Hudební Rozhledy

Deset let muzikálu v Ostravě

Pavel Bár | 04/21 |Události

Zleva Veronika Prášil Gidová a Martina Šnytová (West Side Story)

Současná koronavirová pandemie je živému umění (a nejen jemu) krajně nepříznivá. Od prvního uzavření divadel a koncertních síní uplynul již rok, během něhož se snad všechny kulturní instituce pokoušely zprostředkovávat své produkce a umělecké výkony alespoň v omezené podobě prostřednictvím různorodých streamů či youtubových videí. Nedlouho před tímto neveselým výročím nabídla také Česká televize na programu ČT art sérii Divadlo živě u vás, tedy čtyři přenosy ze Švandova divadla a Divadla komedie v Praze, Městského divadla Brno a Národního divadla moravskoslezského (NDM), které je 22. 2. zakončilo koncertem 10 let muzikálu v Ostravě.

Ačkoliv doba nesmyslného klišovitého pohrdání tímto druhem hudebního divadla snad již pominula, muzikál se na našich obrazovkách příliš často neobjevuje. Zaznamenávat či přenášet divadelní muzikálové inscenace není zvykem ani ve světě, a to především kvůli ochraně autorských a majetkových práv – samozřejmě až na vybrané produkce, obvykle vzniklé pod přímou kontrolou či patronací autorů, producentů či majitelů práv. O to více si lze cenit právě kroku České televize a realizace živého přenosu poloscénického muzikálového koncertu z ostravského NDM, resp. Divadla Jiřího Myrona.

Hlavním cílem koncertu bylo bezpochyby připomenutí úspěchů ostravského souboru opereta/muzikál v uplynulém desetiletí. Ihned po svém nástupu v roce 2010 se totiž ředitel NDM Jiří Nekvasil rozhodl reorganizovat původně operetní soubor a obrátit jeho dramaturgii především k muzikálu, a to jak klasickému, tak zejména k muzikálům superlativů posledních desetiletí. Do čela souboru jmenoval Gabrielu Petrákovou, která jej s výjimkou tříletého „záskoku“ dramaturga Patricka Fridrichovského během její mateřské dovolené vede dosud a která také aktuální koncert scénicky režírovala. Repertoár večera sestavil stálý externí dramaturgický spolupracovník NDM, textař Michael Prostějovský, společně se současnou dramaturgyní souboru Hanou Novákovou.

Ačkoliv koncert zahájila dvě čísla z muzikálu Marguerite skladatele Michela Legranda, jímž v roce 2010 nynější éra muzikálu v NDM započala, jeho program nebyl ani kompletní, ani chronologickou rekapitulací uplynulého desetiletí jako spíše volným sledem čísel nejrůznějšího charakteru z vybraných úspěšných a slavných muzikálů sledovaného období. Díky tomu mu nechyběla pestrost ani dynamika, byť vědomě nesměřoval k žádnému pomyslnému vrcholu večera – naopak jich bylo vlastně hned několik.

Dramaturgii zcela jednoznačně dominovaly muzikálové hity skladatele Andrewa Lloyda Webbera s českými texty Michaela Prostějovského – Evita, Sunset Boulevard, Jesus Christ Superstar a Kočky, nechyběly ale ani připomínky další velkých úspěchů posledních let – Rebecca Sylvestera Levaye a Michaela Kunzeho, komorní Thrill Me! Stephena Dolginoffa či Pět let zpět Jasona Roberta Browna. Klasický muzikál zastupoval Děj se co děj Cole Portera, legendární West Side Story s hudbou Leonarda Bernsteina či nepříliš známé Sázky z lásky z dílny Georga Gershwina. Dramaturgie koncertu neopomněla ani hit Edith Piaf „Non, je ne regrette rien“ z muzikálového pásma Edith a Marlene, vůbec nejúspěšnějšího ostravského titulu posledních let, neodmyslitelně spjatého s Hanou Fialovou jako jeho ústřední protagonistkou. Právě pro Fialovou zařadilo NDM na repertoár těsně před podzimním uzavřením divadel také tklivou muzikálovou novinku Květiny pro paní Harrisovou – ukázky z ní zazněly taktéž.

Českou tvorbu zastupovaly dva tituly, a sice Fantom Londýna skladatele Radima Smetany, napsaný přímo pro ostravskou scénu, jíž vynesl hned tři ceny na mezinárodním muzikálovém festivalu v jihokorejském Daegu, a novinka Harpagon je lakomec! ostravského skladatele Borise Urbánka, které patřilo energií nabité finále, interpretované všemi zúčastněnými zpěváky.

Scénografické pojetí Ondřeje Zichy divákům zprostředkovalo nezvyklý „obrácený“ pohled, tedy směrem z jeviště Divadla Jiřího Myrona do jeho prázdného hlediště, v němž se některá čísla také odehrávala. Dominantní součástí scény byl jevištní koberec s koláží z map a zvířecích výjevů ze starých tisků a především početný, dobře sehraný orchestr souboru opereta/muzikál, řízený Jakubem Žídkem. Střídání jednotlivých prostředí, využívající kromě jeviště a hlediště i části bočního zákulisí, přispělo ke svižnému temporytmu programu, ve vybraných číslech doplněného díky svolení licenčních agentur i kostýmy a dekoračními fragmenty z jednotlivých ostravských muzikálových inscenací. Většinu písní interpretovaly tři největší současné hvězdy ostravské muzikálové scény, vynikající zpěváci a zároveň držitelé Ceny Thálie Hana Fialová, Martina Vlčková (dříve Šnytová) a Tomáš Savka. Zdatně jim ale sekundovali i další umělci jak z řad domácích členů (Tomáš Krpec, Adam Živnůstka, Eva Zbrožková ad.), tak hostů (Dasha, Michaela Horká, Patricie Janečková, Juraj Čiernik, Lukáš Adam, Lukáš Vlček ad.). Koncert doplňovala muzikálová company, kromě ní vybraná čísla tanečně doprovázeli i členové baletního souboru NDM v choreografiích Lenky Dřímalové a za pohybové spolupráce Jany Tomsové. Přímý televizní přenos v režii Petry Všelichové nabídl dynamický střih střídající záběry celkové s detailními i polodetaily včetně prostřihů na hráče orchestru.

Koncert „10 let muzikálu v Ostravě“ s působivou atmosférou a až na marginální nedokonalosti plný vysoce profesionálních výkonů se tak stal důstojným a efektním oceněním desetileté, mnohdy jistě nelehké cesty, jíž se ostravský soubor vydal a díky níž dnes významně přispívá k celkově stále rostoucí úrovni muzikálového divadla u nás. Uznání tedy patří nejen všem zúčastněným, ale samozřejmě i České televizi, díky níž jsme si mohli alespoň na chvíli připomenout kouzlo živého umění, vytvářeného „tady a teď“ pouze pro jeden jediný, a tedy jedinečný okamžik – zatím bohužel jen na dálku zprostředkovaně televizní obrazovkou. Optimisticky však věřme, že se snad v dohledné době budeme moci do divadel opět vrátit a toto kouzlo prožívat s interprety na jevišti i ostatními diváky v hledišti společně.

Nahoru | Obsah