Hudební Rozhledy

Pocta Richardu Straussovi

Jan Hora | 09/17 |Festivaly, koncerty

Kristina Fialová při svém recitálu v kostele sv. Vavřince

Symfonický orchestr FOK vystoupil 19. a 20. 2. 2014 s neobyčejně zajímavým a neotřelým programem. Připomněl neprávem opomíjeného Zdeňka Fibicha a 1. symfonii d moll pro varhany a orchestr francouzského romantického skladatele Alexandra Guilmanta. I u jubilujícího a velmi často hraného Richarda Strausse (150 let od narození) nešla dramaturgie vyšlapanými cestami. Zazněla rozsáhlá a málo hraná Symfonia domestica ze začátku minulého století. Dirigentem byl mladý německý dirigent Heiko Mathias Förster, častý host ve Státní opeře Praha i u orchestru FOK. Fibichovu předehru k jeho vrcholné opeře Šárka vystavěl v přehledném tvaru a značně patetickém „wagnerovském“ zvuku, podpořeném drtivými žesťovými nástroji. V Guilmantově Symfonii pro varhany a orchestr hýřila virtuozitou a temperamentem varhanice Drahomíra Matznerová. Vystihla přesvědčivě dramatické momenty 1. věty i rychlý pohyb Finále a i když hrací stůl varhan byl umístěn až ve vzdáleném koutu pódia, provedení jasně dominovala. Jen střední Pastorale bylo hráno v příliš přísném duchu, lyrická nálada věty i barevnější zvuk varhan a sólových nástrojů orchestru se trochu ztrácel. Zde působilo provedení příliš věcně a málo zpěvně. Ohlas byl bouřlivý a potvrdil zájem četného obecenstva o toto atraktivní spojení sólových varhan s orchestrem, které orchestr FOK jako jediný z pražských orchestrů na svých koncertech pravidelněji uvádí.

Straussova Symfonia domestica je věnována manželce a synovi. Čtyřicetiminutová skladba, probíhající v jednotném proudu, je složena z úvodní části, která exponuje tři hlavní témata, Scherza, Ukolébavky, Adagia a Finale. Požadavky skladatele na mnohonásobné obsazení především dechových nástrojů jsou mimořádné (8 horen, ale taky 4 saxofony a velmi sólově exponovaný hoboj d´amore). Strauss je ovšem virtuosem orchestru a stále překvapuje novými orchestrálními barvami, modulacemi, hrajícími všemi barvami a proměnlivostí nálad. Dirigentovi se podařilo vystavět tento symfonický kolos v čitelném tvaru a orchestr FOK využil provedení k předvedení svých vynikajících kvalit v jednotlivých sólech i ohromujícím plénu celého tělesa.

Nahoru | Obsah