Hudební Rozhledy

Jiří Besser: Classic Prague Awards

Roman Jireš | 12/16 |Rozhovory

Nová hudební cena Classic Prague Awards bude každoročně odměňovat tuzemské pěvce, instrumentalisty, dirigenty, skladatele, ale i sbory či orchestry. V nominačních kategoriích ocení talent roku, celoživotní přínos a propagaci české hudby v zahraničí. Poprvé se ceny v podobě křišťálové trofeje s grafikou jedné z Janáčkových partitur budou udělovat 21. ledna příštího roku v Sále Martinů budovy HAMU na Malostranském náměstí v Praze. Za vznikem cen stojí společnost Voice of Prague. Více prozradil ředitel soutěže, bývalý ministr kultury Jiří Besser.


  • Co vás vedlo k tomu založit nové ceny klasické hudby?
    Po staletí česká klasická hudba zkrášluje svět a celý svět ji obdivuje. Jde o jediný obor české kultury, kde takhle široká paleta ocenění chybí. Umělec v ní může dostat Státní cenu za kulturu, Cenu Antonína Dvořáka, pokud propaguje jeho dílo, ministerské ocenění Artis Bohemiae Amicis nebo Cenu Thálie jako operní pěvec, a to je asi maximum. Instrumentalisté, skladby a nahrávky na tato ocenění obvykle nedosáhnou. Classic Prague Awards, které nebudou nějakým pokusem o jednorázovou show, jsou možností propagovat českou klasickou hudbu a vysvětlit i mladším lidem, že to není jenom o fraku a smokingu. Patří tam například i hudba filmová a crossover. Takže jsme vedeni třemi jasnými podněty – aby takové ceny byly, abychom jejich prostřednictvím klasickou hudbu přiblížili širší veřejnosti a abychom do rozpočtů umělců byli schopni přinést i nějaké peníze.
  • Kdo na ceny tedy dosáhne?
    Ceny jsou rozděleny na dvě kategorie – nominační a soutěžní. Prestižní, nominační ceny jsou tři: Talent roku, Celoživotní přínos a Propagace české hudby v zahraničí. Cenou je křišťálová trofej ze sklárny Nižbor, společenské uznání a s tím spojené akce. Vítězové těchto nominačních kategorií za rok 2016 budou oznámeni v lednu příštího roku. Na tiskové konferenci jsme již prozradili, že první laureátkou za celoživotní přínos se stala cembalistka a pedagožka Zuzana Růžičková.
  • A soutěžní kategorie?
    Vítěze sedmi soutěžních kategorií – sólistický výkon, komorní výkon, orchestrální výkon, vokální výkon, crossover projekt, soudobá kompozice a nahrávka roku – vyhlásíme v lednu 2018. Do těchto kategorií může vhodného kandidáta vedle jeho samého a poroty nominovat kdokoliv působící v oblasti kultury, kulturních institucí či médií. S cenou v soutěžních kategoriích je spojena finanční odměna 100.000 korun. To je zajímavá částka i pro Českou filharmonii. Pokryje například polovinu nákladů na natočení CD nebo to pro sólistu znamená honorář až ze tří koncertů, či pro filharmonii krajského typu honorář za jeden koncert. Nechceme lákat na peníze, ale ukázat, že organizátoři cen jsou vedle pomoci kultuře schopni i generovat nějaké finance.
    Když už mluvíme o penězích, chtěl bych zmínit, že naším partnerem je také Nadační fond Magdaleny Kožené. Je možné, že nám nějaká částka zbude a měla by zůstat v klasické hudbě. Proto jsme si k jejímu využití vybrali Nadační fond Magdaleny Kožené, který podporuje stovky základních uměleckých škol. Takže klasika pro klasiku.
  • Ceny obvykle určují laici nebo odborná porota. Vy jste tedy šli tou druhou cestou...
    Leccos může řešit anketa nebo hlasování veřejnosti pomocí sms, ale veřejnost to řeší spíše pocitově a někdy to může být i záležitost nějakého fanklubu, což by v klasické hudbě být nemělo. Odborné veřejnosti dáváme možnost se do soutěže zapojit tak, že však v podstatě každý, kdo se pohybuje na poli české kultury, může ten který projekt přihlásit. Aby ho však porota do soutěže přibrala, musí mít garanta, kterého jsme jasně v pravidlech specifikovali. Hlasování je potom na porotcích. Pro novou soutěž je renomé poroty strašně důležité. Věřím, že jména a znalosti našich porotců dodají cenám na prestiži.
  • O koho se tedy konkrétně jedná?
    Odborná porota je sestavená z uznávaných osobností klasické hudby. Tvoří ji houslový virtuos Václav Hudeček, sopranistka Gabriela Beňačková, skladatel Ondřej Soukup, klarinetista a pedagog Jiří Hlaváč a klavírista a pedagog Ivan Klánský.
  • Bylo těžké dát dohromady takovou porotu?
    Nejprve jsem zavolal Ondřejovi Soukupovi, pak jsem mluvil s Jiřím Hlaváčem a oba mi s nadšením nápad na složení poroty schválili. Ti tři ostatní nabídku bez váhání přijali. Bylo by více zajímavých lidí do poroty, ale každý se účastí v porotě diskvalifikuje z účasti v soutěži. Chtěl bych také zdůraznit, že celá porota pracuje v prvních letech bez nároku na odměnu.
  • Přibližte, prosím, společnost Voice of Prague, která za cenami stojí.
    Společnost vznikla na podzim roku 2013 a je majitelem společností 4S Production, a. s., a RKR, s. r. o. Ty provozují a jsou držiteli vysílacích licencí rádií Expres FM a Classic Praha, která však s projektem nesouvisí. Classic Praha je jen mediální partner.
  • Proč jste už nyní vyhlásili laureátku na Cenu za celoživotní přínos?
    Bylo to poděkování novinářům, kteří přišli na naši úvodní tiskovou konferenci. Čas potřebují soutěžní ceny, nominační si můžeme dovolit udělit už za rok 2016. Soutěžní ceny se budou udělovat až za rok 2017 spolu s dalšími nominačními. Původní termín přihlášení projektů pro rok 2017 jsme posunuli do 31. března příštího roku, aby na rozmyšlení a přihlášení bylo alespoň půl roku. Při dalších ročnících se vše ustálí. Znamená to tedy, že 21. ledna 2017 vyhlásíme laureátku za celoživotní přínos Zuzanu Růžičkovou plus držitele dalších nominačních cen v kategoriích Talent roku a Propagace české hudby v zahraničí.

    Nahoru | Obsah