Hudební Rozhledy

Editorial 01/21

Hana Jarolímková | 01/21 |Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
opět stojíme na prahu nového roku a s trochu smíšenými pocity se ohlížíme za tím právě uplynuvším. Pro všechny z nás byl velmi náročný, pro leckoho i tragický. Koronavirová pandemie doslova a do písmene ochromila celý náš život. A to včetně kultury, jejíž nedílnou součást tvoří umění asi nejemotivnější, kterým je hudba. Po celém světě na dlouhou dobu utichly i ty nejkrásnější a nejslavnější koncertní sály či výstavné prostory architektonicky vesměs skvostných operních domů, jejichž nezaměnitelná vůně v nás pokaždé probouzela ten zvláštní sváteční pocit, který nikdy neomrzí a vždy ho budeme vnímat s až jakousi posvátnou úctou.

Celý článek

Barbora Horáková Joly

Denisa Rausch | 01/21 |Rozhovory

První operní premiérou ve zrekonstruované Státní opeře bude Verdiho Rigoletto, jehož režie byla tentokrát svěřena úspěšné české operní režisérce Barboře Horákové Joly. Ta doposud pracovala výhradně na zahraničních operních scénách, na kterých vytvořila řadu působivých inscenací a za některé dokonce získala mezinárodní divadelní ocenění. Rigoletto ve Státní opeře bude jejím debutem na české operní scéně, a nejen o tom si můžete přečíst následujícím rozhovoru.

Celý článek

Semperoper před lockdownem

Robert Rytina | 01/21 |Zahraničí

Je vůbec možné napsat v čase globální pandemie text, kterému by se dalo říkat standardní recenze? Obávám se, že bez uvedení čtenáře do problému, za jakých okolností či momentálních omezení se představení nebo koncert odehrály, dnes už není reálné jakýkoli článek tohoto typu publikovat. A i v takovém případě by se pisatel měl mít na pozoru před striktními soudy všeho druhu. Vždyť v době přísných hygienických opatření, nutných rozestupů na jevištích i v hledištích a neustálých obav z hrozby rušení dotyčných událostí z důvodu nákazy jeho protagonistů je konání každého kulturního podniku vlastně malý zázrak. Z tohoto důvodu tedy, prosím, chápejte následující reportáž o dění v Semperově opeře v Drážďanech z podzimu letošního roku spíše jako jakýsi příběh o mém soukromém obdivu ke zpěvákům, hudebníkům, představitelům dalších divadelních profesí i divákům. Zkrátka všem, kteří se za společného respektu ke kompromisům všeho druhu - rozhodli udržet operu při životě tak dlouho, dokud to bude možné.

Celý článek

Luboš Sluka: skladatel žijící v paradoxech

Tomáš Pilát | 01/21 |Studie, komentáře

Česká televize přednedávnem uvedla (a stále nabízí na svých webových stránkách) dokumentární film Skromný klasik Luboš Sluka. Už jeho název mnohé napovídá. Luboš Sluka patří k nejvýznamnějším současným českým komponistům, je známý i ve světě, a sláva mu přitom nestoupla do hlavy. Mimo jiné i proto, že je jeho život rovnoměrně vyplněn jak vzlety, tak i pády. A že těch pádů nebylo málo!

Celý článek

Pucciniho slavnostní Bohéma

Markéta Jůzová | 01/21 |Zahraničí

Valonská královská opera (Opéra Royal de Wallonie) v Lutychu slaví v letošní sezoně 200. výročí od slavnostního otevření divadla. Její generální a umělecký ředitel Stefano Mazzonis di Pralafera k jubileu obnovil starší koprodukci z roku 2016 své belgické operní scény a Izraelské opery v Tel Avivu a na historickém jevišti nechal opět rozehrát Pucciniho Bohému, na níž se podílel i jako režisér.

Celý článek

MHF Leoše Janáčka alias Festivalový podzim

Josef Planka | 01/21 |Festivaly, koncerty

Online přenosem z kostela sv. Václava skončil 29. 11. 2020 Festivalový podzim, který byl „malým festivalem, ale velkým poděkováním“ a který nahrazoval tradiční jarní termín MHF Leoše Janáčka.
Letošní rok byl ve všech směrech a na všech „uměleckých frontách“ poznamenám pandemií koronaviru, která téměř všechny plány pozastavila, zrušila, zastavila nebo přinejmenším pozměnila. Nejinak tomu bylo s MHF Leoše Janáčka, který se v červnu nemohl konat. Pořadatelé ale nechtěli vše vzdát, a tak připravili pro posluchače, ale také pro umělce Festivalový podzim. I ten ale pandemie poznamenala.

