Hudební Rozhledy

Dostaveníčko u kláves - K prodeji pian u nás

Jakub Zahradník | 06/20 |Svět hudebních nástrojů

PETROF Gallery v Hradci Králové

O tom, jaká se u nás prodávala piana v minulosti, máme určité ponětí díky našim kolegům ladičům, kteří se dostanou k nástrojům nejen na místech veřejných, nýbrž i ke klavírnímu mobiliáři v soukromí. Ten obraz celkem odpovídá skladbě starších nástrojů nabízených přes různé inzertní internetové domény. Zcela převažují piana tuzemská. Ať už jsou z doby Rakouska-Uherska, první republiky, socialismu či z posledních třiceti let. Když si prohlédnu jenom doménu „bazoš.cz“, tak tam k datu psaní tohoto článku najdu v nabídce 172 PETROFŮ. Hojně jsou zde zastoupeny také ty původně samostatné prvorepublikové značky, které stát v létech 1948–52 znárodnil a stavěl je ve společném podniku. Některé z nich nyní patří do „PETROF brand family“ a z těch se ve zmíněné inzerci objevuje RÖSLER 37x, SCHOLZE 23x, WEINBACH 21x a FIBICH 6x. Dříve také existovala česká továrna značky AUGUST FÖRSTER, která dále staví klavíry v Löbau. Ta je v inzerátech přítomna 49x. Píši o tom proto, že poměr těchto čísel docela hezky vykresluje výskyt značek pian v českých domácnostech.

Ze starších nástrojů jsou u nás dosud poměrně častá piana vídeňská (např. Lauberger & Gloss, Gebruder Stingl, Ehrbar a řada dalších), mezi nimi i od českých výrobců tam kdysi usazených (například Czapka, A. Girikowsky, Hajek, Kutschera, Maliwanek, Pallik & Stiasny, Pokorny atd. – bylo jich přes osmdesát). Jelikož Rakousko-Uhersko uvrhovalo na zboží vysoká cla, pian z ostatních zemí se k nám tolik nedováželo. A když už, tak to byla převážně piana z Německa. Náš původní mobiliář (od počátku sériové doby – cca od roku 1860) zahrnuje jen málo pian francouzských a skoro žádná anglická, italská, z Beneluxu, Skandinávie nebo z USA, ačkoli se jednalo o exportující klavírnické velmoci. Byli jsme a dosud zůstáváme ostatně jednou z nich. (Pokud se exportu pian týče, před námi je Japonsko, Indonésie, Čína, Německo a Jižní Korea, na naší úrovni USA a za námi zbytek světa).
Za první republiky v zemi působilo zhruba sto výrobců pian na vysoké úrovni, kteří uspokojovali valnou většinu poptávky. Velkých továrních výrobců tu bylo možná dvacet. A český klavírní mobiliář je jimi dosud prostoupen. Vedle již zmíněných to byli například Koch a Korselt (dnes na „bazoši“ nabízen 10x), Dalibor (6x), Raehse – později REPIA (5x), Brož (4x), Kašpar (4x), Rous (3x), Hofmann & Czerny (2x), bří Marhové, Lídl a Velík, Albert, Proksch… A zbytek stavitelů tvořila směsice soukromníků, z nichž někteří zastupovali staré hrdé klavírnické rody (Bachmannů a Buchtů v Brně aj.), jiní byli samostatnými staviteli (Bonhard, Jílek, Ducháček, Hlucháň, Novák, Hansmann, Lorenz, Sieber, Wawrsich, Bárta a další). A někteří sestavovali piana z prefabrikátů, anebo si je nechávali stavět od jiných a umisťovali na ně své jméno. Dokonce se vyskytují piana pod značkou Mozart (Brož) nebo Beethoven (Raehse). Jednou takovou výrobnou pian pro ostatní byla továrna Františka Rouse z Jičína. Prodejci zase přidávali na vnitřní strany klopen nebo do ovinutí křídel zdobné cedulky a nápisy se svými jmény a adresami. Rovněž vybavovali piana pokrývkami kláves, a tak se s jejich jmény setkáváme na starších nástrojích dodnes. Mnohé majitele pian tyto názvy matou až do té míry, že nevědí, jaké značky klavír vlastní. Významnými obchodníky za první republiky byl například Josef Lídl v Brně, klavírní dům Ferdinanda Rendla v Praze (existující dodnes) či Ferdinanda Schlögla tamtéž. Žilo zde ale i docela dost lidí, kteří si mohli dovolit i některou z proslulých značek (Bösendorfer, Bechstein, Steinway, Blüthner…). Za dalších čtyřicet let období socialismu se k nám pak tyto světové značky dostaly naprosto výjimečně. Zato se k nám dovážela některá méně kvalitní piana z východní Evropy (Riga, Irmbach, Cherny, Legnica, Calisia, Doina, Nokturno, Ukraina, Estonia a další). Ironií socialistické éry bylo, že podnik Klenoty ve velkém vyvážel použitá piana slavných značek na Západ, která vykupoval od soukromníků.
Po roce 1990 se majetek dal do volného pohybu. Dle obchodníka Jana Schambergera (který strávil mnohá léta v terénu a rukama mu prošly tisíce nástrojů), vesměs vše hodnotné bylo za prvních dvacet let odvezeno ven. A naopak, Češi se znenáhlu začali seznamovat s piany zahraničních značek. S německými, finskými, švédskými, japonskými, jihokorejskými, čínskými a dalšími. V našich končinách se tak začala kupovat Yamaha, Kawai, Schimmel, Seiler, Samick, Wendl & Lung, Fazer, Hellas a další – v drtivé většině z druhé ruky. A naproti tomu sály, školy, studia, i bohatší vrstvy začaly opět nakupovat drahé nástroje prestižních výrobců. V českém mobiliáři se tak nově objevila koncertní křídla STEINWAY, FAZIOLI, SHIGERU KAWAI, YAMAHA a některá další.
Dnes se v českých zemích prodávají piana následujícími způsoby:
* drahá piana nová světových značek přímo od výrobců, nebo od firem s exkluzivním zastoupením
* opravená piana starší či piana nová méně známých značek v obchodech, které mají k dispozici dílnu a po-skytující záruční servis
* v klavírnických dílnách
* v prodejnách levných pian z druhé ruky, kde nebývá vždy zajištěn záruční servis
* přes soukromou inzerci, kde není záruka žádná a ceny jsou rozličné
Běžným způsobem, jak si opatřit klavír, je ústní doporučení, často prostřednictvím ladiče nebo učitele hudby.
Na vrcholu pomyslné pyramidy kvalitního prodeje stojí několik prodejců zastupujících světově proslulé klavírní značky. Vlastní většinou moderní showroomy, mají k dispozici dílny, zajišťují záruční servis a k tomu nabízejí kompletní příslušenství. Jelikož jich není mnoho, tak se u nich blíže zastavíme.
Obě tuzemské továrny, PETROF i C. BECHSTEIN EUROPE, disponují komplexním zázemím. Tyto firmy působí celosvětově a poskytují prodlouženou pětiletou záruku. Mají vzdělaný personál, který dovede nástroj před zákazníkem přehrát a od něhož se můžete hodně dozvědět. Vždy je tam k vyzkoušení dostatek pian. Obchodují svými novými výrobky. Věnoval jsem se jim podrobněji ve svých loňských statích, takže co bych ještě připomněl...
Že firma PETROF má velice propracovanou síť svých servisních techniků po republice. Ti jsou zváni na školení do továrny a mohou se prokázat certifikací. V Hradci Králové vybudovala velkorysý showroom, PETROF Gallery, kde nabízí kompletní sortiment této ryzí české mistrovské značky, koncertní nástroje PETROF a jejich exkluzivní řadu ANT. PETROF. Historicky má také zastoupení v centru Prahy, v Domě hudebních nástrojů na Jungmannově náměstí, kde vedle průřezu sortimentem nových klavírů seženete i starší, repasované a něco i z digitálních pian.
Firma C. BECHSTEIN EUROPE, dceřiná společnost německé značky C. BECHSTEIN, vybudovala na okraji Hradce Králové moderní výrobní haly, jejichž součástí je i showroom. Najdete tam piana značky W. HOFFMANN (modelové řady Professional, Traditional a Vision), která vycházejí z hradecké fabriky, mistrovské nástroje C. BECHSTEIN a levnější BECHSTEIN ACADEMY a značku ZIMMERMANN, která dotváří portfolio firmy. V sále nacházejícím se ve vnitřní části areálu stojí vždy jedno až tři koncertní křídla C. BECHSTEIN. V loňském roce firma otevřela obchod v Praze 2, v Kateřinské ulici, kde jsou k mání všechny kompletní modelové řady křídel i pianin.

