Hudební Rozhledy

Editorial 03/21

Hana Jarolímková | 03/21 |Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
i v necelé polovině února, kdy jsem zasedla k napsání úvodníku březnového čísla Hudebních rozhledů, žijeme stále ještě v nouzovém stavu, během něhož je veškerá kultura umlčena. Máme sice šanci se s ní setkávat v televizi či na nejrůznějších internetových kanálech, kde je uváděna formou streamů, jsou to však pouze střípky z dříve bohatě rozkošatělého kulturního života, postrádající navíc onu podstatnou součást živého zážitku: duchovní propojení posluchačů a umělců, mluvíme-li např. o koncertech či divadle, které každý výsledný vjem oboustranně ještě umocňuje. Je to těžké období i pro mnoho dalších odvětví, ale kultura patří, bohužel, k těm nejpostiženějším. Přesto si nemyslím, že by nám skokové rozvolnění, které nám politici původně „naordinovali“ kvůli neschopnosti se vzájemně dohodnout od 15. února formou zrušení nouzového stavu, mohlo nějak pomoci. Ba právě naopak. Ještě bychom si to celé martyrium zase o něco prodloužili a naše zdravotníky dohnali k totálnímu vyčerpání…

Celý článek

Tomáš Netopil

Jaromír Javůrek | 03/21 |Rozhovory

V průběhu letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka převezme symbolickou festivalovou prezidentskou štafetu z rukou Ivana Ženatého Tomáš Netopil. Konkrétně se tak stane na koncertě 15. 6., na němž zaznějí skladby J. Brahmse a A. Dvořáka. Tomáš Netopil tak naváže na své předchůdce, kterými byli Ilja Hurník, Libor Pešek, Gabriela Beňačková, Zdeněk Mácal a Ivan Ženatý. Tomáš Netopil je samozřejmě dostatečně známý, ale přesto jsme využili jeho krátkého ostravského pobytu k malému rozhovoru.

Celý článek

Per Boye Hansen

Denisa Rausch | 03/21 |Rozhovory

Umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen, který je známý svým obdivem k dílu W. A. Mozarta, realizuje v následujících sezonách sérii nových inscenací tohoto skladatele ve Stavovském divadle. Hovořili jsme o jeho vztahu k Mozartovi, koprodukci s Národním divadlem v Mannheimu a právě připravované inscenaci Dona Giovanniho ve Stavovském divadle.

Celý článek

Operní recitál sopranistky Zuzany Markové

Markéta Jůzová | 03/21 |Události

Agentura Nachtigall Artists měla operní večer mezinárodně uznávané sopranistky Zuzany Markové ve svém dlouhodobém plánu. Pěvkyně měla vystoupit 30. 1. 2021 ve Dvořákově síni Rudolfina za klavírního doprovodu svého manžela, kterým je italský dirigent a klavírista Giacomo Sagripanti. Koncert se sice v tomto termínu nakonec uskutečnil, ale z důvodů aktuální pandemické situace se zásadními změnami. V síni nemohli být přítomni diváci a do České republiky nemohl přicestovat ani sólistčin partner. Nabídku ke komornímu programu pěvkyně však přijal rád Lukáš Klánský, jenž se řadí k nejvýznamnějším a nejžádanějším českým klavíristům mladé generace. Operní recitál Zuzany Markové se konal v rámci prezentace Spolku přátel hudebních talentů a v živém přenosu byl vysílán rozhlasovou stanicí Český rozhlas Vltava.

Celý článek

Vitální mladé smyčce

Rafael Brom | 03/21 |Festivaly, koncerty

V pondělí 1. 2. 2021 v 17.00 hodin vystoupilo Smyčcové kvarteto PKF – Prague Philharmo- nia na koncertě v netradičním koncertním sále. Donátorská Koncertní řada PKF – Lobkowicz abonmá 2021 nemohla totiž s ohledem na opatření vlády v boji proti koronavirové pandemii pokračovat v exkluzivním prostředí koncertního sálu v Lobkowiczkém paláci. Mecenáši projektu Julius Prüger a Mi- lan Popilka se nicméně s nastalou nepříjemnou situací vyrovnali šalamounsky. Reprezentativní těleso PKF – Prague Philharmonia, tedy Smyčcové kvarteto, pozval do své rezidence pan Julius Prüger a v krátkém přivítání, v němž zmínil změnu koncertního sálu, vyslovil naději, že se následující koncerty dočkají lepších okolností. „Umělce, které mám moc rád, jsme dosud vítali v krásných palácích a vždycky to byl velký zážitek.

