Hudební Rozhledy

Nové operní nahrávky na CD

Zbyněk Brabec | 08/18 |Revue hudebních nosičů

Jestliže jsem v některém z minulých dílů našich přehledů o nových operních nahrávkách na CD konstatoval, že nyní většinou vycházejí spíše neznámé opery, neboť operní hity jsou na trhu v bezpočtu kvalitních snímků, pak tento seznam má slova opět potvrzuje. Bezesporu nejznámější nově vydávanou operou je Čajkovského Piková dáma v záznamu z jejího koncertního provedení pod taktovkou jednoho z nejvýznamnějších dirigentů současnosti Vladimira Jurowského. Druhá vydávaná nejznámější opera je Verdiho Luisa Miller, byť ve skladatelově tvorbě stojí ve stínu mnoha svých úspěšnějších sester. Je opět záznamem z koncertního provedení (na studiové nahrávky dnes již nikdo nemá čas ani peníze).

Luisa Miller vychází v záznamu z provedení v mnichovském Divadle prince regenta pod taktovkou stále žádanějšího chorvatského dirigenta Ivana Repušiće s lotyšskou sopranistkou Marinou Rebekou v titulní roli. Z obsáhlé a oblíbené Verdiho tvorby vychází ještě jeho raná opera Jeden den králem, která patří k jeho nejméně hraným dílům. Obliba barokních oper stále neklesá, a tak divadla sahají do bohaté truhlice barokní tvorby poměrně často a mnohé z nich uvádějí v novodobé premiéře. Toho často využívají gramofonové firmy a pořizují z těchto provedení zvukové či obrazové záznamy. Za nejstarší dochovanou operu je považována Euridice Iacopa Periho, zpracovávající známou antickou pověst o bájném pěvci Orfeovi a jeho ženě Eurydici, v operách pak mnohokrát ještě použitou. Je určitě užitečné se seznámit se zakladatelským dílem opery jako takové. Pověst o Orfeovi a Eurydici úspěšně zhudebnil reformátor opery Christoph Willibald Gluck ve svém díle Orfeus a Eurydika, poprvé uvedeném ve Vídni v roce 1762. V roce 1774 Gluck operu přepracoval pro uvedení v Paříži, kde mj. nahradil altového kastráta tzv. haute-contre tenorem. Z iniciativy kontratenoristy Philippa Jarousskyho vychází poprvé na CD tzv. neapolská verze opery z roku 1774. Na námět této pověsti vznikla i opera Marka-Antoina Charpentiera Sestup Orfeův do podsvětí, která byla dokončena v roce 1686 nebo 1687, kdy byla též uvedena (přesné datum neznáme). Milovník opery může tedy porovnat tři různá operní zpracování orfeovského mýtu v nových nahrávkách. Může také porovnat dvě různé nahrávky Händelovy opery Acis a Galathea, označované také jako masque, obě ve verzi z roku 1718. Přestože oba záznamy zrealizovaly soubory specializované na barokní hudbu, jejich názory na interpretaci uvedeného díla jsou poměrně rozdílné. V posledních letech také roste zájem o tvorbu neapolského skladatele Nicoly Porpory. Max Emanuel Cenčić vydal recitál sestavený výlučně z árií z jeho oper a firma Decca nyní vydává kompletní nahrávku opery Germanicus v Germanii, která byla poprvé uvedena v únoru 1732 v Římě. V německém Bad Wildbadu již čtvrt století pečují o odkaz Gioachina Rossiniho. Firma Naxos pohotově většinu produkcí zaznamenává alespoň v audiosnímcích. Nyní vydává záznam málo hrané opery Ricciardo e Zoraide, provedené v roce 2013. Přestože Meyerbeerův Prorok je nahrán v prvotřídní nahrávce Henryho Lewise z roku 1977 s Marylin Horne, Renatou Scotto a Jamesem McCrackenem, firma Oehms přichází s novou nahrávkou této opery, která byla realizována podle nové kritické edice díla, zohledňující skladatelovu definitivní verzi z roku 1848. Po znovuvzkříšení Offenbachových Rýnských rusalek se v posledních letech zájem divadel soustřeďuje na skladatelovu operu Fantasio z roku 1872, která se jeví jako důležitý předstupeň k jeho mistrovským Hoffmannovým povídkám. Nahrávka vychází z kritické edice díla Jeana-Christopha Kecka a byla navíc realizována na dobové nástroje Offenbachovy doby, což jí dává punc autentické produkce. Italský skladatel Lamberto Pavanelli, narozený ve Ferraře v roce 1890, je dnes zcela zapomenut, jeho jméno nenajdeme ani v hudebních slovnících. V roce 1910 slavil úspěch svou operou Vanna, kterou nyní vydává firmu Bongiovanni. Z několika oper Jaromíra Weinbergera se nejčastěji hraje jeho Švanda dudák. Vydavatelství CPO zvolilo nyní jeho operu Valdštýn z roku 1937 podle Schillerovy tragédie z období třicetileté války. CPO vydává záznam z koncertního provedení opery ve Vídni v roce 2012 pod taktovkou Corneliuse Meistera. K 100. výročí narození rakouského skladatele Gottfrieda von Einem bylo v zahraničních divadlech nastudováno několik jeho oper. Vydavatelství Orfeo při té příležitosti vydalo záznam ze světové premiéry jeho opery podle Dürrenmatta Návštěva staré dámy, která poprvé zazněla v roce 1971 ve Vídeňské státní opeře. Poslední dva tituly patří zcela novým operám. Vydavatelství Cypres přichází se záznamem dosud poslední opery belgického skladatele Philippa Boesmanse Pinocchio z bruselského divadla La Monnaie z loňského roku. Zcela novou operou je též opera Aloise Brödera Ženy mrtvých podle stejnojmenné povídky Nathaniela Hawthorna, poprvé uvedená v Erfurtu v roce 2013.

Nahoru | Obsah