Hudební Rozhledy

Šárecká Prodaná k 100. výročí Československa

Pavel Horník | 12/18 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Dana Burešová (Mařenka) a Aleš Briscein (Jeník)

Bez každoročních operních představení v areálu bývalého šáreckého divadla si už snad ani kulturní život v Praze neumíme představit. Ojedinělá, dá se říci operní pouť několika tisíců diváků nemá ve světě obdoby. Obzvláště svým bezplatným vstupem poráží všechny aspekty rigidního, tzv. tržního hospodářství. Je to prostě divadlo pro lidi a podle toho pořadatelé a umělci konají. Od roku 2005, kdy se začínalo Smetanovou Prodanou nevěstou, uplynulo třináct plodných let, během kterých mohli návštěvníci zhlédnout řadu oper složených výhradně z českého repertoáru. K slavnostnímu uctění stého výročí zrození československého státu by se asi nejlépe hodila Smetanova Libuše (byla zde hrána v roce 2011), ale nakonec z technických a organizačních důvodů se pořadatelé vrátili k Prodané nevěstě, která se tak na šárecké scéně objevuje již potřetí, naposledy před pěti lety.

Na celé akci je nejsympatičtější také to, že prakticky všechny inscenace jsou vytvářeny stejným tvůrčím i organizačním kolektivem. Letošní Prodanka byla sice do posledních chvil ohrožována deštivým počasím, ale nakonec nespadla ani kapka, a tak jenom část možných návštěvníků ze strachu nepřišla. Hlediště se tak docela zaplnilo a přesně ve dvě odpoledne organizátorky a režisérky celé akce Jana Divišová a Renée Nachtigalová uvítaly nedočkavé diváky spolu s vrcholnými představiteli Prahy 6, která je hlavním donátorem celé akce. Prostorem, samozřejmě ozvučeným reproduktory, se nesou svižné tóny geniální předehry v podání orchestru Národního divadla pod vedením zkušeného dirigenta Jana Chalupeckého, matadora, který řídil – po Františku Preislerovi – všechna představení šáreckých inscenací. Shora, cestou mezi diváky, přichází průvod komediantů, vesničanů a dětí vedený principálem a indiánem. Další kompars zaplňuje travnatou vesnickou náves symbolicky znázorněnou májkou na levé straně, kostelní věžičkou a otevřeným interiérem hospody s hosty zcela vpravo. Objevují se protagonisté Aleš Briscein jako Jeník a Dana Burešová v roli Mařenky. Tu zpívá ve třetí šárecké inscenaci Prodané nevěsty poprvé, přičemž její partner obhájil svého vždy výborného Jeníka již potřetí. A již tu máme legendárního, nejen šáreckého Kecala Luďka Veleho, který domlouvá s Krušinovými (Ivana Šaková, Roman Janál) ženicha pro jejich Mařenku. Během sólistických výstupů je vždy děj v pozadí dokreslován i různými vtipnými živými akcemi venkovského komparsu, sboru a baletu Národního divadla. Po krátké dvacetiminutové pauzičce naplno vplouváme s popěvkem místních chasníků „To pivečko, to věru je nebeský dar“ do místní hospody a také přichází koktavý Vašek, jehož představitel Josef Moravec po svém „Ma-ma-ma-ti-čka po-po vídala“ sklízí po právu potlesk publika. Jeho následující setkání s Mařenkou, která jej straší před nastávající nevěstou, jen potvrdilo komediální talent mladého umělce. Poté hospodský rej a slavný duet Jeníka s Kecalem „Znám jednu dívku“, mistrně podaný oběma sóĺisty při přehazování cihel u polorozbořené zídky, a vůbec celé dokončení a písemné potvrzení dohazovačského kšeftu odměňuje bouřlivý aplaus natěšeného publika. Zvonec, krátká přestávka, která tak akorát stačí k vypití pivka u malého výčepu v pozadí jeviště, a již se ve třetím dějství hrne z kopce průvod komediantů v čele s principálem. Na koni za jízdy předvádí baletní kreace krasojezdkyně. Když pak dorazí skupina na scénu, rozvine se červený koberec a báječně komediální Jan Ježek v roli Principála představuje a doprovází vystoupení své početné skupiny včetně členů baletu Národního divadla v choreografii Kateřiny Dedkové. Komedie je zahrána bravurně a následující „kankán“ za zpěvu „Milostné zvířátko uděláme z vás“, který předvádějí Principál s Esmeraldou, pohyblivou Janou Siberou, a Vaškem, jehož chtějí ulovit pro účinkování ve svém představení, se nemine s živým ohlasem návštěvníků. Děj plyne dál a známý sextet Mařenky, jejích rodičů a Kecala „Rozmysli si, Mařenko, rozmysli“, ve kterém se objeví Mícha s ženou Hátou (Pavel Horáček a Lenka Šmídová), je sezpíván výtečně a bez problémů. Vše se rychle vyvíjí ke šťastnému závěru, Mařenka a Jeník dostávají požehnání od rodičů a za jásavého sborového zpěvu všech účinkujících „Dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila“ slavná Smetanova opera končí a následují jen obrovské a dlouhotrvající ovace šťastného obecenstva. Tak se těšme na Šárku napřesrok.

Praha, Přírodní divadlo v Šárce – Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta. Dirigent Jan Chalupecký, režie a scéna Jana Divišová a Renée Nachtigalová, kostýmy Josef Jelínek, sbormistr Pavel Vaněk. Psáno z jediného představení 2. 9. 2018.

Nahoru | Obsah