ...celý článek



Časopis 27 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 28. týden

Voynichův rukopis

České tajemno (2/6) - Voynichův rukopis
Ukrývá středověký text poselství z dálného východu? Dávné záhady, n celý článek

další články...