Hudební Rozhledy

Brněnský varhanní festival a nejstarší česká varhanice

Karla Hofmannová | 08/18 |Festivaly, koncerty

Varhanní festival v Brně má už za sebou 38. ročník a je nutno mu přiznat stále stoupající kvalitativní tendenci. Pořadatelem je Klub moravských skladatelů a jeho dramaturgie stále přichází s neotřelou nabídkou a posluchačům jsou představováni zahraniční kvalitní interpreti. Není proto divu, že se festival těší stále větší návštěvnosti.
Od 30. 5. kdy byl zahajovací koncert, až do 7. 7. kdy byl koncert poslední, se střídaly kostely, ve kterých se koncertovalo, ale největší zájem byl o koncerty v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie, kde byly před čtyřmi lety zhotoveny a uvedeny do provozu nové varhany.
Pět koncertů z osmi se odehrávalo právě zde a ostatní v dalších brněnských kostelích.

Festival zahájil varhaník Karel Martínek, který působí jako pedagog na Konzervatoři Evangelické akademie v Olomouci (30. 5., kostel Nanebevzetí Panny Marie). Oslovil energickým a kultivovaným přednesem skladeb Leoše Janáčka, ale i Petra Fialy a také vlastní improvizací. Sinfonietta Leoše Janáčka, kterou představil publiku ve vlastní úpravě, působila sice poněkud těžkopádně se splývajícími motivy, zaujala však barevností, závěrečné Postludium z Glagolské mše znělo plně a velebně. Pěvecký sbor Vox Iuvenalis, vedený Janem Ocetkem, překvapil zvukovou plností a intonační jistotou, která vynikla zejména v Janáčkových raných skladbách. Exaudi Deus I a II, Regnum mundi a Communio „Fidelis servus“ zpíval sbor před oltářem s obdivuhodnou čistotou. Další Janáčkovy skladby, Benedictus a Introitus in festo Ss. Nomini Jesu už zpíval sbor na kúru s varhanami, stejně jako Otčenáš, kantátu pro tenor, smíšený sbor, harfu a varhany. Tenorového partu se ujal Petr Levíček s průrazným a nosným hlasem a vroucím přednesem, na harfu spolupracovala Pavla Kopecká. Mezi Janáčkovými skladbami zazněla ještě Toccata dramatica pro varhany Petra Fialy, která zaujala efektním vyzněním a mistrovským technickým provedením. Muzicírování na kúru, který byl k tomuto účelu akusticky předurčen, přineslo vynikající akustický zážitek.
V Červeném kostele bylo možné 3. 6. slyšet varhanici Hanu Bartošovou (ředitelku festivalu) ve spolupráci s pěvkyní Irenou Troupovou. Královský nástroj a nejkrásnější árie v podání varhanice Nikoly Zasman Eckertové a sopranistky Pavly Vykopalové zazněly v jezuitském kostele 6. června. Pavel Bořkovec Quartet spolu s polským varhaníkem Bogdanem Narlochem se v kostele sv. Augustina prošli evropskou hudbou od baroka až k české současnosti. Rakouský varhaník Klaus Kuchling předvedl svůj Královský nástroj v ozvěnách času, a to v jezuitském kostele. V pondělí 25. 6. v kapli Panny Marie Loretánské vystoupil přední český varhaník Jaroslav Tůma spolu s houslistkou Lucií Sedlákovou Hůlovou a představili Krásu hudby a varhanářství starých mistrů.
Zajímavý večer se odehrál 28. 6. v jezuitském kostele, i když pořad Varhanní hudba v kontrastech přinesla dramaturgicky poněkud nesourodou směsici. Varhaník z norského Bergenu Otto Christian Odland skvěle přednesl Preludium a fugu e moll, BWV 548 J. S. Bacha a Pièce héroïque Césara Francka a na závěr ze Symfonie č. 6 monumentální Finale. Na večeru spolupracoval ženský pěvecký sbor Gloria Brunensis, vedený sbormistryní Natalií Chirilenco, která pochází z moldavského Kišiněva, ale dlouhodobě žije v Brně. Sbor se prezentoval ruským skladatelem Pavlem Grigorjevičem Česnokovem a jeho a cappella skladbou Priidite ublazhim Iosifa. Následovala Ave Regina Giovanniho Pierluigiho da Palestriny a Zdrávas Maria pro ženský sbor, housle a varhany Leoše Janáčka. Houslového partu se zhostil Pavel Fajtl. Premiérou byla Mše pro ženský sbor a varhany brněnského skladatele Milana Slimáčka. Zvukomalebné a spirituálně prodchnuté dílo bylo provedeno na kúru, přesto byl poněkud problém se slyšitelností sboru a souhrou s varhanami. Sbor představil svoji nejsilnější stránku v sezpívanosti a v pianových a mezzopianových částech. Měkký výraz, klidné a vyrovnané hlasy a zvonivé, dobře se nesoucí soprány, to je devíza sboru, poněkud problematičtější byla někdy výslovnost.
Největšího zájmu se ovšem těšil závěrečný koncert 7. 7., opět v jezuitském chrámu. Byl to koncert narozeninový a oslavenkyně Alena Veselá, která je brněnskému publiku známá nejen jako světová varhanice, ale i neúnavná hudební organizátorka a někdejší rektorka JAMU, prosazující především postavení koncertního sálu v Brně a to i nyní, přesto, že oslavila 95. narozeniny, byla sólistkou na koncertě, který jí byl věnován. Hrála Fantazii d moll Jana Křtitele Kuchaře a Fantazii g moll, BWV 542 Johanna Sebastiana Bacha. Její energie, rytmická kázeň i hudební cítění vybudilo celý kostel k potlesku ve stoje a k poděkování drobné stařence s živýma, stále jiskrnýma očima. Druhou polovinu večera měl na starosti její žák, bulharský varhaník Velin Iliev. Přednesl mimo jiné Fantazii a fugu c moll, BWV 537 a v chorálním zpracování „O Mensch bewein dein Sünde gross“, BWV 622 a na závěr od Petra Ebena Motto ostinato z „Nedělní hudby“. Skvělý koncert se silnou atmosférou uzavřel festival, který se stal již neodmyslitelnou součástí hudebního letního Brna.

Nahoru | Obsah