Hudební Rozhledy

Vydařený křest alba s prostým názvem Piazzolla

Vladimír Říha | 05/20 |Horizont

Orquestrina a dvojice tanečníků Patricie Poráková-Antar a Javier Antar

Jedna z posledních hudebních akcí před vyhlášením zákazu koncertů byl 9. 3. v pražské La Fabrice večer s novým souborem hornisty Radka Baboráka Orquestrina. Ten existuje již několik let a na rozdíl od ostatních sestav kolem našeho hvězdného hornisty a nyní i dirigenta zaměřených pouze klasicky, se soustřeďuje k vyššímu populáru, lze-li tak nazvat jeho přednes argentinského tanga, jak ho skládal právě Astor Piazzolla (1921–1997). Tento Argentinec je totiž otcem nového typu tanga (tzv. Tango nuevo), ke kterému se Baborák obrátil již v předcházejícím albu „Orquestrina“ (obě vydal Animal Music) před čtyřmi lety.

Ale pokud tam byl Piazzolla pouze jedním z několika autorů, tak na novém albu zcela dominuje, také je nazváno pouze „Piazzolla“. Jedenáctičlenný soubor je v La Fabrice představil živě na charitativním koncertu pro spolek Nedoklubko (usnadňuje matkám problematické porody a výchovu kojenců) pod vedením Baboráka, jenž hrál i hornové party v aranžích Tomáše Illeho nebo vlastních. Při živém koncertě jich zaznělo více než na albu, kde jich je dvanáct. Harmonicky bohatší a melodicky nápaditější Piazzollova tanga přednesl orchestr živě s nadšením a takřka s jihoamerickým citem, který v některých skladbách ještě podpořil živý tanec dvojice Patricie Poráková-Antar a Javier Antar, kteří názorně převedli, jak se nové tango tancuje i v celkem neideálních podmínkách ve zcela zaplněném sále. Orchestr, ve kterém hrají i známé osobnosti jako Petr Valášek (basklarinet), Dalibor Karvay (housle), Martina Bačová (housle), Karel Untermüller (viola), Hana Baboráková (cello) či Jiří Stivín jr. (bicí), prokázal, že další Baborákův soubor je obohacením naší hudební scény zejména v tak pro nás neznámém žánru, jako je tango nuevo. Během večera, na kterém vystoupil s pozdravem i argentinský vyslanec, jsme se dozvěděli i takové detaily, jako že skladatel i Baborák mají stejné datum narození (pochopitelně den, ne rok), což leccos vysvětluje a dává podnět k další úvaze o náhodách v hudbě. Na závěr herecká dvojice Otakar a Ondřej Brouskovi album pokřtili a zájemci z publika si po koncertě rovnou mohli obě alba zakoupit. Poznamenejme, že koncert se odehrál jen několik dnů po velkém úspěchu Baboráka v rakouském Salcburku, kde vystoupil poprvé s Vídeňskými symfoniky ve zcela jiném repertoáru – s Mozartovým koncertem!

Nahoru | Obsah