Hudební Rozhledy

Nové operní nahrávky na DVD

Zbyněk Brabec | 11/19 |Revue hudebních nosičů

Prostřednictvím nových operních nahrávek na DVD a Blu-ray nosičích se můžeme přenést na prestižní evropské operní festivaly i do řady operních divadel. Repertoár právě vydávaných oper je velice rozmanitý, byť nejvíce se vydávají opery romantického období a většinou ty nejznámější tituly. Pokud je již máme doma v jiné nahrávce, můžeme porovnat různé přístupy operních režisérů při výkladu jednotlivých oper, ale i různá hudební nastudování a pěvecké výkony.

Nejstarší období operní historie je tentokrát prezentováno jediným titulem – oblíbenou operou Franceska Cavalliho Iásón, kterého většinou známe z okruhu antických pověstí o Médeji. O něm pojednává i Cavalliho opera – jedna z nejstarších hraných oper vůbec, která byla poprvé uvedena v benátském Teatro San Cassiano 5. ledna 1649. Na DVD vychází inscenace z Velkého divadla v Ženevě. Přestože se příliš nesluší prozrazovat u žen jejich věk, Mariella Devia, jedna z nejvýznamnějších italských sopranistek současnosti, roli kněžky Normy zpívala v Janově ve věku sedmdesáti let (bez tří měsíců), což dokazuje její perfektní pěveckou techniku a s rozmyslem budovanou kariéru. U příležitosti 200. výročí premiéry nastudoval Rossiniho festival v Pesaru málo hranou operu svého slavného rodáka Gioachina Rossiniho Ricciardo e Zoraide, která poprvé zazněla v neapolském Teatro San Carlo 3. prosince 1818. Rossini ji psal již jako velice úspěšný skladatel, který v Neapoli slavil své velké úspěchy, krátce před touto operou například duchovním dramatem Mojžíš v Egyptě. Naproti tomu o pět let starší opera Italka v Alžíru patří k Rossiniho nejhranějším operám. Vydavatelství Unitel vydává záznam ze Salcburského festivalu z roku 2018 v titulní roli s fenomenální mezzosopranistkou (a výbornou herečkou) Cecilií Bartoli.
Dvakrát se pomocí DVD dostaneme také na festival v Bregenzu, kde byl na jezerní scéně v letošním roce natočen záznam Verdiho nesmrtelného Rigoletta, přičemž milovníci operních rarit spíše sáhnou po záznamu zapomenuté opery Bertholda Goldschmidta Beatrice Cenci z roku 1950, zaznamenané v loňském roce v bregenzském divadle. Vzhledem k židovskému původu skladatele nebylo jeho dílo za druhé světové války v Německu hráno a jeho autor musel uprchnout do anglické emigrace. Opožděná scénická premiéra opery Beatrice Cenci se konala až v roce 1994. Kritika bregenzského provedení oceňovala nejen dramaturgický počin festivalu a inscenaci jako takovou, ale též operu označila jako dílo pokračující v pucciniovské tradici. Kritika psala o „velkém, báječném večeru“.
Z italského festivalu ve Florencii pocházejí záznamy oper Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a Víly Giacoma Pucciniho – skladatelovy prvotiny. Oblíbená Madama Butterfly pak byla zaznamenána na festivalu v Glyndebourne, kde režisérka Anniliese Miskimmon děj z přelomu století přesunula do 50. let, nicméně ani tehdy nemá milostný vztah Japonky a Američana šanci na šťastný konec. Na Salcburský festival nás ještě zavede inscenace Čajkovského mistrovské opery Piková dáma, kterou nastudoval dirigent Mariss Jansons v režii stále provokujícího nestora německých režisérů Hanse Neuenfelse.
Díky DVD také můžeme poznat dvě francouzské opery, které z našich jevišť neznáme. Jednou z nich je komická opera Emmanuela Chabriera Hvězda, poprvé uvedená 28. listopadu 1877 v Paříži. Na základě úspěšné premiéry byl její skladatel označen za nového Offenbacha. Druhá pochází z Gounodova operního odkazu, z něhož se na našich scénách nejvíce hraje Faust a částečně Romeo a Julie, ovšem ostatní opery pro naše divadla neexistují. Tím spíš potěší záznam jeho druhé opery Krvavá jeptiška z pařížské Komické opery z loňského roku. Dílo vzniklo na námět románu Matthewa Lewise Mnich z roku 1796 o dvou znepřátelených rodech, dvou milencích, o smrti a vykoupení. Krvavá jeptiška měla premiéru 18. října 1854 v Paříži.
Na DVD také vycházejí klenoty německé operní literatury – Wagnerův Lohengrin jako záznam představení na festivalu v Bayreuthu s vynikajícími pěveckými výkony Piotra Beczały, Anjy Harteros, Tomasze Koniecznyho a obdivuhodné Waltraud Meier, vracející se na Zlatý pahorek po osmnácti letech. Jméno dirigenta Thielemanna je zárukou stylové a prvotřídní interpretace, která zastiňuje poněkud svévolnou režii Yuvala Sharona. Z Vídeňské státní opery je záznam Straussovy opery Ariadna na Naxu, opět pod Thielemannovou taktovkou, v režii Svena-Erika Bechtolfa s vynikající Soilou Isokoski, Sophií Koch, Johanem Bothou a Danielou Fally. V představení účinkuje také český pěvec Adam Plachetka.
K nejvýznamnějším současným německým skladatelům patří Wolfgang Rihm. Jeho druhá opera Jakob Lenz z roku 1979 patří k nejhranějším soudobým operám (u nás ji dosud neuvedlo žádné divadlo). Na DVD vychází záznam inscenace z bruselského divadla La Monnaie. Závěrem bych ještě upozornil na dva záznamy klasických operet z rakouského festivalu v Mörbisch – Kálmánovy Hraběnky Marici a Lehárovy Země úsměvů.

Nahoru | Obsah