zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Divadelní tipy 15. týden

Milan Lasica a Július Satinský (Soirée)

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Když maškary mohou do chrámu
Tanec, smích, nekonečná procesí, ale i tajemné rituály v dokumentu o evropských velikonočních tradicích a obřadech (2005). Připravili: L. Pecold, J. Albrecht a M. Petrov. Prostřednictvím unikátních materiálů nahlédnete do oblastí a měst, jejichž obyvatelé si Velikonoce umějí opravdu užít. Průvodcem po poutních místech několika evropských zemí vám bude reportér a kameraman Lumír Pecold, který pracoval pro několik světových magazínů a televizí. Autentická výpověď člověka, jenž mnoho let vyrážel za různými velikonočními kuriozitami, začne na Valašsku, při natáčení masopustního reje, který je součástí velikonočních oslav. Následně navštívíte rozličná evropská místa, abyste se vrátili zpět na Moravu, na Slovácko. Součástí velikonočních materiálů z mnoha exotických míst je totiž i reportáž o tom, jak slaví Velikonoce známá cimbálovka, jež se snaží uchovávat staré zvyky.
Vysílání: 10.4., 12.05 hod., ČT2

Soirée
Milan Lasica a Július Satinský v unikátním záznamu komediálního představení složeného z dialogů, skečů, gagů, písniček a improvizací. V Divadle na korze spoluúčinkují Zora Kolínska a Rádio Quintet (1968/2002). Režie Peter Mikulík (Ve slovenském znění). V kontextu československé kultury známe několik význačných humoristických dvojic. Vedle Voskovce a Wericha, Suchého a Šlitra či Šimka a Grossmanna si nepochybně každý vybaví také Milana Lasicu a Júlia Satinského, kteří spolu jako duo vystupovali již od roku 1959 – Lasica v pozici distingovaného lorda a Satinský křupana hrající hloupého. Divákům se zapsali do paměti svými nezapomenutelnými výstupy a divadelní záznam hry Soirée z Divadla na korze z prosince roku 1968 se řadí k vrcholům jejich tvorby. Konverzační skeče této dvojice, doplněné o pěvecká čísla Zory Kolínske, se nesly ve značně satirickém duchu a narážely na tehdejších události tzv. doby posrpnové a vpádu vojsk Varšavské smlouvy. Z tohoto důvodu se televizní premiéra uskutečnila až po více jak třiceti letech a jenom díky televizním technikům, co neuposlechli příkaz na zničení záznamu, se podařilo toto unikátní vystoupení zachovat.
Vysílání: 10.4., 21.50 hod., ČT art
Opakování: 13.4., ČT art

A znovu Žebrácká opera
Příběh hry Václava Havla proslavené skandální premiérou v roce 1975 a osudy jejího režiséra Andreje Kroba, jenž v těchto dnech oslaví 85. narozeniny, v dokumentu Olgy Sommerové (1996). Účinkují V. Havel, O. Havlová, L. Smoljak, V. Chramostová, J. Tříska, J. Hraběta, A. Krob a další. Režisérka Olga Sommerová natáčela snímek o dvou inscenačních podobách Havlovy Žebrácké opery v roce 1995 během generální zkoušky Divadla Na tahu na Hrádečku. V jedné z hlavních rolí zářil Ladislav Smoljak, k němuž se připojili i další herci ze souboru Divadla Járy Cimrmana. Záznam krásného letního odpoledne na zahradě mezi chalupami režisérka proložila vzpomínkami i archivními záznamy generální zkoušky světové premiéry Žebrácké opery v Horních Počernicích v roce 1975. Tato událost silně zasáhla do života tvůrců hry i jejích diváků. Konfrontace dvou různých přístupů jednoho režiséra k textu v naprosto odlišných podmínkách je doplněna neformálními rozhovory s autorem, s Olgou Havlovou (jde o její téměř poslední filmové záběry) i s tvůrci obou inscenací. Z filmu dýchá důvěrná, přátelská atmosféra a spiklenecká radost z divadla, která přetrvala i v letech svobody.
Dokumentární snímek uvádíme u příležitosti 85. narozenin divadelního režiséra, scenáristy i herce Andreje Kroba (*14. 4. 1938), jehož tvůrčí práce zanechala nesmazatelnou stopu v dějinách našeho divadla i kultury. Je spjat s legendárními počátky Divadla Na zábradlí v 60. letech, kde původně působil jako šéf jevištní techniky a kde také začalo jeho celoživotní přátelství s Václavem Havlem. Díky režisérovi Janu Grossmanovi získal možnost podílet se svými nápady na vzniku řady jedinečných inscenací. Na sklonku 60. let propadnul kouzlu pantomimy a stal se blízkým spolupracovníkem Ctibora Turby a Borise Hybnera, s nimiž absolvoval i četné zahraniční cesty. V 70. letech působil na dvou z mála progresivních scén – v Turbově Cirkusu Alfred (1973–1979) a v Divadle Járy da Cimrmana. V roce 1974 založil vlastní nezávislé Divadlo Na tahu, které se kvůli premiéře Žebrácké opery stalo předmětem zájmu Státní bezpečnosti. Andrej Krob již v té době platil za aktivního člena disentu, stal se jedním z prvních signatářů Charty 77 a po perzekuci v souvislosti s Žebráckou operou byla přerušena jeho účast na divadelních projektech a živil se jako montér těsnění oken. V osmdesátých letech však stál za zrodem Originálního videojournalu, jenž mapoval veškeré aktivity českých disidentů a neoficiální kultury, do níž se vrací i jeho Divadlo Na tahu. Po roce 1989 se Krob etabloval jako významný divadelní režisér hostující na řadě našich i zahraničních scén. Ve svých inscenacích převážně Havlových her plně využíval prvky osobité práce s neherci, kterými obohacuje výkony hereckých profesionálů.
Vysílání: 11.4., 22.25 hod., ČT art

