Hudební Rozhledy

Pražské jaro 2018

Pavel Trojan | 06/18 |Rozhovory

Pražské jaro v roce 2018 nabídne na 50 koncertů, které nadchnou jak milovníky velkého orchestrálního zvuku, tak obdivovatele hudby komorní, příznivce hudby současné nebo ty, kteří se zaujetím sledují nejnovější trendy poučené interpretace hudby minulých epoch.
Hlavní dramaturgickou linkou festivalu bude připomínka stého výročí založení republiky. Zazní hudba českých a slovenských autorů, jejichž tvorba nalezla odezvu na světových pódiích a přispěla tak k vytváření moderního kulturního obrazu Československa a České republiky v zahraničí. V této souvislosti připomeňme Bohuslava Martinů, Josefa Suka, Klementa Slavického, Pavla Bořkovce, Miloslava Kabeláče či Eugena Suchoně, ale i zástupce mladé skladatelské generace, jako je Michal Nejtek, Ondřej Adámek, Lukáš Sommer nebo Marko Ivanović.

Československý akcent se zrcadlí též v programech zahajovacího a závěrečného koncertu. Mou vlast zahraje Česká filharmonie s Tomášem Netopilem, závěrečný koncert bude patřit Slovenské filharmonii s novým šéfdirigentem Jamesem Juddem.
Pražské jaro se rovněž hlásí k oslavám 100. výročí narození Leonarda Bernsteina, vždyť jeho evropský debut se odehrál právě v rámci prvního ročníku Pražského jara (1946). V podání amerického dirigenta Keitha Lockharta, České filharmonie, předních muzikálových pěvců z Londýna zazní výběr z Bernsteinových slavných broadwayských muzikálů. Pod taktovkou dalšího Američana, Leonarda Slatkina, bude uvedena Bernsteinova monumentální Třetí symfonie.

SVĚTOVÉ ORCHESTRY A PRVOTŘÍDNÍ SÓLISTÉ

Pražské jaro 2018 se pyšní silnou sestavou zahraničních symfonických orchestrů a ansámblů. Tuto řadu otevře Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Gattiho. Orchestr, který se od samého počátku činnosti těšil přízni význačných hudebních osobností v čele s Gustavem Mahlerem či Igorem Stravinským, slaví 130 let od založení. V programu zazní Mahlerova Symfonie č. 1 známá pod titulem „Titán“. Mahleriáni dobře vědí, že tento amsterdamský orchestr patřil k průkopníkům v objevování této poměrně dlouho opomíjené osobnosti, jež se dnes již bez předsudků řadí k největším symfonikům vůbec. V rámci tohoto koncertu se na festival Pražské jaro vrací jeden z nejslibnějších klavíristů nastupující generace Daniil Trifonov, a to s dílem par excellence, Prokofjevovým Klavírním koncertem č. 3 C dur.
Koncert Varšavské filharmonie otevře světová premiéra skladby Ultramarine Michala Nejtka, který dílo komponuje přímo na objednávku festivalu. Následný Houslový koncert č. 2 Karola Szymanovského dá vyniknout umění houslového virtuosa Borise Brovtsyna, jenž spolu s Varšavskou filharmonií vystoupí pod taktovou Jacka Kaspszyka, jedné z nejvýraznějších postav současné polské hudební scény. V Symfonii č. 4 G dur Gustava Mahlera se poté představí vycházející operní hvězda, sopranistka Slávka Zámečníková, která se stala absolutní vítězkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka roku 2016, kde rovněž získala zvláštní cenu Pražského jara.
Mahlerova hudba je linkou protínající i třetí koncert zahraničního orchestru – Budapest Festival Orchestra s Ivánem Fischerem. Spolu s vynikajícími zpěvačkami Christiane Karg, Elisabeth Kulman a Českým filharmonickým sborem Brno přednesou Mahlerovu monumentální Symfonii č. 2 „Vzkříšení“.
Klavírista Leif Ove Andsnes je podle Wall Street Journal „… jedním z nejnadanějších hudebníků své generace“. Norský rodák, který je pražskojarnímu publiku dobře znám z předchozích ročníků, se do Prahy vrací v doprovodu švýcarského orchestru Tonhalle Zürich, v jehož čele stane přední zástupce mladé dirigentské generace Lionel Bringuier. Společně uvedou Klavírní koncert britského skladatele Benjamina Brittena. Dále zazní Rugby z pera Arthura Honeggera a v Šeherezádě Rimského-Korsakova bude moci své kvality prokázat orchestr. Vždyť není nástroje, kterému by se v tomto půvabném díle nedostávalo sólové příležitosti.

JULIAN RACHLIN – REZIDENČNÍ UMĚLEC FESTIVALU

Rezidenčním umělcem Pražského jara se v roce 2018 stane houslista, violista a dirigent Julian Rachlin. V rámci čtyř festivalových koncertů se představí v celé šíři těchto svých talentů. Sólistou Mendelssohnova houslového koncertu bude 14. května. V recitálu 16. května za doprovodu klavíristy Itamara Golana nechá vedle proslulých Stradivariho houslí „ex Liebig“ z roku 1704 zaznít také mistrovské viole z dílny Lorenza Storioniho (1785), zážitek, který by si nejen milovníci komorní hudby rozhodně neměli nechat ujít. Třetí jeho vystoupení 21. května nabídne kvartetní hudbu, 23. května stane jako dirigent v čele PKF – Prague Philharmonia. V úvodu koncertu doprovodí vítězku loňské Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, houslistku Olgu Šroubkovou. Ve finálovém klání oslnila porotu svým provedením houslového koncertu Petra Iljiče Čajkovského. Na Pražském jaru 2018 zahraje další ze slavných a extrémně náročných děl hudebního romantismu, Brahmsův Houslový koncert D dur.

STARÁ HUDBA V MISTROVSKÉ INTERPRETACI

Monteverdi Choir a English Baroque Soloists patří k hvězdám současného barokního nebe. Spolu se svým zakladatelem a uměleckým ředitelem Sirem Johnem Eliotem Gardinerem představí v Praze výběr z kantátové tvorby J. S. Bacha.
Další ozdobou starohudební linky Pražského jara bude ansámbl Accademia Bizantina. Ten je proslulý svým originálním zvukem vycházejícím z noblesní tradice italské komorní hudby. Spolu se svým uměleckým ředitelem a oceňovaným cembalistou Ottaviem Dantonem přenese posluchače koncertu do období pozdně barokní Itálie, kolébky nástrojového koncertu. Program večera bude rámovat tvorba Antonia Vivaldiho, jehož hudba se skví hned na několika nahrávkách tohoto jedinečného orchestru, okouzlujícího posluchače nejen v jeho rodné Itálii.
Více než půl století patří Jordi Savall k nejvýraznějším postavám světa autentické interpretace staré hudby. Na Pražské jaro přijíždí s rozsáhlým projektem Jerusalem, ve kterém se členové ansámblů Hespèrion XXI a La Capella Reial de Catalunya pro tento projekt obklopí hudebníky židovskými, křesťanskými a muslimskými z Izraele, Palestiny, Řecka, Sýrie, Arménie, Turecka, Anglie, Francie, Španělska, Itálie a Belgie, aby v pestré paletě předestřeli barevnost Jeruzaléma, jenž je možná předkládán jako metafora dnešního světa.

PRAŽSKÉ JARO DĚJIŠTĚM SVĚTOVÝCH PREMIÉR

Pražské jaro je jediným českým reprezentantem v prestižní Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu (ISCM). Tato skutečnost je v souladu s tím, že nedílnou součástí programu Pražského jara jsou světové premiéry skladeb napsaných na jeho objednávku.
Jak již bylo uvedeno výše, u skladatele Michala Nejtka festival objednal skladbu, kterou ve světové premiéře uvede Varšavská filharmonie. V podání prestižního souboru Klangforum Wien pak zazní světová premiéra díla Luboše Mrkvičky, Martinů Voices uvedou premiéru skladby Jiřího Gemrota. V české premiéře zazní Koncert pro harfu a orchestr Lukáše Sommera, a to v podání Jany Bouškové za doprovodu PKF – Prague Philharmonia. Čeští posluchači rovněž vůbec poprvé uslyší skladbu Karakuri Ondřeje Adámka.
Program festivalu je skutečně bohatý, přehled všech koncertů naleznete na www.festival.cz.

Nahoru | Obsah