Hudební Rozhledy

FOK uvedl posmrtně mši Karla Růžičky

Vladimír Říha | 10/17 |Horizont

Na provedení Celebration Jazz Mass předního českého jazzmana Karla Růžičky se podílel i jeho syn Karel

Na posledním koncertě sezony 2016/2017 se ve dnech 7. a 8. 6. povedlo Symfonickému orchestru hl. města Prahy FOK uvést v Praze dramaturgický poklad, který zakončil tuto pro FOK velice dobrou sezonu. V nastudování Jana Kučery se dostalo plnému sálu (píši o čtvrtku) programu, který spojoval americkou jazzově orchestrální klasiku, skladby Georga Gershwina, s nově uvedenou symfonickou verzí známé Celebration Jazz Mass loni zesnulého Karla Růžičky.

Pochvalme především nápad dramaturga orchestru Martina Rudovského, který byl na počátku – ještě za života Karla Růžičky –iniciátorem celé akce. Růžičkova mše byla v jazzové verzi uvedena s velkým úspěchem od své premiéry v roce 1991 mnohokrát, byla i nahrána s americkou sopránovou hvězdou Diane Bolden-Taylorovou. Autorovo spojení jazzu, vážné a duchovní hudby bylo odvážným, nicméně úspěšným činem a Růžička ho později ještě zopakoval kompozicemi Te Deum a Magnificat. Poslední jeho takové dílo Requiem–Eternallight zaznělo ale až po smrti autora při zádušní mši za něj 4. 11. 2016 v kostele Nejsvětějšího srdce Páně v Praze na náměstí Jiřího z Poděbrad. Úpravu Celebration Jazz Mass pro symfonický orchestr měl původně napsat sám autor, ale zhoršující se nemoc tomu zabránila a Růžička doporučil, aby byl požádán jeho žák Tomáš Sýkora. Ten ji skutečně velice citlivě připravil a dokonce ještě jako přídavek z autorovy pozůstalosti doplnil částí Alleluja. Podařilo se získat pro interpretaci také Růžičkova syna Karla Růžičku jr.,který přijel z USA, kde nyní žije a působí jako přední jazzový saxofonista. Jeho Komorní sólisté dodávali zvuku symfonického FOK správný jazzový podtext. V devíti částech díla od Introitu až po Our Father jsme obdivovali skvěle sehraný kolektiv FOK, zmíněných jazzmanů, Kühnova smíšeného sboru (sbormistr Marek Vorlíček) a Smíšeného pěveckého sboru KOS Pedagogické školy v Litomyšli (sbormistr Milan Motl), sopránové sólo přednesla působivě Michaela Šrůmová. FOK byl také posílen čtyřmi hráči na saxofony, ale ti se uplatnili spíše v zahajovacích skladbách Gershwinových, předehře k muzikálu Oh Kay! a v jeho symfonické básni Američan v Paříži. Premiéra nové verze Růžičkovy Mše byla jednoznačným úspěchem.

Nahoru | Obsah