Hudební Rozhledy

ČNSO vzpomněl Leonarda Bernsteina

Vladimír Říha | 06/18 |Horizont

Steven Mercurio Foto © archiv Český náro

Snad největším hudebním výročím letošního roku je připomínání 100 let od narození amerického skladatele a dirigenta Leonarda Bernsteina. Ten má zejména pro nás velkou důležitost, neb ve svých začátcích jako neznámý dirigent dvakrát vystoupil na Pražském jaru 1946 a 1947 a sál Smetanovy síně v Praze byl i místem jeho velkého návratu po listopadu 1989, kdy zakončoval v roce 1990 festival Pražské jaro s ČF a Beethovenovou Devátou, několik měsíců před smrtí. Od ledna letošního roku vysílá i ČT art opakování kdysi legendárného televizního seriálu pro americkou mládež o klasické hudbě s Bernsteinem jako moderátorem a dirigentem Newyorské filharmonie. Je tedy jasné, že naše orchestry se k jeho dílu budou vracet celý rok (samotné výročí bude až v srpnu). V lednu ve Smetanově síni pražského Obecního domu dokonce dva dny po sobě zahájily připomínání Bernsteinova díla Český národní symfonický orchestr a Pražští symfonici FOK s výročními „bernsteinovskými“ koncerty.

Oba koncerty řídili Bernsteinovi žáci: ČNSO v úterý 16. 1. Američan Steven Mercurio a FOK ve středu (i ve čtvrtek) Izraelec Elli Jaffe. Protože Jaffe se věnoval hlavně duchovnímu dílu (uvedl jeho Chichesterské žalmy), soustředíme se na první koncert s ČNSO a na Bernsteinovy populární skladby (muzikály, filmová hudba). Také proto, že Mercurio dokonce na úvod hezkými slovy vzpomněl svého učitele Lennyho, jak si nechával říkat (oslovení Mistře prý nesnášel!). ČNSO začal notoricky známou předehrou ke Candidovi a pak ve suitách z filmu V přístavu a muzikálů On the Town a West Side Story prokázal, že právě k těmto rytmickým dílům plným energie a zpěvnosti má velice blízko. Filmová hudba V přístavu u nás není tak známá, přitom snímek Elia Kazana se začínajícím Marlonem Brandem patřil kdysi v USA k velkým hitům. Již tam prokázal autor smysl pro napětí i rytmické mistrovství.
Známá hudba z hudební komedie Ve městě (i filmu tanečního) se hraje velice často a byla tehdy 25letému autorovi přípravou pro jeho dílo nejznámější – muzikál West Side Story, jehož tance tvořily druhou polovinu večera jako koncertní suita z filmu. Tam ČNSO skutečně exceloval (Mambo, Rumble aj.) svými hráči na bicí i trubkovou sekcí. Byl to večer nádherný a začátek oslav, jak má být.

Nahoru | Obsah