Celý článek

Skvělé Mahlerovo Adagietto online

Rafael Brom | 01/21 |Události

Závěrečný koncert festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců (30. 11.) se konal v přímém přenosu pouze cestou streamu a bez diváků, z vizuálně úhledného setmělého jeviště Domu kultury v Jihlavě s vlídně nasvíceným ansámblem. Komorní filharmonie Pardubice pod vedením dirigenta Marka Štilce nastudovala pro finále festivalu smíšený vokálně instrumentální program. Dirigent v rámci kompletní moderace večera přivítal virtuální obecenstvo a pozval na jeviště operní pěvkyni, mezzosopranistku Evu Garajovou k provedení první skladby programu, kterou byly Cigánské melodie, op. 55 Antonína Dvořáka. Původní partituru písňového cyklu komponovanou pro zpěvní hlas s doprovodem klavíru rozepsala skladatelka Sylvie Bodorová pro komorní orchestr, a to z podnětu světově proslulého barytonisty Thomase Hampsona.

Celý článek

Ceny Thálie v náhradním řešení

Jaroslav Someš | 01/21 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Tradiční udílení Cen Thálie, pořádané Hereckou asociací, se od loňska přesunulo z jarního termínu až na podzimní měsíce a stalo se bilancí nikoli za kalendářní rok, nýbrž za uplynulou sezonu. Tu minulou už ale poznamenala koronakrize – divadla byla od března mimo provoz. Přesto se odborné poroty shodly na tom, že výjimečných výkonů ve zhlédnutých inscenacích mají k výběru dost, takže jejich práci nic nestojí v cestě. Otázkou jen bylo, jakým způsobem uskutečnit předávání Cen, když bylo jasné, že uspořádat obvyklý slavnostní večer v historické budově Národního divadla v Praze není za současných protiepidemických opatření možné.

Celý článek

Slavní umělci ve stínu hákového kříže - Hinkelův seznam

Robert Rytina | 01/21 |Studie, komentáře

Richard Strauss už ve svém domě v Garmisch-Partenkirchenu (na který, jak s oblibou tvrdil, mu vydělalo „striptýzové vystoupení princezny Salome“) hostil mnoho důležitých mužů tohoto světa. Umělce, šlechtice, důstojníky, politiky... Malý hubený chlapík s pronikavým pohledem, který před chvílí usedl proti němu ke kávě, byl dalším takovým potentátem do sbírky. Kolik takových se tady ještě asi vystřídá... Skladatel si při pohledu na návštěvníka vzpomněl na jakési povinné předvánoční společenské setkání s ministrem Röhmem. Ten mu po pár sklenkách šnapsu zanotoval několik písniček, které si s oblibou zpívají jeho chrabří hoši z úderných oddílů SA. Jak že ta odrhovačka zněla? Bože, ať jsem slepej, ať jsem bit, jestliže ten skrček Goebbels nejni žid...

Celý článek

Hvězdné nebe kvelbu zvaného Velká Lucerna

Vladimír Kouřil | 01/21 |Studie, komentáře

Už během swingové éry třicátých let a válečných let čtyřicátých se u nás rodila první garnitura nadšenců jazzem posedlých, z nichž se vyklubali příští publicisté a organizátoři. Pro svou snahu uspořádat jazzový festival ve složité poválečné a poúnorové době nenacházeli pochopení. Ve Francii a Belgii vznikly festivaly už koncem 40. let, varšavské Jazz Jamboree v roce 1959, v jugoslávském Bledu v roce 1960, nejslavnější festival v Evropě, ve švýcarském Montreux, vznikl až v roce 1967. Pro svět jazzu podstatný americký Newport Jazz Festival na Rhodes Islandu se zrodil roku 1954.

Celý článek

Kouzlo Deváté s Leonardem Bernsteinem

Miroslav Vilímec | 01/21 |Studie, komentáře

Vážení čtenáři, v několika článcích, jejichž úvodní díl máte právě před sebou, bych s vámi velmi rád sdílel dojmy ze svého dlouholetého působení v České filharmonii. Nejdříve bych však chtěl krátce osvětlit, jak tato myšlenka vznikla. V České filharmonii hraji jako houslista již od roku 1982. Tuto informaci jsem, bohužel, nezatajil v rozhovoru se šéfredaktorkou Hudebních rozhledů Hanou Jarolímkovou a tato „neopatrnost“ zapříčinila opakovanou výzvu: „To by bylo pro čtenáře určitě moc zajímavé, dozvědět se něco z historie přímo zevnitř orchestru!“ Dlouho jsem se tomu bránil, není jednoduché vynášet něco „zajímavého“ z kuloárů orchestru, v němž stále působím.

Celý článek

Pátrání po rodu Scholzů

Jakub Zahradník | 01/21 |Svět hudebních nástrojů

V novém cyklu článků rubriky Svět hudebních nástrojů pootevřeme některé zdánlivě staré, leč možná dosud živé kauzy, jimiž vás, laskavé čtenářstvo Hudebních rozhledů, provedou členové našeho fiktivního „Klávesového oddělení“. Jakub Zahradník oslovil své píšící kolegy, aby se s námi podělili o nějaký podivuhodný příběh s detektivní zápletkou. A sám napsal hned ten úvodní...

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 01/21

Partneři:

 
 
 

Vyhledávání: