Hudební Rozhledy

Editorial 08/20

Hana Jarolímková | 08/20 |Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
měsíc srpen – obecně pokládaný z hlediska kulturního a jiného dění za součást tzv. „okurkové sezony“ (letos znásobené navíc koronavirovou krizí) – nám v oblasti dějin hudby přináší dvě významná jubilea. Pravda, nejsou „kulatá“, ale i přesto stojí za zaznamenání. Prvním z nich je 242. výročí založení významné operní scény La Scala v Miláně (3. srpna 1778) a druhé představuje 270 let od narození ve své době úspěšného a význačného skladatele, vynikajícího pedagoga a (řečeno současným jazykem) i obratného manažera Antonia Salieriho (18. 8. 1750 – 7. 5. 1825).

Celý článek

Violoncellista Jiří Bárta

Julius Hůlek | 08/20 |Rozhovory

Jiří Bárta (56) patří bezesporu k předním violoncellistům současné generace, ať už jako sólista nebo komorní hráč, kromě jiného člen Eben Tria. Jeho jméno je právem spojováno především s Mezinárodním hudebním festivalem Kutná Hora, s kreativně průlomovou interpretací Sonát pro sólové violoncello J. S. Bacha a také se zanícenou propagací soudobé hudby včetně mezižánrových experimentů. Ikonickým Koncertem pro violoncello a orchestr h moll, op. 104 A. Dvořáka se účastní zahájení letošního 29. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Zajímaly nás objektivní předpoklady a souvislosti, a také osobní názorová stanoviska, z nichž interpretační umění J. Bárty vzešlo, a proto jsme mu předložili několik otázek.

Celý článek

Mamma Alena

Helena Havlíková | 08/20 |Rozhovory

I když je Smetanova síň Obecního domu plná k prasknutí, drobnou dámu, vždy v elegantních modelových šatech, nepřehlédnete. Svižně, s přehledem a vždy s úsměvem dohlíží, aby vše klapalo – pro umělce i publikum. Alena Kunertová, dříve Nachtigalová, si za dvacet let působení své umělecké a produkční agentury Nachtigall Artists Management s.r.o. získala renomé, díky kterému do Prahy přivezla ty největší operní hvězdy – Annu Netrebko, Cecilii Bartoli, Elīnu Garanču, Joyce DiDonato, Angelu Gheorghiu, Juana Diega Flóreze, Rolanda Villazóna, Piotra Beczału, Mariusze Kwiecieńe, Bryna Terfela a mnoho dalších. Vedle nich se snaží představovat i mladé talenty a objevovat ty české.

Celý článek

Anna Paulová: Klarinet, to byla láska na první pohled

Miloš Pokora | 08/20 |Rozhovory

Nový zářivý talent českého hudebního mládí, klarinetistka Anna Paulová, začala hrát na svůj nástroj v jedenácti letech pod vedením Karla Mezery a jako patnáctiletá již koncertovala s Pražskou komorní filharmonií. Je absolventkou Pražské konzervatoře u prof. Milana Poláka a prof. Ludmily Peterkové a v současné době studuje na Hudební a taneční fakultě AMU v klarinetové třídě prof. Jiřího Hlaváče a prof. Vlastimila Mareše.

Celý článek

Sto let Přemysla Otakara Špidlena

Rafael Brom | 08/20 |Události

Ve čtvrtek 18. 6. se konal v sále pražského Mozartea koncert ke 100. výročí narození mistra houslaře Přemysla Otakara Špidlena. Jan Baptista Špidlen, syn světově známého umělce, v jehož pražském houslařském ateliéru se scházela vybraná houslařská společnost a světoví housloví virtuosové, se ujal role moderátora koncertu. Pro velký zájem se toho dne koncert konal dvakrát. Hudební program byl prokládán rozprávěním o životě a díle mistra Přemysla Špidlena s využitím fotografií a unikátního filmového záznamu, zachycujícího interpretaci domácího „Špidlenova“ smyčcového kvarteta s hostem, houslovým virtuosem Josefem Sukem. Přemysl Otakar hrál v záznamu i sólo ve Smyčcovém kvartetu Jakuba Jana Ryby.

Celý článek

Forfest 2020

Vojtěch Mojžíš | 08/20 |Festivaly, koncerty

Úvod
Letošní, již 31. ročník Mezinárodního festivalu současného umění Forfest Kroměříž, je jednou z mála kulturních akcí, které přežily restrikce, zavedené v důsledku koronavirové epidemie. Dokázal to nejen proto, že ochranná opatření byla na začátku června již částečně zmírněna, ale i proto, že Forfest není akcí davovou, při níž se na jednom místě v jeden okamžik shromažďuje velký počet lidí. I tak ale manželé Vaculovičovi, dlouholetí organizátoři této bohulibé akce, museli prokázat značné organizační či manažerské mistrovství, aby z dlouho předem připravované akce nezbylo jen žalostné torzo a aby si i za těchto ztížených okolností Forfest zachoval svoji nezaměnitelnou tvář.

