Hudební Rozhledy

Procházky uměním – crossover

Vladimír Kouřil | 04/19 |Horizont

Zleva Josef Fečo, Jitka Hosprová, Eva Garajová, Emil Viklický a Jiří Stivín

Virtuózní violistka Jitka Hosprová založila před šesti lety hudební festival Procházky uměním. V rámci šestého ročníku připravila program s jazzovým pianistou Emilem Viklickým (11. 10.). Předehrou bylo vystoupení jeho jazzového tria s Josefem Fečem, žádaným kontrabasistou naší jazzové scény, a s bubeníkem Jiřím Stivínem juniorem. Viklického trio zahrálo skladbu silně ovlivněnou moravským folklorem Aspen Leaf (Na osičce) a skladbu Kafka on the Shore / Tribute to Murakami ze stejnojmenného CD (Venus, Japonsko, 2011). Právě v této skladbě tehdy s triem hostovala Jitka Hosprová a na koncertě si to po čase společně zopakovali: potemnělý zvuk její violy dodává skladbě na dramatičnosti. Viklický s Jitkou Hosprovou spolupracuje dlouhodobě, napsal pro ni už několik skladeb a ve Viole doprovázeli představení Seifertových elegických básní ze sbírky Koncert na ostrově.

Hlavním bodem programu byla světová premiéra Viklického skladby Do mojí temnoty, pětidílného písňového cyklu pro violu a mezzosoprán. Skladba kupodivu navazuje na náladu Seifertových básní, byť jejich autorka, hvězdná expresionistická židovská básnířka Elsa Lasker-Schülerová (1869–1945), je o půldruhé generace starší. Její text přeložila Alena Bláhová, kdysi významně působící také v samizdatu, a vroucně naléhavým hlasem rozezněla Eva Garajová, významná interpretka písňového repertoáru. Báseň Lasker-Schülerové je téměř lamentem o nenaplněné lásce a Viklický napsal pro Hosprovou docela těžký part se slyšitelným jazzovým podtextem. Lyričtější pasáže střídají rychlé, silně expresivní části jsou hrané s velkou dynamikou. Hosprová se v úvodu koncertu přiznávala, že si na kinetiku jazzové hudby při hraní s triem musela zvykat – tento zvláštní pohyb rytmu vycházející z prolínajících se vrstev swingu a synkop se míjí s pravidelností tikotu metronomu. Ve své sólové hře střídající se a prolínající se zpěvem Garajové však prokázala, že s autorovou rytmickou představou už nemá problém. Bylo by dobře, kdyby se tato skladba stala součástí koncertního repertoáru obou skvělých muzikantek.

Nahoru | Obsah