Celý článek

Rigoletto ze Státní opery prostřednictvím přenosů

Helena Havlíková | 03/21 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Divadla jsou kvůli pandemii pro publikum zavřená, nicméně umělci mohou za stanovených epidemických opatření zkoušet a hrát. Za této situace se vedení Národního divadla rozhoupalo k napodobení způsobu provozování divadelní činnosti, jak ho v coronavirové době používá řada světových operních scén: obě premiéry nového nastudování Verdiho Rigoletta se konaly sice na jevišti Státní opery, ale bez diváků v hledišti, pouze prostřednictvím přenosu. První premiéru 30. 1. 2021 natočila a vysílala Česká televize na stanici ČT art a zůstala v jejím internetovém iVysílání do 1. 3.; záznam druhé premiéry 2. 2. 2021 zajistilo vlastní videostudio Státní opery a byl k dispozici pouze jako živý přenos na kanálu YouTube. Při hodnocení snahy Národního divadla zprostředkovat i při zavřených divadlech novou inscenaci divákům lze pochválit, že se vůbec uskutečnila.

Celý článek

Mozartwoche Salzburg 2021: Narozeninová party tentokrát bez diváků

Robert Rytina | 03/21 |Zahraničí

V čase, kdy vyjde tento článek, tedy v březnu 2021, si připomeneme jedno opravdu smutné výročí. Bude to právě rok od okamžiku, kdy covidová epidemie přestala být jen obsahem zpráv z Číny a severní Itálie. Tehdy vstoupila naplno i do životů obyvatel zbytku planety, včetně těch našich. Epidemie doslova postavila na hlavu všechny naše dosavadní zvyklosti, takže například s podobou kultury, jak jsme ji vnímali ještě před rokem, jsme se od té doby prakticky nesetkali, a když, tak jen s většími či menšími kompromisy.

Celý článek

Portréty velkých dirigentů - Christoph Eschenbach

Markéta Jůzová | 03/21 |Studie, komentáře

„Dirigent musí hledat svůj osobitý jazyk, svou řeč těla a postupně se dopracovat k nalezení vlastního stylu dirigování. Musí před hudebníky nastoupit s originálním přístupem výkladu partitury a se svébytným viděním orchestrálního pojetí zvuku.“ Christoph Eschenbach

Slavný německý dirigent a klavírista Christoph Eschenbach (*20. 2. 1940) spolupracuje s renomovanými orchestry a významnými operními domy v různých zemích světa. Jeho repertoár zahrnuje díla všech epoch až po hudbu 21. století. Na svém kontě má četné nahrávky CD a DVD pro labely Decca, Deutsche Grammophon, EMI, Koch, Ondine, Sony/BMG, Virgin Clas- sics a Warner Classics.

Celý článek

Celuloidová hudba - Varhany jako mluvčí kamenouhelného dolu

Tomáš Pilát | 03/21 |Studie, komentáře

Prozatím ne kiny, ale online festivaly a internetovými platformami úspěšně putuje dokument režiséra Jindřicha Andrše nazvaný Nová šichta. Má několik atributů, které mu pomáhají ke slávě: skvělého hlavního hrdinu, střídající se zajímavá prostředí, skvělou práci kameramana, zvukaře a střihače, a humor. A nakonec, ale rozhodně ne v poslední řadě, úžasnou hudbu. O tu se postarala skladatelka – a dnes už i režisérka – Eliška Cílková. Film má na kontě několik cen, tou poslední je ocenění českých filmových kritiků. Několika významnými cenami se může pyšnit i Eliška Cílková. Jde o ocenění jak za hudbu, tak i práci s filmovým obrazem. Cílková je výraznou a mnohostrannou osobností kulturního života, od které se ještě jistě dočkáme spousty zajímavých počinů.

Celý článek

Slavní umělci ve stínu hákového kříže - Orfeus v podsvětí

Robert Rytina | 03/21 |Studie, komentáře

Oba muži opustili restauraci a úslužný číšník za nimi zavřel dveře. „Vážně jsme se nechtěli ještě chvíli zdržet?“ zeptal se Carl a zvedl si límec kabátu, protože na ulici nepříjemně foukalo. „Jak víš, potravinových lístků mám dost.“ „No – nepřekvapuje mě to,“ odpověděl Kurt a nasadil si klobouk. „Dali bychom si kávu a popovídali si o libretu k Bernauerce, rád bych v tom trochu pokročil. A taky mě zajímá, jak jsi daleko s tím svým spiskem o Leibnizovi...,“ pokračoval Carl. „Promiň, trochu pospíchám. Mám ještě jednu důležitou schůzku. A mimo to,“ řekl druhý z přátel a ukázal prstem k vývěsnímu štítu podniku, „ta zdejší bukvicová brynda nestojí za nic, káva bych tomu rozhodně neříkal.“ „Tak dobře,“ přisvědčil Carl, „pořádné kafe si dáme někdy u mě. Přijďte i s Clarou, moje Gertrud by vás určitě taky zase ráda viděla.“ „Díky za pozvání, Carle. Doprovodíš mě kousek? Mám něco tady v parku za mostem.“

Celý článek

Filharmonické vzpomínání - „Náš“ Václav Neumann

Miroslav Vilímec | 03/21 |Studie, komentáře

V minulém článku jsem zmínil své první setkání s Václavem Neumannem, které se odehrálo při pohovoru po mém konkurzu do České filharmonie. Uznávaného šéfdirigenta jsem poznal jako srdečného člověka s pozitivním nadhledem a typickým ležérním úsměvem. Tento dojem však nebyl jen počáteční. Potvrdila to celá další doba, kdy jsem měl možnost pod jeho taktovkou hrát.

Celý článek

Vladimír Sommer. Ročník jedenadvacet

Jaromír Havlík | 03/21 |Studie, komentáře

Dne 28. února jsme si připomněli 100. výročí narození Vladimíra Sommera. Vladimír Sommer byl významný český skladatel – což pro jistotu připomínám těm, kdo o tom až doposud (nebo už opět) nevědí. Do titulu tohoto článku jsem si vypůjčil název kdysi (a dnes už opět ne) velice známého románu Sommerova vrstevníka Karla Ptáčníka (1921–2002) Ročník jedenadvacet. To samozřejmě není náhoda: ročník 1921 byl svým způsobem prokletý: v roce 1942 ho tehdejší protektorátní ministr školství a osvěty Emanuel Moravec velkoryse věnoval Říši na nucené práce v německých zbrojovkách. Paradoxní shodou okolností jim právě v tomto roce bylo jedenadvacet a šlo většinou o studenty, kterým nacisté zavřeli vysoké školy. Pokud vím, Ptáčník a Sommer jinak mnoho společného neměli (Sommer samozřejmě znal Ptáčníkovu úspěšnou románovou prvotinu z roku 1954), oba ovšem postihla pracovní povinnost totálního nasazení, což přirozeně nemohlo zůstat bez odezvy na jejich další lidské i umělecké nasměrování…

Celý článek

Souborné vydání díla Bohuslava Martinů - Klavírní koncerty č. 4 a 5

Alena Sojková | 03/21 |Studie, komentáře

Celý článek

Zvláštní případy klávesového oddělení - Dva skutečné příběhy

Josef Kalous | 03/21 |Svět hudebních nástrojů

A máme tady další pokračování seriálu našeho fiktivního „Klávesového oddělení“. Se svou trochou do mlýna dnes přichází ladič Josef Kalous. Mezi ladiči ho snadno poznáte. Chodí oblečen zásadně v šatech, s kravatou na pečlivě vyžehlené košili, v dlouhém kabátě a s tvrďákem na hlavě. Dnes působí na Konzervatoři a střední škole Jana Deyla v Praze, kde vychovává mladé adepty ladění. Je autorem řady hezkých vyprávění o svých životních osudech, jež sebral do několika knih. Jeho dnešní tragikomické případy mohou čtenáři připadat nadsazené, ale, bohužel, není tomu tak. Často se soudí, že to je majitel piana, kdo je často vydán na pospas ladičům a klavírníkům, neboť nedovede posoudit kvalitu ladění ani oprav. Ale jak se dočteme, ani ladiči – profesionálové, ba ani piana sama to nemají v životě lehké. Zvláště když narazí na vykutáleného filutu, nebo chladnokrevné zloděje...

Celý článek

Nové operní nahrávky na CD

Zbyněk Brabec | 03/21 |Revue hudebních nosičů

Soupis právě vydávaných nových kompletních operních nahrávek jen potvrzuje trendy, o kterých jsme psali v minulých dílech našeho seriálu: známé opery se vydávají především na DVD jako záznamy z velkých divadel, na CD většinou vycházejí nahrávky oper méně známých. Tak je tomu i při pohledu na poslední operní novinky. Milovníci barokních oper budou jistě potěšeni poměrně bohatou nabídkou snímků, většinou v provedení renomovaných souborů, které se zabývají historicky poučenou interpretací. Z oper skladatelů známých – Rossini, Donizetti, Puccini, Meyerbeer – vycházejí jejich neznámá a málo hraná díla, a soupis doplňuje několik oper současných skladatelů. Každopádně je z čeho vybírat. Nejstarším právě vydávaným autorem je Marin Marais, známý především jako autor mnoha skladeb pro violu da gamba než jako operní skladatel. Opery napsal čtyři (další se nedochovaly), Alcione je z roku 1706, kdy měl premiéru v Paříži 18. 2. v Palais Royal. Libretista Antoine Houdar de la Motte zpracoval povídku z 11. knihy Ovidiových Metamorfóz.

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 03/21

Partneři:

 
 
 

Vyhledávání: