zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jitka Svobodová: Za hranou viděného

Jitka Svobodová, Přelepená obálka, 1977, tužka

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jedna z nejatraktivnějších výstavních síní v České republice Galerie hlavního města Prahy pořádá první retrospektivní výstavu legendární výtvarnice Jitky Svobodové. Její celoživotní tvorbu bylo možné charakterizovat několika pojmy - kresba, předmět, senzibilita, oproštěnost, koncentrovanost, čas. Každý z nich shrnuje obrovské množství dalších sdělení a možných výkladů.

Autorka se v první polovině sedmdesátých let rozhodla opustit malbu a věnovat se kresbě. Skrze toto médium se v plošných i prostorových realizacích dotkla základních otázek souvisejících jak se samotným tvořením, tak s procesem poznání. Připravovaná výstava pro prostor Městské knihovny i tištěný průvodce po výstavě shrnou všechny důležité přístupy dosavadní tvorby Jitky Svobodové a naznačí východiska směrem k té budoucí. Tedy svět existujících předmětů (stoly a židle, stromy), jevů (například pohybujících se záclon) včetně tak důležitých témat, jako jsou stromy zobrazené v nejrůznějších médiích.

Na počátku každé kresby Jitky Svobodové je soustředěné pozorování – předmětu, jevu nebo situace – umožňující vstřebat to podstatné. A to jak toho nejmenšího detailu, tak i uvědomění si, které vnější charakteristiky předmětu nebo jevu je možné pominout. Pro toto zkoumání zvolila zdánlivě nejjednodušší motivy z okolního světa, nicméně kresby židlí či hrnků nejsou kresbami skutečných židlí nebo hrnků, nejsou přepisem reality. Jsou esencí předmětu, vznikly spojením jeho vnějšího a vnitřního jsoucna, jsou jejich nezvratnou podobou, neboť odkazují k jejich fenomenologické podstatě. Samozřejmost, s níž jsou autorkou kresby předmětů předkládány, zároveň vzbuzuje neklid a napětí u diváka, kterého nutí promýšlet viděný svět odlišnou optikou, pracovat s vlastní pamětí a s vlastním dojmem z věcí samotných.
V rámci výstavního a publikačního projektu bude představen výběr z tvorby Jitky Svobodové, ucelené série i tematické celky mimo chronologické řazení, aby bylo vidět, jak autorka jeden námět průběžně proměňuje.

Jitka Svobodová (1941−2015) vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze (1961−1967 Ateliér monumentální malby, 1973−1976 Ateliér restaurování). Pracovala jako restaurátorka a výtvarnice ve svobodném povolání, po sametové revoluci byla v roce 1991 jmenována profesorkou na AVU a do roku 2012 zde vedla ateliér – Školu kresby. Připravila řadu samostatných výstav v Česku i v zahraničí a zúčastnila se mnoha výstav kolektivních, její práce jsou zastoupeny ve významných veřejných i soukromých sbírkách. Patří k nejvýraznějším a nejosobitějším autorkám působícím na české výtvarné scéně. Paní Jitka Svobodová zemřela po delší nemoci měsíc po zahájení výstavy.
K tvorbě Jitky Svobodové byla nakladatelstvím Arbor Vitae v roce 2022 vydána rozsáhlá monografie; v rámci výstavy v GHMP byl vydán průvodce výstavou doprovozený fotografiemi z instalace.
Výstavu můžete navštívit do 20. srpna 2023.

7.8.2023 13:08:36 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 30 (2018) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Leona Telínová - noční motýl

Z výstavy Leona Telínová - noční motýl

Leona Telínová (1979) se ve své tvorbě nevyjadřuje jen fotografií, experimentuje s různými médii, maluje, prac ...celý článek


Keltové v Nové budově Národního muzea

Z výstavy

Národní muzeum vlastní jednu z nejrozsáhlejších archeologických sbírek v Evropě, spojenou svojí podstatnou čás ...celý článek



Časopis 30 - sekce

HUDBA

Akustická Aneta Langerová

Aneta Langerová

Aneta Langerová
Akustický koncert se smyčcovým triem a klavírem z pražského kina Bio Oko (2011). Kamera V. celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Varhanní koncert zavedl „Poklady“ poprvé do kostela

Varhaník Přemysl Kšica

Již počtvrté usedlo publikum festivalu Za poklady Broumovska do kostelních lavic, aby si vyslechlo další z kon celý článek

další články...