Celý článek

Uhrík slavil grungem

Vladimír Říha | 08/20 |Horizont

Slovenský jazzový kontrabasista působící v Praze, Rastislav Uhrík, se 9. 7. představil ve zcela nové podobě v rámci festivalu Bass Days v pražském Jazz Docku. Jazzový klub na vltavském břehu se totiž od znovuotevření po karanténě vrací k některým akcím, které nestihl uspořádat, a přehlídka Bass Days věnovaná předním kontrabasistům je jednou z nich. V ní vystupují v klubu přední jazzoví kontrabasisté zatím z domova a až se více otevřou hranice, dojde i na ty zahraniční. Uhrík se v rámci přehlídky již představil 19. 6., kdy hrál na kontrabas v programu Czech and Slovak Bass Night v duu se saxofonistou Marcelem Bártou vlastní kompozice. Dál na tomto koncertě zahráli i Tomáš Baroš, Petr Dvorský a Jozef Fečo s vlastními sestavami.

Celý článek

Turandot ve Wilsonově estetice minimalismu a formalismu v Madridu

Markéta Jůzová | 08/20 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Světoznámý americký režisér, světelný designér a scénograf Robert Wilson oslaví v příštím roce osmdesáté narozeniny. Na sklonku své legendární kariéry přijal nabídku k inscenování opery Turandot Giacoma Pucciniho, kterou realizoval v mezinárodní koprodukci prestižních zahraničních scén – Teatro Real de Madrid, The Canadian Opera Company of Toronto, The Lithuanian National Opera and Ballet Theatre a Houston Grand Opera. France Télévisions zařadila do programu a posléze do svého archivu filmový záznam představení v koprodukci s Bel Air Media a Teatro Real Madrid. Snímek režíroval Andy Sommer, jenž mimochodem profesně navštěvuje i Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha. Ve svém zpracování vycházel z operních představení 16. a 18. 12. 2018, jež se uskutečnila ve Španělsku.

Celý článek

Don Carlo s Annou Netrebko v Drážďanech

Robert Rytina | 08/20 |Zahraničí

Když jsem v loňském roce publikoval na stránkách Hudebních rozhledů recenzi na Wagnerovy Mistry pěvce norimberské z Velikonočního festivalu v Salcburku, připojil jsem k ní jako obvykle informace o operní produkci, připravované na následující ročník. Osterfestspiele 2020 jsem tehdy v dobré víře uvedl takto: „Přehlídku budou 4. a 13. dubna rámovat představení Verdiho Dona Carla v pozoruhodném balení: čtyřaktové verzi díla bude předcházet nově zkomponovaný Prolog z pera soudobého skladatele Manfreda Trojahna. Taktovky se pochopitelně ujme opět Christian Thielemann, zatímco režie bude svěřena Veře Nemirově. V hlavních rolích se mají objevit Yusif Eyvazov jako titulní hrdina a dále Anja Harteros (Alžběta), Ekaterina Semenchuk (Eboli), Franco Vassallo (Rodrigo), Ildar Abdrazakov (Filip) a Carlo Colombara (Velký inkvizitor).

Celý článek

Portréty velkých dirigentů - Jevgenij Mravinskij

Alena Sojková | 08/20 |Studie, komentáře

Napsat, že Jevgenij Alexandrovič Mravinskij (22. 5. 1903 St. Petersburg – 19. 1. 1988 Leningrad) patřil k největším ruským dirigentům, by bylo nehorázné klišé. On byl největším ruským dirigentem! Umělec, který premiéroval šest Šostakovičových symfonií (Pátou, Sedmou a Osmou, kterou mu navíc skladatel dedikoval, Devátou, Desátou a Dvanáctou) i díla svých současníků (například Mjaskovského) a který vedl několik desetiletí (od roku 1938 do své smrti v roce 1988) Leningradskou filharmonii, takřka vůbec nehostoval v zahraničí bez svého orchestru. Jednou z výjimek byly koncerty na Pražském jaru v letech 1946 a 1957, kdy dirigoval Českou filharmonii.

Celý článek

Wieland a Wolfgang Wagnerovi

Zbyněk Brabec | 08/20 |Studie, komentáře

Po dlouholetém úsilí se skladateli Richardu Wagnerovi podařilo v roce 1876 svou tetralogií Prsten Nibelungův otevřít v Bayreuthu (asi 65 km od našich hranic) Slavnostní festivalové divadlo. Město se tak stalo (a stále je) jedním z největších kultovních míst v operním světě. Historie tohoto divadla, jehož vedení bylo donedávna přes různé právní formy jeho existence v rukou Wagnerových potomků (Katharina Wagner kvůli nemoci před časem z vedoucí pozice odstoupila) a kde se uvádějí pouze díla Richarda Wagnera, je nesmírně bohatá. Po smrti Wagnerova syna Siegfrieda v roce 1930 se vedení chopila jeho žena Winifred, která divadlo řídila až do roku 1944, kdy se zde konala poslední představení v období tzv. třetí říše, mj. hojně navštěvovaná samotným vůdcem Adolfem Hitlerem, který se stal osobním přítelem Winifred a její rodiny. (O tomto období píše rakouská historička Brigitte Hamann v knize Winifred Wagner aneb Hitlerův Bayreuth, do češtiny bohužel stále nepřeložené.)

