Hudební Rozhledy

Ceny Thálie v náhradním řešení

Jaroslav Someš | 01/21 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Zleva Luděk Vele, který předal ceny vítězům v oboru opera, Janě Šrejmě Kačírkové a Lukáši Zemanovi

Tradiční udílení Cen Thálie, pořádané Hereckou asociací, se od loňska přesunulo z jarního termínu až na podzimní měsíce a stalo se bilancí nikoli za kalendářní rok, nýbrž za uplynulou sezonu. Tu minulou už ale poznamenala koronakrize – divadla byla od března mimo provoz. Přesto se odborné poroty shodly na tom, že výjimečných výkonů ve zhlédnutých inscenacích mají k výběru dost, takže jejich práci nic nestojí v cestě. Otázkou jen bylo, jakým způsobem uskutečnit předávání Cen, když bylo jasné, že uspořádat obvyklý slavnostní večer v historické budově Národního divadla v Praze není za současných protiepidemických opatření možné.

Nakonec bylo rozhodnuto, že vyhlášení vítězů letošního 27. ročníku Cen Thálie proběhne formou streamu. Večer se konal 14. 11. 2020 přenosem ze studia v olomouckém centru BEA campus, odkud průběh moderoval prezident Herecké asociace Ondřej Kepka. Ze svých domovů se prostřednictvím webkamery připojili všichni nominovaní a v prostřizích se ukázaly záznamy předávání celoživotních a mimooborových cen. Letos snad poprvé byli všichni ocenění a navržení přítomni osobně, i když jen na dálku. Z minulých let pamatujeme situace, kdy za zaneprázdněné umělce přebírali ceny rodinní příslušníci, zatímco v této době není zaneprázdněný žádný umělec. Omezené podmínky, v nichž se večer realizoval, přinášely drobné technické problémy, ale právě to oživovalo celý večer. Na rozdíl od slavnostnosti, kterou provází důstojné prostředí Zlaté kapličky, působilo letošní udílení bezprostředněji, uvolněněji a neformálněji. Nadšené anebo naopak zaskočené reakce vítězů vyvolávaly dojetí. Jestliže se v posledních letech občas objevují kritické hlasy volající po inovaci slavnostních večerů Thálie, pak ten letošní rozhodně inovací byl, byť nezamýšlenou a (doufejme) jednorázovou.

Za celoživotní umělecké mistrovství bylo uděleno pět cen – v oboru činohry dlouholeté člence Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Haně Bauerové a herci Josefu Abrhámovi, v oboru opery emeritnímu sólistovi Divadla F. X. Šaldy v Liberci, tenoristovi Janu Malíkovi, za taneční discipliny sólistce baletu Národního divadla v Praze Anetě Voleské a v oboru muzikálu a operety mnohaleté člence Hudebního divadla v Karlíně Haně Talpové. Dále byly uděleny tři mezioborové ceny. Cenu České akademie divadelníků získal teatrolog prof. Jaroslav Vostrý, Cenu pro mladého herce do 33 let člen Východočeského divadla v Pardubicích Josef Láska a Cenu za šíření divadelního umění v televizi kameraman Josef Špelda.

Za jednotlivé umělecké výkony v uplynulé sezoně v oboru opery byli nominováni tři muži a tři ženy. Z žen to byla Jana Sibera za titulní roli v La traviatě ve Slezském divadle v Opavě, Jana Šrejma Kačírková za obě sólové postavy v dvojvečeru Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas v Národním divadle v Brně a Kristýna Vylíčilová za roli Míkal ve scénickém provedení Händelova oratoria Saul na znojemském festivalu. Vítězkou se stala Jana Šrejma Kačírková, pro niž je to – sportovní terminologií řečeno – hattrick, už třetí získaná Thálie. Z pěvců byli nominováni Pavel Klečka za roli Giorgia Germonta v opavské La traviatě, Richard Samek za Prince v Rusalce v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a Lukáš Zeman za hraběte Almavivu ve Figarově svatbě opět v opavském divadle; a právě tento mladý barytonista cenu získal. Laureáty taneční kategorie se stali Alina Nanu za postavu Taťány v baletu Oněgin a Ondřej Vinklát za Josefa K. v inscenaci Kafka: Proces, oba z pražského Národního divadla (i když Ondřej Vinklát se právě touto rolí s baletním souborem naší první scény rozloučil). V kategorii muzikálu a operety zvítězili Erika Stárková za roli Dívky v muzikálu Lazarus v Městských divadlech pražských a Pavel Režný z Divadla J. K. Tyla v Plzni za roli Smrti v muzikálu Elisabeth. Obě činoherní Thálie putovaly do moravské metropole, získali je Tereza Groszmannová z brněnského Národního divadla a Petr Štěpán z Městského divadla Brno. Letos poprvé se ceny pro alternativní a loutkové divadlo udílely rozděleně do dvou kategorií. To zdvojnásobilo počet nominovaných v těchto oborech a nadměrně protáhlo začátek večera. Na činoherní ceny, kterými ceremoniál tradičně vrcholí, tak došlo až po víc než dvou hodinách, kdy už se na zúčastněných začínala projevovat únava. Délka celého přenosu byla však jedinou drobnou vadou na jinak velmi příjemné atmosféře, v níž večer probíhal.

Nahoru | Obsah