zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bakchantky: první a poslední mejdan

Miloslav König a Petr Vančura (Bakchantky)

autor: Patrik Borecký  

zvětšit obrázek

Činohra Národního divadla v Praze uvedla na scéně Stavovského divadla Eurípidéovu hru BAKCHANTKY. Režisér Jan Frič pozval diváky na mejdan, párty nebo popový koncert. V tomto duchu se nesou kostýmy Marka Cpina, hudba Jakuba Kudláče a scéna Dragana Stojčevskiho. Hlavním tématem poslední Eurípidéovi hry jsou zachycené slavnosti Boha Dionýsa. Eurípidés zaznamenává střet dvou základních motivů lidského jednání: pudového a racionálního. Pud je motor živočišný, oproti tomu člověk - homo sapiens jedná na základě rozumu a hlavně na základě vedení jediného boha. Právě “duše” nás odlišuje od přírodní přízemnosti, kdy jednání všeho živého je podmíněno pouze tím, aby každý přežil. Člověk se neřídí pouze uspokojením potravního řetězce a naplněním rozmnožování, ale dosažení něčeho vyššího. Chcete-li věčného života.

Hlavní postava Dionýsa (Petr Vančura) předstupuje před diváka s nahými stehny, pozlacenými řasami, tedy v celkově sexy obleku. V jeho podání se na diváka valí oslava života, oslava řeckého boha… A to vše v líbivém popovém zpěvu, v radostné deklamaci. Vančura se usmívá a natřásá se před růžovým sborem fanynek (Bakchantek). Živá kapela na jevišti zdůrazňuje muzikálové pojetí a to vše evokuje muzikál Jesus Christ Superstar. Dionýsus versus Herodes? Kdo ví?
Protihráčem Dionýsa je vládce Théb Pentheus (Miloslav König). Jeho kostým evokuje jistou organizovanou mládež. Kožená bunda, kalhoty pod kolena, vysoké podkolenky… Jeho suchý projev má evokovat sílu kultu, zda uctívat boha (bohy) či ne?

Režisér Jan Frič dovedl herce k zajímavým kreacím. Působivý je David Prachař a jeho Kadmos, pastýř. Právě pastýř pase své ovce a ochraňuje je. Opět jistá paralela. Rovněž tak moudrost a rozhodnost starce. Velmi překvapivý je Saša Rašilov coby Teiresiás.
Bakchatnky se řadí mezi inscenace s jasným režijním názorem a hereckými výkony. Otázkou zůstává na kolik se podařilo předat Eurípidův text a zda je to vůbec v dnešní době možné. Scénický obraz párty coby prvního posledního mejdanu je zajímavý. Zejména pokud se tím boří pohanský pohled na svět a nastoluje se řád v jednoho Boha věřit budeš… Ale to už je na každém divákovi.

Eurípidés: Bakchantky
Překlad: Petr Borkovec a Matyáš Havrda, režie: Jan Frič, scéna: Dragan Stojčevski, kostýmy: Marek Cpin, hudba: Jakub Kudláč. Premiéra 16. února ve Stavovském divadle, Praha
Dionýsos (Petr Vančura); Pentheus (Miloslav König); Kadmos (David Prachař); Teiresiás (Saša Rašilov); Agaué (Jana Pidrmanová); Bakchantky (Jindřiška Dudziaková, Veronika Lazorčáková, Pavlína Štorková, Kateřina Císařová) a Kapela (Bert & Friends)
Psáno z premiéry 16. února 2023 ve Stavovském divadle.

www.narodni-divadlo.cz

20.3.2023 11:03:02 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 30 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Hamlet - silné poselství a reflexe světa

Tomáš David Martin Veselý (Hamlet)

Národní divadlo v Brně uvádí od 23. května 2024 Shakespearova HAMLETA v režii Martina Čičváka, překlad Martin ...celý článek


Marná lásky snaha - hravost a hloubka, láska a ironie

Anna Fialová, Filip Březina (Marná lásky snaha)

Letošní ročník Letních shakespearovských slavností patří komedii MARNÁ LÁSKY SNAHA. Dvorní překladatel slavnos ...celý článek


Rozum a cit - Romantika, společenské kontrasty a králíci na Otáčivém hledišti

Eliška Brumovská, David Krchňavý (Rozum a cit)

Činohra Jihočeského divadla České Budějovice zavítala opět na Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Letošní sezó ...celý článek



Časopis 30 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Prague Pride 2024 nabízí 190 akcí

Pride Parade (Foto: Kateřina Strakošová)

I když je běžné v létě utíkat z rozpáleného velkoměsta na venkov, na týden od 5. do 11. srpna 2024 odmítejte v celý článek

další články...