Hudební Rozhledy

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2017

Jan Králík | 01/18 |Festivaly, koncerty

Sopranistka Zuzana Zámečníková

Pěvecké soutěže se sice řadí k interpretačním, ale v duchu známé metafory jsou svého druhu i soutěžemi hudebních nástrojů: účastníci soupeří nejen v technice oživování not. Proto také porota, aby byla spravedlivá, musí být různorodá. Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech je v tomto směru příkladná, v porotě zasedají jak pěvci – letos Peter Dvorský, Eva Randová, Magdaléna Hajóssyová, Antonio Carangelo, Magdalena Blahušiaková, Zdeněk Šmukař – tak také režiséři, dramaturgové, ředitelé divadel a organizátoři hudebního života v čele s hlavním hybatelem celé soutěže, ředitelem Mezinárodního pěveckého centra Antonína Dvořáka Aloisem Ježkem. Tradice 52 ročníků vytvořila nemalé nároky a hvězdná jména někdejších laureátů lákají k následování. Skutečnou branou vítězství ale projdou jen ti, kdo na sobě nepřestanou pracovat, kdo osvědčí k vlohám a oduševnělé muzikalitě zároveň železnou píli a nervovou odolnost. V nejtvrdší konkurenci. To platí i o preludiu soutěže nazvaném operní naděje, kde na nejvyšší ocenění dosáhli Jana Margová a Ondřej Benek.

Zdánlivě nejsnazší se proto může zdát kategorie píseň, ale právě ta nejpříměji ukáže případné nedostatečnosti v řemesle (opření a vyrovnání tónů, intonaci, frázování, výslovnost) i v talentu (pochopení, podání, přesvědčivost). Pouhé rozeznění hlasových prostředků není hlavním kritériem. I. cenu získal lyrický baryton Dávid Harant ze Slovenska, o II. cenu se podělily sopranistky Natasha Drakeová z USA a Tamara Morozová ze Slovenska, III. cenu si zasloužil český barytonista Vojtěch Šembera.
V kategorii junior se scházejí nejrozmanitější přísliby: lehké i objemné soprány, přírodní barytony a basy, vzácně i barevné alty a průrazní tenoři. Málokdo umí pianissimo ve vyšší poloze, málokdo uvažuje nad obsahem a vůbec poetikou slov, ale všichni mají jedno společné: vášeň pro zpěv, touhu se předvádět. Do krajnosti prožívají zklamání i úspěch. V jejich věku se svět buď otevírá, nebo hroutí. Z juniorských žen získala I. cenu a čtyři zvláštní ceny sopranistka Zuzana Zámečníková, II. cenu obdržela mezzosopranistka Eliška Zajícová a III. ceny Zuzana Kopřivová a Nikola Uramová. Všechny z ČR. Z mužů byl I. cenou vyznamenán ukrajinský barytonista Svjatoslav Vynnyk, který byl poctěn i titulem absolutního vítěze. II. cenu si vyzpíval polský barytonista Artur Mateusz Garbas a o III. cenu se zaslouženě podělili barytonisté Adam Nádler ze Slovenska a Vojtěch Šembera z ČR (ten navíc s šesti zvláštními cenami).
V kategorii opera už soutěží hotoví pěvci, dobyvatelé jevišť, agentur a titulních stran časopisů. Zde bez výmluv záleží na schopnosti sloužit interpretační představě. Za laureáty proto míří většina cen mnohdy významnějších, než ceny peněžité: nabídky rolí, angažmá, koncertů, nahrávek. A tato jména už stojí za to si pamatovat (vedle Zuzany Zámečníkové a Vojtěcha Šembery): z žen zde zaujala nejen I. cenou polská sopranistka Sonia Warzyńska, II. cenou byly shodně odměněny ruská mezzosopranistka Jevgenija Kuzněcova a česká sopranistka Lucie Vagenknechtová a III. cenu si vydobyla polská altistka Anna Thunová; zahraniční laureátky obdržely nabídky z českých operních scén. Z mužů se těšil z I. ceny jihokorejský tenorista Woongyi Lee, pozvaný k recitálu na Pražské jaro 2019, II. cenu a nabídky na angažmá si odváží také ruský hrdinný tenorista Kirill Matvějev a III. cenu obdržel kultivovaný basista Minhong An z Jižní Koreje.
Finálová kola i galakoncert vítězů pozorně doprovázel Karlovarský symfonický orchestr s pečlivým dirigentem Františkem Drsem.

Nahoru | Obsah