Hudební Rozhledy

Zubin Mehta sedmdesátiletý

Ivan Žáček | 12/21 |

Zubin Mehta

Dirigentovo vyznání, které řekl o Newyorských filharmonicích, ale které je podle jeho slov možné vztáhnout na všechny orchestry:
„Všichni mají duši dítěte, a když si odmyslíte trochu té únavy a profesionálního cynismu, objeví se náhle sedmnáctiletý konzervatorista, plný okouzlení, nadšení a velké lásky k hudbě.“
Zubin Mehta, který 29. dubna oslavil sedmdesátku, se narodil v roce 1936 v Bombaji v rodině indického šlechtice Parsího. Prvé hudební vzdělání získal od svého otce Mehliho, houslisty a zakladatele Bombay Symphony Orchestra. Po dvou semestrech studia medicíny se zcela oddal hudbě a absolvoval na Wiener Musikakademie u Hanse Swarowského, v jehož třídě studoval spolu s Claudiem Abbadem a Danielem Barenboimem. Vyhrál mezinárodní dirigentskou soutěž v Liverpoolu a byl nositelem ceny z podobné Koussevitzkého soutěže v Tanglewoodu. Již jako šestadvacetiletý dirigoval Vídeňské a Berlínské filharmoniky a s oběma orchestry je dodnes těsně spjat.

Mehta byl v letech 1961–1967 hudebním ředitelem Montreal Symphony Orchestra a v letech 1962–1978 rovněž Los Angeles Philharmonic Orchestra. V roce 1969 se stal hudebním poradcem Israel Philharmonic Orchestra, kde byl v roce 1977 jmenován šéfdirigentem a v roce 1981 doživotním ředitelem. S tímto orchestrem Mehta provedl téměř 2000 koncertů na pěti kontinentech. V roce 1978 se stal hudebním ředitelem Newyorské filharmonie. Působil zde třináct let, což je rekord v dějinách tohoto orchestru. Od roku 1985 je šéfdirigentem florentského festivalu Maggio Musicale.
Mehtovým operním debutem se stala v roce 1964 Tosca v Montrealu. Od té doby stanul za pultem newyorské Met, Vídeňské a Bavorské státní opery, Covent Garden, milánské La Scaly a operních domů v Montrealu, Chicagu a Florencii, stejně jako při některé ze svých skvělých uměleckých kreací v rámci Salcburského festivalu.
Od roku 1998 působí Zubin Mehta v Mnichově jako Generalmusikdirektor Státní opery, a tedy i hudební šéf Státní opery a Bavorského státního orchestru. S tímto souborem úspěšně hostoval v roce 2001 v Japonsku, což souboru vyneslo pozvání i pro rok 2005. V roce 2004 podnikl s Bavorským státním orchestrem již druhé celoevropské turné.
Seznam poct a uznání, které Mehta za svou více než padesátiletou uměleckou činnost získal, by byl dlouhý. Uveďme jen z poslední doby například Distinguished Service Award 2006, který svému Maestrovi udělili v Los Angeles za mimořádné zásluhy o místní filharmonii. Michael Conell, když Mehtovi předával cenu, uvedl, že Mehta dokázal z rodícího se regionálního orchestru postupně vybudovat mezinárodně uznávanou filharmonii.
Mehta je znám svou angažovaností při různých humanitárních akcích. Tak v roce 1994 provedl Mozartovo Requiem na troskách Sarajeva s místním orchestrem. V roce 1999 řídil provedení Mahlerovy Druhé symfonie poblíž koncentračního tábora v Buchenwaldu, a to s Bavorským státním orchestrem a Izraelskou filharmonií současně. Z poslední doby jmenujme už jen Mehtovo koncertní turné v jeho rodné Indii v prosinci loňského roku, konané u příležitosti prvého výročí katastrofálních povodní způsobených vlnou tsunami.
V roce 1997 a 1998 Mehta spolupracoval s čínským režisérem Zhang Yimou na produkci Pucciniho Turandot v originálních pekingských historických kulisách, s třemi stovkami komparzistů a vojáků. Příprava této inscenace je zachycena v dokumentárním filmu The Turandot project. Mehtův život se stal rovněž námětem dokumentárního filmu Terryho Sanderse Portrait of Zubin Mehta a knihy nazvané Zubin: The Zubin Mehta Story, kterou napsali Martin Bookspan a Ross Yockey.
Mediálně se proslavil zejména koncerty tří tenorů, u jejichž zrodu stál, nejprve v Římě v roce 1990, a poté i v Los Angeles o čtyři roky později. Také letos bude vystupovat u příležitosti fotbalového šampionátu v Mnichově, kde bude řídit spolu s Christianem Thielemannem a Marissem Jansonsem jeden ze tří vynikajících mnichovských orchestrů, ten svůj, tedy Bavorský státní orchestr, u jehož pultu letos končí. Rovněž je dobře znám svými novoročními kreacemi u pultu Vídeňských filharmoniků, které již po léta v přímém přenosu přenáší i Česká televize. Aktuálně možno uvést, že i příští novoroční koncert z Vídně bude řídit Zubin Mehta.
Mehta se zvláště proslavil svými interpretacemi pozdně romantické tvorby vídeňských symfoniků, reprezentované díly Richarda Strausse, Antona Brucknera a Gustava Mahlera. Významná je rovněž jeho nahrávka Koncertu č. 2 pro sitar, kterou realizoval s Ravi Shankarem a London Philharmonic Orchestra. V kritikách je zejména oceňován jeho výbušný temperamentní styl a nezkrotná energie, méně již formotvorný smysl pro výstavbu. I naši posluchači se s tímto Velmistrem taktovky již několikrát setkali. Na Pražském jaru, kde měl původně s Vídeňskými filharmoniky vystoupit i v letošním roce, jsme ho poprvé poznali v pouhých šestadvaceti letech, kdy řídil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a doprovodil Ivana Moravce v Beethovenově 4. klavírním koncertu. Kritika, ale zejména samotní pořadatelé byli výkonem mladého dirigenta tak nadšeni, že si rovnou z Prahy odvážel pozvání na další rok k řízení závěrečného koncertu Beethovenovy Deváté symfonie s Českou filharmonií. Při další návštěvě Pražského jara v roce 1965 se Zubin Mehta opětovně vrátil k dirigentskému pultu Pražských symfoniků, s nimiž uvedl Schubertovu Symfonii č. 3, Šest kusů pro orchestr Antona Weberna a Straussovu symfonickou báseň Tak pravil Zarathustra. V roce 1970 řídil na Pražském jaru znovu Českou filharmonii a zanechal vynikající dojem oslňujícím provedením Stravinského Svěcení jara. Naposledy byl hostem našeho festivalu v roce 1972, kdy se představil provedením celovečerní Brucknerovy Osmé symfonie. Mimo rámec Pražského jara hostoval poté u nás ještě dvakrát s Los Angeles Philharmonic Orchestra a Izraelskou filharmonií.

Nahoru | Obsah