Hudební Rozhledy

Nové operní nahrávky na DVD

Zbyněk Brabec | 07/18 |Revue hudebních nosičů

Díky DVD a Blu-ray nosičům a pomocí kvalitní reprodukční techniky, kterou máme většinou všichni doma, se můžeme přenést do nejprestižnějších operních divadel světa a na významné operní festivaly. Přestože žádný tento záznam nenahradí návštěvu živého představení, může nám zprostředkovat inscenace, které by byly pro mnohé z nás z časových, finančních a dalších důvodů nedostupné. Nabídka nových titulů je opět bohatá a obsahuje opery od baroka po 20. století. Představení nás zavedou do významných operních scén, např. do londýnské Covent Garden, Pařížské opery, na italské operní scény v Neapoli, Miláně a Cagliari, do Amsterdamu, Stuttgartu i Jekatěrinburku, na festivaly do Glyndebourne, Bregenzu nebo do Bergama.

Záznamem Mozartova Dona Giovanniho se výjimečně dostaneme také do Stavovského divadla v Praze, kde bylo zaznamenáno představení této „opery oper“ pod taktovkou slavného Plácida Dominga, ve kterém účinkují i někteří naši operní pěvci. V nabídce jsou i další tři Mozartovy opery – Lucio Silla z Madridu v nastudování mozartovského specialisty Ivora Boltona, Così fan tutte z londýnské opery Covent Garden pod taktovkou Semjona Byčkova a v nastudování německého režiséra Jana Philippa Glogera a vycházejícími operními hvězdami současnosti. I čtvrtá mozartovská inscenace je z Anglie – z festivalu v Glyndebourne, kde byla zaznamenána opera La clemenza di Tito. V nabídce je i jedna předmozartovská opera Arminio od Georga Friedricha Händela z roku 1737 a opera Mozartova současníka, italského skladatele z Neapole Niccoly Jommelliho Il vologeso v nastudování operního souboru v německém Stuttgartu. Jommelli napsal přes šedesát oper, z nichž některé jsou dostupné na CD (mezi nimi i Il Vologeso na CD firmy Orfeo). Libreto k této opeře napsal slavný libretista Apostolo Zeno a bylo zhudebněno více než padesáti skladateli, jejichž opery byly hrány také pod názvy Lucio Vero nebo Berenice. Vedle čtyř Mozartových oper se na trhu objevují také tři nové nahrávky oper G. Verdiho: málo hraná Jana z Arku jako záznam zahajovacího představení sezony milánské La Scaly z roku 2015 s Annou Netrebko v titulní roli, jejíž výkon v této opeře již dříve vyšel na CD na záznamu z koncertního provedení na festivalu v Salcburku v roce 2013. Z Verdiho operní tvorby je zaznamenáno provedení Trubadúra z londýnské Covent Garden a také jeho předposlední opery Otello z téže scény s Jonasem Kaufmannem v titulní roli. Z italské operní tvorby vychází také záznam neprávem opomíjené opery Giacoma Pucciniho Děvče ze Západu jako záznam inscenace v neapolském Teatro San Carlo pod taktovkou slovenského dirigenta Juraje Valčuhy, záznam Rossiniho duchovní opery Mojžíš v Egyptě z festivalu v Bregenzu a neznámé Donizettiho opery Starosta ze Saardamu s dějem podobným Lortzingově opeře Car a tesař, líčící pobyt ruského cara Petra I. v holandském Saardamu. Opera, uvedená poprvé v roce 1839, upadla v zapomnění a teprve v roce 1973 byla uvedena v Holandsku. Z italské operní tvorby vychází ještě jedna rarita – opera Potopený zvon Ottorina Respighiho, napsaná v roce 1927 podle stejnojmenné hry Gerharta Hauptmanna, zaznamenaná v Teatro Lirico v Cagliari. Za zmínku stojí ještě záznam u nás málo uváděné opery Hectora Berlioze Benvenuto Cellini z Amsterdamu v hudebním nastudování Sira Marka Eldera a v režii Terry Gilliama nebo dvojice významných oper 20. století z Pařížské opery, kde polský režisér Krzysztof Warlikowski nastudoval Bartókův Hrad knížete Modrovouse a snažil se jej inscenačně propojit s Poulenkovým Lidským hlasem. Podobně se snažil o propojení této opery s Čajkovského Jolantou ve stejném roce v Metropolitní opeře jiný polský režisér Mariusz Treliński (k Hradu knížete Modrovouse dopsal operu Senza sangue současný maďarský skladatel Peter Eötvös, ale uvidíme, zda se tato kombinace osvědčí). Přestože již v Brně v roce 1983 uvedl významný operní dirigent a dramaturg Václav Nosek ve světové opeře operu Mieczysława Wajnberga Portrét, zájem o dílo tohoto opomíjeného ruského skladatele nastal až v 21. století, zejména když byla v roce 2010 na festivalu v Bregenzu uvedena jeho první opera Pasažérka, která mezitím prošla několika evropskými operními scénami (u nás ji ještě neuvedlo žádné operní divadlo). Po dostupném záznamu DVD firmy Arthaus z Bregenzu (dirigent Currentzis, režisér Pountney) vydává nyní firma DUX záznam této opery z Jekatěrinburku, kde ji nastudoval slovenský dirigent Oliver von Dohnányi. Na záznamu také vychází nastudování Lehárovy operety Země úsměvů z Curychu s Piotrem Beczałou v roli prince Sou-Chonga. Přestože se rozhodně nejedná o klasickou operetní inscenaci, režisér Andreas Homoki zde ukázal jednu z cest, jak by se tato opereta, a nejen ona, mohla inscenovat v dnešní době.

Nahoru | Obsah