Hudební Rozhledy

Hudba i balet na Febiu

Vladimír Říha | 05/19 |Horizont

Natalie Portman v hlavní roli rockové zpěvačky v americkém filmu Vox Lux

Letošní 26. ročník Febiofestu sice nebyl jubilejní, ale ve dnech 21. – 29. 3. přitáhl hlavně do komplexu kin ve smíchovském Andělu pozornost stovek pražských diváků hladových po nejnovější světové produkci. Organizačně dodržel sice loňskou podobu, tj. Kamil Spáčil, ředitel, dva programoví ředitelé, Anna Kopecká a Michal Hagenauer, a Fero Fenič, zakladatel festivalu pouze jako čestný prezident. Nicméně protože ne vše fungovalo tak, jak mělo (časté problémy právě v Andělu), objevily se i hlasy o návratu Feniče do pracovní funkce, aby festival neztrácel renomé, které bezesporu má. Je třeba ale organizátorům přiznat, že zvládli výběr kvalitních snímků z celého světa. Nepřálo jim štěstí pouze ve zrušené návštěvě hlavní hvězdy festivalu, amerického herce Petera Fondy, který nedorazil údajně ze zdravotních důvodů. Neopakoval se loňský „zázrak“, kdy také ohlášená hvězda Catherine Deneuve přijela alespoň na závěr festivalu, ani nebyl po ruce někdo jako vloni Aznavour, a tak se na zahájení objevila pouze další nositelka ceny Kristián, naše herečka Jiřina Bohdalová.

Na závěr festivalu pak přijel a obdržel Kristiána sympatický dánský mistr režie Bille August, jenž dokonce vedl v Ponrepu i mistrovskou třídu. Poznamenejme, že pamětní medaili letošního festivalu získal režisér Jiří Menzel; za nemocného umělce ji převzala manželka.
U nepřítomného herce Petera Fondy můžeme začít i s letošními hudebními zážitky. Festival promítl mj. i dva jeho „hudební“ filmy, a to nejslavnější Bezstarostnou jízdu (rež. Dennis Hopper) s mnoha rockovými skladbami konce 60. let, a také film Vězeňské blues (rež. Richard Heffron), kde Fonda hraje country zpěváka, jemuž konkurent „ukradne“ skladbu a vydává ji za svou. Festival se nevrací k sekci Hudebních dokumentů, ale v normální Doc sekci byl i americký snímek Špatná pověst (rež. Kevin Kerslake), mapující život americké rockerky Jean Jett z první čistě ženské punkrockové kapely The Runaways. Více se podobných témat objevilo v sekcích jako Masters, kde zaujal německý hraný snímek Gundermann (rež. Andreas Dresen), životní příběh skutečného východoněmeckého písničkáře Gerharda Gundermanna, jenž přiznal spolupráci se Stasi – hrál ho a jeho písně ve filmu zpíval Alexander Scheer. V sekci Made in USA stál za pozornost snímek Vox Lux (rež. Brady Corber) o rockové písničkářce, kterou hrála (a skvěle zpívala) Natalie Portman se skladbami australské zpěvačky Sii Furler. Zajímavostí tohoto snímku bylo i to, že filmovou hudbu psal pro snímek Scott Walker, který právě v době pražského uvedení zemřel – byl známý v 60. letech jako zpěvák, člen tria Walker Brothers.
Jeden z největších zážitků festivalu však byl spojený s baletem. V sekci Central Park byl uveden snímek Bílá vrána (natočil ho známý herec Ralph Fiennnes). Skutečný příběh emigrace ruského tanečníka Rudolfa Nurejeva, který se během pařížského hostování leningradského baletu v roce 1961 na letišti při návratu souboru rozhodl emigrovat. Kromě mnoha ukázek z baletů obsahuje snímek i detailní okamžiky jeho „souboje“ na letišti se sovětskými agenty. Vynikající výkon odvádí nejen Oleg Ivenko v hlavní roli, ale i slavný Sergej Polunin, ukrajinský tanečník a jeho přítel. Hudbu kromě klasických ukázek napsal Ilian Eshkeri.
Objevem pro mnohé byl v sekci Světla severu snímek o „finském Dylanovi“ Drsný život Juice Leskinena (rež. Teppo Airaksinen) s Riku Nieminenem v hlavní roli užvaněného antihrdiny, který si ničí život konzumací přemíry alkoholu. Písní však v něm bylo dost, takže jsme si mohli rozšířit obraz o skandinávském rocku.
Závěrem uveďme, že vítězem soutěžní sekce Nová Evropa se stal slovenský snímek Ostrým mečem (rež. Teodor Kuhn), ke kterému napsal hudbu Michal Novinski. Vybrala ho porota vedená fotografem Janem Saudkem. Festival, jehož hostem byl i britský režisér a hudebník Peter Strickland (uvedl snímek Průvodce zlem), po Praze pokračoval ještě do 18. 4. v dalších čtrnácti městech a skončil tradičně ve Zlíně.

Nahoru | Obsah