3.4.2023 15:03:10 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 44 (2016) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Filmová adaptace Richard III.

Richard III.

V kruhu koruny II / Richard III.
Koně! Království za koně! Filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespe ...celý článek


Laďka Kozderková - Ztracený hlas

Laďka Kozderková - Ztracený hlas

Ztracený hlas
O životě talentované herečky a zpěvačky, která nás opustila před 30 lety. Vzpomínají příbuzní ...celý článek


Divadelní tipy 45. týden

Stříbrná paruka

Uprostřed běhu
Portrét předního herce a zpěváka Miroslava Donutila (2006). Režie J. Vondrák. Herec Miroslav ...celý článek


Dramatické pořady na ČRo Vltava 45. týden

Heinrich Böll

Heinrich Böll: Bilance
Olga Scheinpflugová a František Smolík v rolích starých manželů podstupují očistnou ...celý článek


Vlasta Chramostová - 90 let

P.F. 77  -  Vlasta Chramostová

Úsměvy Vlasty Chramostové
Hostem Jaromíra Hanzlíka je nezlomná nositelka odkazu velké herecké generace, kte ...celý článek


Legendární Studio Ypsilon

Tentokrát o satiře

Legenda Studio Ypsilon (4/8)
Divadlo člověka. Přechod z Liberce do Prahy a léta 80. Scénář a režie A. Kisil ...celý článek


Cejch z Chebu

Cejch

Cejch
Vícegenerační western německého rodu Schmelzerů na české straně Krušných hor z pera Z. Šmída a v dram ...celý článek


Poslední trik Georgese Méliese

Poslední trik Georgese Méliese

Svět filmových kouzel, triků a gagů přenesený na divadelní scénu jako pocta tomuto průkopníkovi kinematografie ...celý článek


Divadlo žije!

Petr Zuska

Divadlo žije!
Baletní Chvění P. Zusky: původní kreace na hudbu J. Pavlici a H. Góreckého. Kouzelný vrch: di ...celý článek


Neobyčejné životy: Ladislav Frej

Ladislav Frej

Neobyčejné životy: Ladislav Frej
Uhrančivý herec, jenž v těchto dnech oslaví 75. narozeniny, vypráví o svém ...celý článek


Dramatické pořady na ČRo Vltava 46. týden

Markéta Magidová: Překlapy a přehmaty
Kam až proniká systém, odkud se bere touha po dokonalosti a jak se ro ...celý článek


Divadelní tipy 46. týden

Laďka Kozderková

Kolo plné hvězd
Zábavný večer Aleše Cibulky, v němž si hvězdy současné vybírají to nejlepší z let minulých. ...celý článek


Ypsilonka a její představení

Ypsilonka a její představení

Legenda Studio Ypsilon (3/8)
Oáza v poušti. 70. léta a spolupráce s proskribovanými režiséry. Scénář a reži ...celý článek


Dávno, dávno již tomu

Vlasta Chramostová

Dávno, dávno již tomu (Zpráva o pohřbívání v Čechách)
Záznam představení Bytového divadla uváděný u příleži ...celý článek


V kruhu koruny 2

V kruhu koruny 2

V kruhu koruny II / Jindřich VI. (2. díl)
Každý žije, jak umí, ale zemřít musí. Filmová adaptace divadelní ...celý článek



Časopis 44 - sekce

HUDBA

Folklorika - Matylda a Tylda

Folklorika - Matylda a Tylda
Liberecký pěvecký soubor Matylda a Tylda má věkový průměr 73 let. Kdo by čekal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Netradiční oslava 17. listopadu na Národní třídě: Díky, že můžem!

Korzo Národní

Kde jinde si připomenout 27. výročí sametové revoluce než na pražské Národní třídě? Bez politických hesel, kla celý článek

další články...