zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Galerie Rudolfinum - CO-EXTENSIVE

Marion Baruch - Le paysage n’est nulle part, 2020

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstava CO-EXTENSIVE vychází především ze dvou momentů: prvním je konstatování, že obrazy (v širokém slova smyslu od tisíců snímků, které má každý v telefonu, přes sociální sítě po umělecká díla) tvoří trvalou součást každodenní zkušenosti světa. Všudypřítomnost zobrazení má řadu důsledků, jež nelze vždy snadno dohlédnout. Mezi ty klíčové patří zplošťování zkušenosti světa a dominanci iluze ve sdíleném prostoru. Zobrazování s sebou nese velkou otevřenost k upravování a manipulaci, a tak to, co často vypadá jako přesná reprezentace skutečnosti, nemusí odkazovat k ničemu reálnému. Skutečnost je překrývána zobrazováním, začasté fikcí, a není snadné se k ní dobrat.

Druhý moment je zakotven v akademické perspektivě. Jedním z prvních podnětů pro výstavu byla uměleckohistorická otázka, jak a co zůstává v současném umění živé z odkazu širšího okruhu umění, které se pro zjednodušení běžně označuje jako minimalismus. Odpověď sleduje rozvíjení forem obrazů v trhlině mezi skutečností a iluzí. Zde je narušen téměř automatický předpoklad autonomního prostoru obrazu. Díla – zrcadlově tomuto narušení – naznačují nekonečnost vztahového rámce. V tomto dění se ukazuje vždy něco skutečného: určujícím momentem výstavy je prolínání obrazového a skutečného prostoru. Představená umělecká díla tematizují rozličné roviny a úrovně vnímání prostoru, v němž se obvyklé protiklady otevřené/uzavřené, blízké/daleké, ploché/hluboké dějí najednou. Obrazy se tím staví do dvojznačné situace: být obrazem a současně utvářet zkušenost prostoru.

Obrazy na výstavě se tak stávají prostorem a prostor se stává v některých případech obrazem. Nebo přesněji: některé přítomné obrazy dávají zkušenost prostoru a některá díla naopak prostor přetvářejí v obraz, obojí však za předpokladu ustavování hranic a jejich přechodů. Nikdy tak nejde o neutrální prázdno a neúčastnou rozprostraněnost. Znatelné je dění kontinuity a momenty prolínání, jichž je divák součástí. V nich se ukazují jak samostatná díla, tak vztahy mezi nimi a celkově výstava cílí na vytvoření komplexní situace s rozvinutými podobami zkušenosti místa a prostoru. Lze se tu pouštět do nekonečných hlubin hladiny v díle Ann Veronicy Janssens a Michała Budného, nebo nahlížet skrze povrch prostoru v objektu Larryho Bella a obrazech Jaromíra Novotného. V dílech Marion Baruch a Simona Calleryho divák naráží na neoddělitelnost skutečného prostoru a prostoru obrazu. Motivy skutečného i obrazového vrstvení rozvíjí Robert Šalanda svými lehce absurdními kompozicemi. Vstupovat do obrazu s ostrými i jemnými přechody hranic umožňují instalace Anthony McCalla a Angely Bulloch.
Navštívit ji můžete do 21. ledna 2023. Vstup volný.

20.11.2023 17:11:38 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 30 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Výstavy

VODA/SKLO/VODA doplňuje prohlídku jeskyní

Voda/Sklo/Voda

Při přípravě tradiční výstavy současného výtvarného umění ve Zbrašovských aragonitových jeskyních (ZAJ) v Tepl ...celý článek


Kunst Hala zahájila letní sezónu autorskou výstavou Polaris

L. Machalický a T. Predka (Foto: Martin Ducháček)

Liberecká KUNST HALA a COZY STUDIO připravily pro milovníky moderního umění další skvělý zážitek. Jedná se o v ...celý článek


GVUO představuje fenomén skrývání identity v současné malbě

Bez tváře

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, představuje fenomén ...celý článek


Adam Štech: houellebecq!

Adam Štech: houellebecq!

Výstava houellebecq! Adama Štecha není poctou francouzskému spisovateli Michelu Houellebecqovi ani ilustrací j ...celý článek



Časopis 30 - sekce

OPERA/ TANEC

Nová expozice v rodném domě Antonína Dvořáka

Rodný dům Antonína Dvořáka

Rodný dům světově proslulého skladatele Antonína Dvořáka v Nelahozevsi má za sebou první týden zkušebního prov celý článek

další články...