Celý článek

Roman Berger: skladatel na hranici opovržení, cti a slávy

Milan Bátor | 08/20 |Studie, komentáře

Slovenského skladatele Romana Bergera jsem objevil vlastně čirou náhodou. Na koncertech jsem se s jeho hudbou dosud nesetkal, ale Bergerovo jméno mi uvízlo v síti náhodného playlistu na hudební databázi Spotify. Bližší seznámení s touto osobností se rovnalo bezmála úžasu. Tak komplexní osobnost se skálopevným charakterem, obrovskými znalostmi humanitních věd a všestranným uměleckým nadáním se objevuje skutečně jen zřídkakdy. Napsat jeho portrét jsem se rozhodl také proto, že tento obdivuhodný umělec letos v srpnu oslaví 90. narozeniny.

Celý článek

Slavní hudebníci za šachovnicí IV

Miroslav Vilímec | 08/20 |Studie, komentáře

Vážení čtenáři! V prvních dvou dílech jsem se podrobně rozepsal o šachových zážitcích houslisty Davida Oistracha a skladatele Sergeje Prokofjeva, ve třetím jsme se vydali za šachovou hrou do vzdálenějších časů. Vraťme se nyní opět k významným osobnostem nedávné historie, u nichž byl průnik hudby a šachu zaznamenán. Nebudu zastírat svůj profesní zájem a v tomto díle se zaměřím na slavné houslisty.

Celý článek

Vzpomínka na muzikologa Antonína Špeldu (1904–1989)

Marta Ulrychová | 08/20 |Studie, komentáře

Na konci minulého roku uplynulo již třicet let od úmrtí tohoto významného plzeňského pedagoga, regionálního badatele, hudebního kritika a organizátora hudebního života západních Čech. Narodil se roku 1904 ve Švihově v početné rodině místního poštmistra, reálné gymnázium navštěvoval v nedalekých Klatovech, ve studiích pak pokračoval na Přírodovědecké fakultě UK v Praze, kde se věnoval matematice a fyzice. Měl štěstí, že jako student z nemajetné početné rodiny byl přijat do Hlávkových kolejí. Praha mu umožnila žít intenzivním kulturním životem. V tomto směru se o své svěřence staralo i vedení kolejí, když jim obstarávalo lístky na kulturní akce. Protože v té době měl Špelda za sebou jistou hudební praxi z klatovského pobytu, hojně tuto možnost využíval, navštěvoval koncerty a divadla.

Celý článek

Dostaveníčko u kláves: Chvála opravárenství II

Jakub Zahradník | 08/20 |Svět hudebních nástrojů

Minule jsem se zmínil o tom, že je poměrně velký rozdíl mezi klavírníky v klavírních fabrikách neboli takzvaných „pianovkách“, a mezi klavírníky-opraváři, kteří působí v terénu. Ten rozdíl ještě podtrhla skutečnost, že opraváři nástrojů byli v dobách socialismu společně s obchody jednou odnoží, kdežto výrobny nástrojů (a mezi nimi i pian) odnoží jinou, řízenou generálním ředitelstvím podniku Československé hudební nástroje. Miroslav Doležel, náš minulý průvodce po Jakubovicích, objasňuje, jak se dříve hlídala kvalita: „Kdo chtěl brát lepší peníze, mohl každé tři roky absolvovat postupovou zkoušku, která sestávala z praktické části, pak z ústní a písemné, z bezpečnosti práce a z politických otázek, což posuzovala komise šesti porotců plus činovník strany.“

Celý článek

Nové jazzové nahrávky na CD

Milan Bátor | 08/20 |Revue hudebních nosičů

Jediné české jméno v našem výběru reprezentuje kapela MarZ kolem zpěvačky, skladatelky a kytaristky Markéty Zdeňkové. Její druhé autorské album potvrzuje, že se jedná o skutečně mimořádný talent, tentokrát v rafinovaně tkaném kapelním zvuku. Uhrančivé harmonie, sugestivní melodika, vynalézavé texty v češtině a hlas, který má jazzový feeling i bezprostřednost, jakou u nás naposledy vládla Zuzana Navarová. Německý pianista Pablo Held na svou druhou nahrávku Ascent přizval talentovaného brazilského kytaristu Nelsona Verase. Jejich spolupráce vyznívá jako zajímavá fúze, kterou provázejí novátorské hudební nápady. Vysokou mírou oduševnělosti disponuje novinka formace Waldemar 4 s názvem Buoy And The Sea. Norský kontrabasista Fiske i jeho spoluhráči jsou napěchováni správně drzými a zlověstnými nápady jako sudy střelného prachu. Jejich free-jazzové hyperaktivní kompozice se otevírají jako pověstná třináctá komnata: pomalu a vždy překvapivě.

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 08/20

Partneři:

 
 
d
 

Vyhledávání: