Hudební Rozhledy

Netopil s Veverkou premiérovali Gemrota

Vladimír Říha | 12/18 |Festivaly, koncerty

Vilém Veverka

Oba koncerty Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK 31. 1. a 1. 2. měly mimořádný program a nebylo divu, že se setkaly s velikým posluchačským ohlasem. K FOK se totiž vrátil po čase z německého Essenu, kde je šéfem v opeře i u místního orchestru, náš dirigent Tomáš Netopil. Dirigent, který od příští sezony bude i jeden z hlavních hostů České filharmonie, připravil pro slušně zaplněnou Smetanovu síň Obecního domu dva posluchačské klasické hity: Ravelův La Valse a Berliozovu Fantastickou symfonii, skladby, jež vždy názorně dokazují, jak je dirigent s orchestrem sehrán a jak hráči realizují jeho pokyny. Třeba ale říci, že hlavním lákadlem celého večera byla světová premiéra našeho autora: Hobojový koncert Jiřího Gemrota se sólistou Vilémem Veverkou.

Veverka patří u nás k nejoceňovanějším hobojistům, působí sólově a hraje i v komorních souborech, z nichž Ensemble Berlin Praha se specializuje hlavně na uvádění barokního autora Jana Dismase Zelenky. Je i velkým propagátorem nových skladeb pro svůj nástroj a Gemrot, jenž pracuje jako hudební režisér, mu již napsal Trio pro hoboj, harfu a klavír. Nyní uvedený sólový koncert napsaný autorem opět pro něho má skromnější obsazení ve velikosti orchestru (bez bicích a dalších hobojů). Dvacetiminutové dílo je sice rozděleno na několik částí, ale plyne bez pauz v jednom celku, takže sólista si chvilku neodpočine a včetně krátké kadence před závěrem musí energicky plnit autorovy pokyny melodického a přístupného díla střídajícího rychlé i lyričtější pasáže. Veverka, který je i postavou dobře vybaven, musí být neustále v akci a reagovat na dirigenta a orchestr, být v kontaktu i s posluchači, a to se mu mistrně podařilo. Úspěch virtuózního sólisty i přítomného autora byl veliký.
Vynikajícím závěrem večera bylo provedení Fantastické symfonie Hectora Berlioze. Epizody ze života umělce, jak zní i podtitul díla, Netopil s orchestrem vyčaroval s plným pochopením pro pastorální, jakož hlavně pro divoké, snové části se Sabatem čarodějnic v závěru. Sólisté v orchestru (dechy i žestě) se překonávali a ovace po skončení koncertu byly dlouhé. Netopil, FOK i Veverka připravili hluboký zážitek a věřme, že dirigenta uvidíme v Praze co nejčastěji.

Nahoru | Obsah