HaDivadlo uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekBrněnské HaDivadlo scéna Centra experimentálního divadla představí pražskému publiku dvě nejnovější inscenace Sezony 49: Konec iluzí. Ve středu 5. června uvede autorskou scénickou báseň Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) na motivy života a díla britského matematika Alana Turinga. Čtvrtek 6. června 2024 bude patřit poslední premiéře Věřit v šelmy, která je dramatizací autobiografie francouzské antropoložky vyprávějící o jejím přežití útoku medvěda. Tento rozmanitý náhled do aktuální poetiky brněnské alternativní scény bude doplněn o autorské úvody a besední setkání s publikem.
V nově koncipovaném kulturním prostoru ARCHA+ HaDivadlo v dubnu uvedlo první premiéru aktuální Sezony 49: Konec iluzí pod názvem Jenom konec světa. Drama francouzského autora Jeana-Luca Lagarce režíroval současný umělecký šéf Ivan Buraj. Sezonu 49 na jaře doplnily dva další tituly Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) a Věřit v šelmy, které společně zkoumají hlavní motivy této sezony: o jaké iluze přichází naše společnost a co dělat s iluzemi, kterých se vzdávat nechceme. Napříč sezonou se přitom HaDivadlo zabývalo francouzskými texty, queer tematikou i hranicemi lidskosti – vůči druhým, technologiím a zvířatům. Dvě nejnovější inscenace HaDivadla se nyní představí i pražskému publiku.
Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) pro HaDivadlo napsal básník a režisér JQr jako celovečerní autorskou prvotinu. V barvité, queer estetikou inspirované scénografii výtvarníka Jana Matýska se rozvíjí mnohovrstevnatý příběh inspirovaný postavou Alana Turinga: britského matematika, který za války pomohl rozluštit nacistické šifry, ale byl též souzen kvůli své sexuální orientaci. Toho v inscenaci ztvárňuje Radim Chyba. V podání Magdaleny Kuntové, Jáchyma Sůry, Sary Venclovské a hostujícího Jana Lepšíka se v inscenaci jako kolektivní postava objevuje Q inspirované seriálem Star Trek, jejímž úkolem je Alana zkoušet a testovat při jeho cestě za poznáním. Postavu Sergeje (Mámení) hraje Jiří Miroslav Valůšek.
Inscenace obsahuje řadu odkazů na sci-fi a popkulturní fenomény, ale i na klasická díla literárního kánonu. „Montážní režijní přístup odkrývá tíhu rozhodování mezi svobodou a vášní, tělesnou integritou a nekonečnou touhou po poznání. Proměnlivé tempo a střídání režijních přístupů vedou publikum coby pohádkovou Alenku do říše za zrcadlem, kde se vše rovné zaobluje, křiví, zdvojuje a binarita řádu a chaosu přestává platit,“ uvádí Tomáš Kubart v recenzi pro Divadelní noviny.
Poslední květnová premiéra v HaDivadle představila brněnskému publiku titul Věřit v šelmy podle stejnojmenné autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin. Ta byla při výzkumu na Kamčatce napadena medvědem, přičemž útok s vážným zraněním přežila. Průběh své rekonvalescence popisuje ve svém románu, který pro HaDivadlo dramatizovala dramaturgyně Anna Prstková s režisérkou Júlií Rázusovou. Inscenace reflektuje traumatickou zkušenost a zároveň prozkoumává témata medicínské praxe a biopolitiky i rozkol mezi západní Evropou, Ruskem a divokou přírodou.
Hlavní postavu Nastassju ztvárňují dvě herečky – Magdalena Kuntová a Magdalena Straková, zatímco přítomnost medvěda i další odraz Nastassji ztvárňuje Jáchym Sůra. Simona Peková a Jiří Miroslav Valůšek v inscenaci vytváří několik epizodních postav z prostředí ruské nemocnice, rodné Francie i kamčatského kmene Evenů. Intimní atmosféru inscenace doplňuje scénická hudba Iana Mikysky a variabilní scénografie Lucie Škandíkové.
„Text Nastassji Martin vyniká detailní pozorností k okolnostem a vztahům, v nichž se po střetu s medvědem ocitla – mezi medvědem a streptokokem, nebo ruskou a francouzskou nemocnicí – ale také introspektivním pozorováním vztahu ke svému dětství, matce a sobě samé. Divadelní prostor umožňuje množství perspektiv, proto pro nás bylo silným impulsem právě tohle pnutí mezi představou vnitřního a vnějšího, objektivního a subjektivního. Hledali jsme společně s herečkami a herci meziprostor, ve kterém Nastassja nachází možnost zotavení skrze nejistotu,“ dodává dramaturgyně Anna Prstková.
Představení inscenace Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) se uskuteční ve středu 5. června od 20.00. Inscenace Věřit v šelmy bude uvedena následující den, ve čtvrtek 6. června rovněž od 20.00. Oběma představení bude předcházet autorský úvod od 19.30 a s herci a tvůrčím týmem bude možné besedovat v setkáních po skončení představení.
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek
Divadlo Continuo oživí park u Velkého jezu

Divadlo Continuo oživí spolu s dvacítkou pozvaných umělců park u Velkého jezu v Českých Budějovicích. Od 13. d ...celý článek
Letní program Studia Hrdinů

Dvanáctá sezóna pražského Studia Hrdinů oficiálně skončila, přesto se divadlo během letních prázdnin se svými ...celý článek
Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek
Kultura Česká Lípa zve na vodní hrad Lipý

Prázdninové měsíce se pro mnoho lidí nesou ve znamení dovolených, výletů a času stráveného mimo město. Ovšem p ...celý článek
Časopis 28 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 27. týden

Viktor Sodoma
Goodbye, Haló, děťátko a Konec léta – tři písně v podání známého zpěváka, který zítra o celý článek
OPERA/ TANEC
Roztančený Bach ožije na prknech divadla Florea Theatrum

Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí n celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Diplomanti fakulty umění vystavují v Ostravě

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, společně s Galerií celý článek