Carlos Reygadas: Přítomnost

autor: archiv
zvětšit obrázekV knize Přítomnost, která právě vychází v Nakladatelství AMU, přichází výrazný mexický režisér Carlos Reygadas s vlastní reflexí filmového umění a jeho vyjadřovacích prostředků. Úkolem kinematografie v Reygadasově pojetí není vyprávět příběh prostřednictvím jazyka a symbolů, ale nechat diváka smyslově procítit jedinečnost zachyceného okamžiku. Jeho kniha je sestavena z esejistických úvah a vzpomínek, a stává se tedy spíše svébytným literárním útvarem než návodem k natáčení.
Reygadas patří mezi vůdčí osobnosti současného autorského filmu. Na festivalu v Cannes získal za obrazově hypnotické drama z prostředí náboženské skupiny žijící na severu Mexika Tiché světlo (2007) cenu poroty a za film Post Tenebras Lux (2012), citlivě zpracovaný příběh mladé rodiny, která se rozhodla odstěhovat z města na venkov, cenu za nejlepší režii. Původním povoláním právník a diplomat v současnosti přestavuje jeden z nejvýraznějších hlasů současné mexické kinematografie. Nestudoval na žádné filmové škole, učil se sledováním děl Michelangela Antonioniho, Alexandra Dovženka, Carla Theodora Dreyera nebo Andreje Tarkovského. Díky těmto vlivům se v jeho tvorbě mísí lokální kinematografická tradice a dědictví evropské avantgardy. Jeho debut Japonsko způsobil na počátku nového tisíciletí v mexické kinematografii revoluci. Reygadas již od tohoto prvního filmu odmítá přistupovat k filmovému obrazu jako k symbolu, naplněnému významy. Film je umění, které podle něj není třeba dešifrovat. Je to anti-jazyk, pracující s nevyslovitelným diskurzem, osvobozeným od významů.
Klade důraz na smyslový prožitek, hraje si se zvukomalebností, tvary, barvami a světlem stejně jako poezie, hudba nebo výtvarné umění. Jeho cílem není vyobrazit, ale nechat procítit hmotné bytí v časoprostoru. Kniha Přítomnost vychází jako první svazek nové edice Autorské myšlení. Jejím cílem je uchovávat a zprostředkovat setkání s tvůrci všech filmařských profesí, k nimž v rámci Filmové a televizní fakulty AMU dochází ve formě přednášek, seminářů či dílen. Po originálním španělskojazyčném vydání je čeština druhým jazykem, v němž Přítomnost vychází. Do češtiny ji přeložila Alexandra Moralesová. Vydání publikace bylo podpořeno Českou republikou prostřednictvím Státního fondu kinematografie.
Časopis 28 - rubriky
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane celý článek
HUDBA
Benson Boone vydává album American Heart

Zpěvák Benson Boone byl hlavním favoritem devatenáctého pokračování série American Idol, porotci včetně Katy P celý článek
OPERA/ TANEC
Hudební festival Znojmo 2025

Další ročník Hudebního festivalu Znojmo, který má na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí, se celý článek