zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Sympatická jednadvacítka na Letné

Cirque Le Roux - Entre Chiens et Louves (Foto: F. Kortmann)

autor: Zdroj press kit festivalu   

zvětšit obrázek

Jednadvacítku si letos připsal na konto festival Letní Letná, který pravidelně v létě přináší do Prahy novinky z oblasti nového cirkusu z celého světa, ale samozřejmě i z Česka. Každoročně je tvář festivalu trochu jiná. I když někteří performeři a artisté sem přijíždějí pravidelně. Nicméně určité věci se nemění. A co se nemění - to je místo, kde se festival pořádá (i když v posledních letech přibyla vodní nádrž), přítomnost mezinárodních hvězd, ale i rozsáhlý program pro děti, ať už jde o představení pro všechny věkové kategorie, tak i možnost vyzkoušet si v open-air dílnách nejrůznější cirkusácké dovednosti.

Na festival chodím pravidelně od samých počátků, ale samozřejmě, nezvládám vše. Tak tady je pár zpráviček z toho, co jsem měla možnost vidět.
Festival, který trvá od 15. srpna do 1. září, zahájila velkolepá open-air produkce francouzského souboru Akoreacro s představením ARRÊT D’URGENCE (Nouzové zastavení) již 14. srpna. Bezpochyby jedinou chybou této akce bylo, že pokud divák nevysedával na místě nejméně hodinu předtím, viděl skutečně jen útržky této bláznivé show, a to ještě zahalené v oblacích umělého kouře. Umělci Akoreacro totiž přijíždějí na návěsu kamionu, který se „zasekne“ uprostřed prostoru a podaří se ho následně roztlačit jen díky pomoci diváků. Ale než se to podaří, odehraje se na platformě kromě hlasitého hudebního doprovodu množství krkolomných a nebezpečných kousků, v nichž se akrobaté pohybují (zdánlivě) jako neřízené střely, létají vzduchem, padají a vůbec – dějí se jim věci nepředstavitelné. Každoroční úvodní – někdy průvodová open-air show – se odehrává jen jednou, a tedy, kdo zaváhá, neuvidí…

Naštěstí, další hvězdy setrvávají na festivalu déle, a mají i vlastní stan, takže zázraky, které se vymykají zemské přitažlivosti i zdánlivě omezeným pohybovým schopnostem člověka, se tady zas a znova opakují.
To je případ dalšího francouzského tělesa Cirque Le Roux, který přivezl představení Entre Chiens et Louves (Mezi psem a vlkem). Jak sám název napovídá, odehrává se tento novocirkusový kousek v hodině, kdy se mísí realita a sen, a celý magický prostor je naplněn podivností a zároveň magičností. Základem je fungující propracovaná scénografie (Cirque Le Roux a Benoit Probst). Pozadí scény, které může působit jako průčelí chrámu, se dá až překvapivě variovat. Na počátku vykouzlí tři nezávislé „komůrky – pokoje“, v nichž se pohybují hrdinové příběhu. Jen jeden je ale „skutečný“, čtenář jakýchsi dávných memoárů (jinak též člověk hledající svou identitu), kterému se zjevují postavy z románu či z nalezeného deníku (?). Ty se pohybují nejprve ve „svém“ prostoru, ale postupně se všechny časoprostory prolnou. Herecká akce performerů ovšem není příliš výrazná, spíše slouží jako odrazový můstek k předvádění sólových i skupinových akrobatických výstupů, a zároveň odkrývá možnosti vytuněné variabilní scény, která se mnohdy překvapivým způsobem rozkládá a zase skládá.

Letošní hosté hodně sází na interaktivitu, a to se kromě Akoreacro nejvíce projevilo v představení dalšího pravidelného účastníka, totiž Cirque Inextremiste, který se do historie festivalu vepsal svými produkcemi s plynovými bombami a následně bagrem. Tentokrát opět ohromil, a to především spoluprací 4 artistů s 18 členy hudebního tělesa Surnatural Orchestra v projektu PIC. Tahle „banda“ zabydlela svůj stan doslova od sklepa po půdu, tedy od země až do kopule stanu, a to velmi originálním způsobem. Když divák vstupuje do stanu, produkce jako by už probíhala, kdosi chodí po stropě jako batman hlavou dolů, a my jsme okamžitě zapojováni do akce, abychom vyzkoušeli žebřík, či podrželi nástroje. Kutálka nacpaná na malé platformě nad cirkusovou arénou s vervou hraje, i když to skřípe a není vždy pro ucho libozvučné. A překvapení nastává, když to skutečně začne, Z pod obrovské trampolíny se vynořuje ruka, a kdosi volá o pomoc. S pomocí diváků se podaří artistku osvobodit, a následně trampolínu nadzvednout a přisunout k muzikantům, kteří pak sjíždějí se svými nástroji na plochu. Působí to celé jako zvláštní karnevalová show, v níž každý má svůj svérázný oblek, zcela nekompatibilní s ostatními, takže se nám množství performerů a muzikantů rozhodně neslévá v jednu masu. Tento rej je natolik intenzivní, že v podstatě nedokážeme odhadnout, kdo je více muzikant a kdo více hudebník (což je úmysl režiséra). Chvílemi celé tohle balábile je až zahlcující, takže oceníme poetickou ztišenou sólovou vsuvku performera, s papírovými vlaštovkami. Někdy se humor zdá až příliš chtěný, ale z tohoto poháru hojnosti může každý divák pít, kolik chce a vybrat si, co jej nejvíc oslovuje. Pro mě zajímavým – dosud neviděným prvkem – bylo právě ono chození po laně hlavou dolů spojené s manipulací s lany a závěsy.

Vedle francouzských souborů tentokrát zavítal na Letnou pozoruhodný ženský soubor z Taiwanu. Šest artistek z Eye Catching Circus ovšem nepředvádí v představení #Since1994 jen skvělé dovednosti a půvab spojený s ohebností těl mladých žen, ale zaměřuje se s kritickým důrazem na stereotypy spojené s tradičním pohledem na ženu (tady na asijskou ženu), s očekáváními s ženami spojenými („musíš být…!“), ať už se jedná o fyzický vzhled, či psychické nasazení (oblíbená verze žena=panenka). Snaží se ukázat ženu v nejrůznějších rolích a vztazích, V jejich konání najdeme soupeření, vzájemnou podporu i souznění, ale i váhání ve snaze najít své individuální já a být svobodnou, ničím neomezovanou bytostí. Součástí je i interaktivita s diváky v lehce humorné nadsázce, kdy mladé ženy procházejí hledištěm, komunikují, nechávají si na sebe malovat a psát. Ne vše, co se pokoušejí mladé Taiwanky sdělit, se daří chápat, nicméně tato ukázka nového cirkusu „odjinud“, v němž se propojuje výrazně estetizovaný pohyb akrobatek se silným tématem, letošní festival výrazně obohatila.

2.9.2024 11:08:16 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Články v rubrice - Recenze

Účet: Kdo se jak (ne)vyrovná?

Adam Vacula a Jiří Hána (Účet)

Divadlo Bez zábradlí přináší od 19. září 2024 českou premiéru inscenace ÚČET od francouzského dramatika Clémen ...celý článek



Časopis 40 - sekce

HUDBA

Fenomén Dracula dorazil do Plzně

Jozef Hruškoci, Natálie Dvořáková (Dracula)

Divadlo J. K. Tyla jako první české mimopražské divadlo uvádí legendární muzikál autorů Karla Svobody, Zdeňka celý článek

další články...