Velké operní hlasy… Gruberová a Poppová

autor: Česká televize
zvětšit obrázekW. A. Mozart: Kouzelná flétna
Hvězdné slovenské sopranistky Edita Gruberová a Lucia Poppová v hlavních rolích jedné z nejslavnějších Mozartových oper na scéně Bavorské státní opery (1983). Spoluúčinkují: K. Moll, F. Araiza, J. H. Rootering, W. Brendel. Operní sbor a orchestr řídí W. Sawallisch. Režie A. Everding. Televizní režie P. Windgassen (V německém znění s titulky). „Nevynechal jsem vážné aspekty díla, ale také nezapomněl na humor“, tak charakterizoval německý režisér August Everding svůj pohled na Mozartovu Kouzelnou flétnu při srpnové premiéře 1978 v Bavorské státní opeře. Když byly o pět let později přistaveny k jeho inscenaci televizní kamery, účinkovaly tu dvě slovenské pěvecké hvězdy: Edita Gruberová v roli Královny noci a Lucia Poppová coby křehká Pamina, o níž se uchází princ Tamino, jehož ztvárnil mexický tenorista Francisco Araiza. Sarastra zpíval Kurt Moll, ptáčníka Papagena hrál Wolfgang Brendel.
Režisér nechtěl být při svém inscenování příliš filozofický, ani komický, ale hledal místo toho vnitřní jednotu konfliktních prvků. Zpěvohra obsahuje pohádku s kouzly, legraci, jasnost vyprávěného příběhu, intelektuální hloubku a humanitní ideály. Everding nechtěl nudit obecenstvo průběžnými změnami scén za zavřenou oponou. Jeho režijní koncept se vyznačuje nepřerušeným sledem scén ve výpravě, kterou navrhl scénograf Jürgen Rose. Ten se uchýlil k malovanému, pohyblivému pozadí a k rozličným architektonickým prvkům, které prohloubí plasticitu příběhu. Režisér označil tento princip jako směsici časově neomezené pohádky s charakteristickými znaky 18. století. Pro představení Everding a dirigent Wolfgang Sawallisch zkrátili Schikanederovy mluvené dialogy. Není bez zajímavosti, že trio Sarastra, Tamina a Paminy bylo předsunuto o několik hudebních čísel dříve, a to z dramaturgických důvodů. Podle Sawallische je jeho původní postavení v opeře nelogické a údajně zdržuje.
Kouzelnou flétnu zkomponoval pětatřicetiletý Mozart pro lidové publikum Divadla na Vídeňce, kde se 30. září 1791, pouhé tři měsíce před skladatelovou předčasnou smrtí, odehrála její světová premiéra. Německé libreto napsal herec, divadelní podnikatel a Mozartův přítel Emanuel Schikaneder. Autoři vyšli z tradice starovídeňské kouzelné zpěvohry, v níž vedle postav ze světa lidí vystupovaly různé pohádkové bytosti i zvířata a své uplatnění našly i efekty jevištních mašinérií.
Kouzelná flétna se stala nejslavnější ukázkou kdysi populárního žánru nejen díky pohádkovému příběhu, v němž princ Tamino za pomoci kouzelné flétny a komického společníka Papagena s magickou zvonkohrou hledá cestu k princezně Pamině, dceři Královny noci, ale také díky odkazům na tajuplnou zednářskou symboliku a především díky Mozartově mistrovské hudbě, která si dovede získat srdce každého diváka.
Vysílání: 01.6., 20.15 hod., ČT art
Časopis 26 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Na brněnský balet stály v Japonsku lidé fronty

Balet NdB na světové výstavě EXPO premiérově představil svůj nový projekt NdB 3 a sklidil ohromné ovace. Během ...celý článek
Wagnerovi židé a Tři tenoři

Wagnerovi židé
Německý dokument o skladatelových blízkých spolupracovnících, jimiž paradoxně pohrdal. Režie ...celý článek
Časopis 26 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 26. týden

Neobyčejné životy - Ilja Racek
Portrét legendárního herce pražského Divadla na Vinohradech, od jehož naroze celý článek
HUDBA
Autor písně Běž domů, Ivane se vrací do vlasti

Ostatky hudebního skladatele Jaromíra Vomáčky se po dlouhých letech díky Nadaci Život umělce vrací zpět do Čes celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Eva Vápenková: Intersticium

Alšova jihočeská galerie zve na retrospektivní výstavu významné české grafičky Evy Vápenkové, která je do září celý článek