Hudební Rozhledy

Nové pěvecké recitály na CD

Zbyněk Brabec | 05/18 |Revue hudebních nosičů

Ještě dříve, než se začaly nahrávat první kompletní opery, zaznamenávaly (na konci 19. století) nově vznikající gramofonové firmy hlasy slavných operních pěvců v operních áriích a duetech, díky čemuž máme dnes představu o tom, jak např. zpíval prvního Verdiho Otella Francesco Tamagno nebo prvního Jaga Victor Maurel. S rozvojem dlouhohrající gramofonové desky v 50. letech minulého století se začaly nahrávat také první operní recitály jednotlivých pěvců. Na stránkách Hudebních rozhledů jsme se již ve třech pokračováních věnovali recitálům pěvců, kteří nazpívali operní árie (ale i písně nebo árie z operet či muzikálů) pro anglickou firmu DECCA.

Recitály operních pěvců se s oblibou nahrávají i dnes, ostatně slouží i jako dobrá reklama samotným pěvcům či jako důležitý dokument, zachycují pěvce v určitém bodě kariéry. Recitály vydávají snad všechny existující gramofonové firmy a je o ně poměrně velký zájem. U příležitosti životních jubileí se vydávají také kompletní recitály pěvců, nahrané pro určitou firmu a často doplněné o nějakou dosud nevydanou raritu z archivu gramofonových studií (v posledních letech např. alba G. Janowitz, A. Moffo, L. Price nebo Ch. Ludwig). Dnes pořizované recitály jsou jen zřídka sestavené z různých árií, recitály jsou stále častěji dramaturgicky nějakým způsobem vymezené. Protože každý milovník opery se zajímá nejen o dílo samotné, ale i o to, kdy v něm zpívá, často jsou právě pro diskofily operní recitály nesmírně zajímavé. Proto jsme se rozhodli, že nové pěvecké recitály budeme na stránkách Hudebních rozhledů zaznamenávat a naše čtenáře o nich informovat. Paleta v poslední době vydaných pěveckých recitálů je velice pestrá. Bulharská sopranistka Sonya Yoncheva a maltský tenorista Joseph Calleja patří v současné době k nejvyhledávanějším operním pěvcům. Oba nahráli recitály z oper Giuseppa Verdiho, Calleja pro svou firmu Decca, Yoncheva pro Sony. Dramaturgicky objevné bývají ovšem recitály z barokních árií. Vrchol barokní opery seria představují opery Georga Friedricha Händela. Napsal jich přes čtyřicet. Dnes si můžeme všechny pořídit v exkluzivních nahrávkách, z nichž mnohé mají i velice bohatou diskografii. Není divu, že k Händelově tvorbě obrací pozornost stále velké množství pěvců. Argentinský kontratenorista Franco Fagioli vydal již několik svých recitálů. Jeden je sestavený z árií Nicoly Porpory, další z árií, psaných pro významného kastráta 18. století Caffarelliho. Jeho nejnovější album, vydávané firmou Deutsche Grammophon, obsahuje árie z devíti Händelových oper, mezi nimiž nechybí ani „hit“ z opery Xerxes Ombra mai fu. Basové árie z Händelových oper nazpíval také italský basista Andrea Mastroni a árie a dueta z Händelových oper mají na svém recitálu také dva polští pěvci – kontratenorista Jakub Jozef Orlinski a mezzosopranistka Natalia Kawalek. Händel role ve svých operách většinou psal přímo „na tělo“ konkrétním zpěvákům, z nichž mnohé do Londýna sám angažoval. K nim patřila např. milánská rodačka Giulia Frasi, která účinkovala v mnoha světových premiérách Händelových oper. Z jejího repertoáru si dramaturgicky stylové CD sestavila i anglická sopranistka Ruby Hughes (nahrála např. Debussyho nebo Purcellovy písně), která na CD pro firmu Chandos nazpívala nejen ukázky z händelovského repertoáru Giulie Frasi, ale i z děl dalších skladatelů, v té době v Londýně hraných, např. Vincenza Ciampiho nebo Thomase Augustina Arneho. Jméno skladatele Geminiana Giacomelliho dnes většinou nikomu nic neříká. Na začátku 18. století napsal řadu oper, které uváděly přední italské operní scény. Po skladatelově smrti upadlo jeho dílo v zapomnění. Je proto velkou zásluhou Flavia Ferri-Benedettiho, že nahrál CD výhradně sestavené z jeho oper, které by mělo upozornit na tohoto zapomenutého skladatele. Italská sopranistka Roberta Invernizzi vydala již několik dramaturgicky vymezených recitálů, např. z Vivaldiho nebo Händelových oper. Její nejnovější CD je věnováno tvorbě Franceska Gaspariniho, která dnes stále častěji budí pozornost operních dramaturgů. Široké dramaturgické rozpětí má recitál mezzosopranistky Anny Bonitatibus – od Händela a Vivaldiho až po Henryho Manciniho. Ruský tenorista Dmitry Korchak své album dramaturgicky zaměřil na raritní díla období bel canta. Tenorista Julian Prégardien sestavil svůj recitál z písní, árií a madrigalů 17. století. Gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili patří v současné době k nejžádanějším pěvkyním svého oboru. Na svém recitálu, vydaném firmou SONY, zpívá kromě běžného repertoáru i árii královny Tamary, která vládla Gruzii v letech 1184–1213, z opery Legenda o Šotu Rustavelim od skladatele Dimitrije Arakishviliho.

Kde se dají operní nahrávky pořídit?
V sítích Bontonland v čele s prodejnou v paláci Koruna v Praze na Václavském náměstí a s pobočkami ve všech větších městech, ale též s prodejem přes internet na dobírku (www.bonton-land. cz). Osobně či opět na dobírku např. u firmy Classic music distribution Ing. Tomáše Becka v Biskupcově 37 v Praze 3 (www.classic.cz) nebo Euromusica v Naskové 1189/1 v Praze 5 Košířích (www.classicdvd.cz).

Nahoru | Obsah