Dalším zásadním hráčem na trhu je Jan Drnek, který vystudoval Střední průmyslovou školu výroby hudebních nástrojů v Kraslicích, kde se také přiučil ladění. Spontánně pomáhal opatřovat klavíry známým a napadlo ho se tím živit. V branži působí 27 let. Do roku 2008 prodával jen secondhandová piana do zahraničí z rozsáhlého skladu nedaleko Plzně. Po krizi v r. 2009 se přeorientoval na tuzemský trh s novými piany. Přední postavení si ovšem vydobyl tím, že v roce 2013 získal výhradní zastoupení firmy STEINWAY & SONS pro Českou republiku i Slovensko, s čímž byly spojené vysoké investice. Jeho hlavní stan, přesněji řečeno moderní dům se zázemím, které tvoří sklady, dílny a kanceláře, se nalézá ve vilové zástavbě na jižním okraji Plzně. Pracuje pro něj osm zaměstnanců. V Praze 5 si otevřel menší pobočku a netají se plány zbudovat velký showroom i na Slovensku. Jan Drnek mimo to nabízí levnější souběh firmy STEINWAY, značky BOSTON a ESSEX a pokračuje v prodeji a půjčování opravených a repasovaných nástrojů různých značek ne starších 40 let.
Významným prodejcem s kamenným obchodem a vlastní opravárenskou dílnou je také Jan Machart, téměř již deset let zástupce firmy YAMAHA. A jelikož v majetku této japonské značky je i jeden ze světově nejuznávanějších výrobců, rakouský BÖSENDORFER, najdeme v Machartově nově otevřeném noblesním showroomu v Praze 10 vedle skoro celé škály nástrojů YAMAHA též křídlo BÖSENDORFER. Jan Machart vystudoval ladění na Deylově konzervatoři a nastoupil do dílny Ferdinanda Rendla. Po sedmi létech od něho odešel (s klavírníkem Janem Jandou a ladičem Vladimírem Trejbalem) a otevřel si vlastní obchod. Machart převzal Rendlovo místo na hudební fakultě AMU, kde pečuje o klavíry. Bezmála dvacet let působil také jako klavírník při České filharmonii. Je zvlášť přísný, pokud jde o ladění. Spolu s kolegy se v řadě významných míst v Praze (FOK, SOČR…) starají o klavíry. S obchodem mu pomáhá jeho paní Andrea a v rodině se rýsuje i generační pokračování.
Zástupcem dvou světoznámých značek – AUGUST FÖRSTER a STEINGRAEBER & SÖHNE – u nás je firma Piano-Voves otce a syna Vovsových z Plzně, kteří si vedle menšího obchodu ve Šlovicích u Plzně otevřeli showroom v Praze. Původně byli v Korunovační ulici, nyní sídlí v ulici Vyšehradské, v Praze 2. Těžiště jejich prodeje spočívá v nabídce levnějších nástrojů značek FEURICH, BRODMANN, RITMÜLLER a dalších. V jejich prodejně v Praze ale stojí vždy jedno mistrovské křídlo AUGUST FÖRSTER, což je značka u nás historicky proslulá a Vovsům se jí daří s úspěchem prodávat do hudebních škol, kulturních sálů i privátů. Ve Šlovicích mají Vovsovi nejen obchod se staršími opravenými nástroji, ale i klavírnickou dílnu.
Výrobcem a prodejcem nových pian s pěkným novým showroomem a na české poměry s poměrně velkou opravárenskou dílnou, je firma Black & White Jana Reze. Sídlí v Barchově poblíž Chlumce nad Cidlinou. Psal jsem o ní také již v minulém roce. Zabývá se stavbou dobře znějících nástrojů značky BURGER & JACOBI, jež je původem ze Švýcarska a dnes v rukách rodinné italské firmy Ciampi. Jan Rez současně renovuje starší křídla a pianina.
****
Prodej pian není suchopárný. Nejen pro budoucího majitele nástroje je koupě citovou záležitostí. Někdy by obchodník svůj klavír vlastně nejraději ani neprodal. Tak si to představte. Nejprve jedete někam piano vykoupit. Víte, že ho měla profesorka hudby na konzervatoři, význačný klavírista nebo nějaká zajímavá osoba, která ho dostala od rodičů a celý život na něj hrála. Dost často stojíte najednou v opuštěném bytě nebo domě, který vyklízí příbuzní, makléř či developer. Třímáte v ruce originální kupní listinu a stanete se součástí příběhu toho klavíru. Opravujete ho, trávíte s ním měsíce. A najednou je oprava hotova a vy na něj hrajete a říkáte si, tak tenhle klavír bych si rád nechal. Pravda, je to v pořadí sice již 265. kus a šlo by to proti smyslu vašeho obchodu. No a pak přijde kupující a vy mu ten klavír zkrátka prodáte, vy mu ho vlastně svěříte do opatrování. A loučíte se s ním jako s dítětem, které vylétá z hnízda…

Nahoru | Obsah