Hudební Rozhledy

Nové operní nahrávky na DVD

Zbyněk Brabec | 09/19 |Revue hudebních nosičů

Na trhu s hudebními nosiči se v poslední době objevila celá řada pozoruhodných záznamů oper známých i zcela neznámých, v inscenacích z různých operních domů nebo operních festivalů. Tentokrát nejstarším skladatelem vydávaných oper je Wolfgang Amadeus Mozart. Gramofonové firmy přicházejí shodou okolností se dvěma skladatelovými nejvýznamnějšími operami a s každou hned ve dvou různých nahrávkách. Ve slavném benátském Teatro La Fenice byla zaznamenána inscenace „opery oper“ Don Giovanni v provedení předních operních pěvců a v hudebním nastudování Riccarda Frizzy. Konzervativní milovníky oper jistě potěší režie nestora italských režisérů Piera Luigiho Pizziho. Z proslulé veronské Arény je pak opulentní inscenace nedávno zesnulého režiséra Franka Zeffirelliho.

Obě nahrávky Kouzelné flétny byly zaznamenány na prestižním Salcburském festivalu. Z loňského roku pochází záznam inscenace režisérky Lydie Steier, která do opery připsala postavu vypravěče, kterým není nikdo jiný než charismatický Klaus Maria Brandauer. V hvězdném obsazení s pýchou čteme jméno českého basbarytonisty Adama Plachetky v roli Papagena. Na stejném festivalu byla tato opera natočena také v roce 1982. V našem seriálu se ke starým nahrávkám nevracíme, ale tentokrát uděláme výjimku. Jednak proto, že na dvou nahrávkách stejné opery můžeme porovnat, jak se interpretační styl v rozmezí 36 let změnil, jednak proto, že tato nesmírně zdařilá nahrávka kdysi oblíbené inscenace Jeana-Pierra Ponnella vychází péčí firmy Arthaus zcela nově. Její hvězdné obsazení v čele s Editou Gruberovou, Ileanou Cotrubas, Peterem Schreierem, Martti Talvelou a Christianem Boeschem jistě zaujme po letech i ty, kteří tuto inscenaci dosud neměli možnost vidět. Z milánské La Scaly je záznam Weberova Čarostřelce, dnes také poněkud opomíjené opery. Do veronské Arény nás ještě zavede snímek Rossiniho Lazebníka sevillského, opery, která se do tak velkého prostoru příliš nehodí. Nicméně známý režisér Hugo De Ana si s prostorem poradil dobře. Navíc obsazení je prvotřídní – včetně pěveckých veteránů Leo Nucciho a Ferruccia Furlanetta. Z italské opery 1. poloviny 19. století vychází také celá řada rarit, především díky pohotové italské firmě Dynamic. Operní milovníci se budou moci seznámit s málo známým zpracováním příběhu veronských milenců v opeře Nicoly Vaccaje Julie a Romeo a také se dvěma málo hranými operami Gaetana Donizettiho – Jindřich Burgundský a Hrad Kenilworth. Obě historické opery z prvního období skladatelovy tvorby byly zaznamenány při představeních na festivalu v Donizettiho rodném Bergamu. Přestože Belliniho Puritáni jsou vedle Normy jeho nejhranější operou, mám-li správné informace, na našich jevištích se po válce nikdy nehráli. Kdo má rád moderní režie, bude jistě s inscenací ze Stuttgartu spokojen. Saverio Mercadante stál ve stínu mnoha velkých italských skladatelů. Jeho dílo po skladatelově smrti upadlo v zapomnění, ale již několik desetiletí se některé z jeho zhruba šedesáti oper vrací do repertoáru a tyto novodobé premiéry jsou často zaznamenány na zvukových nosičích. Myslím, že snímek jeho opery Opuštěná Didó z festivalu v Innsbrucku potěší jak výborným hudebním nastudováním Alessandra De Marchiho, tak režií Jürgena Flimma i pěveckými výkony. Určitě by tento záznam neměl chybět ve sbírce žádného operního milovníka. Je dobře, že jsou pro budoucnost zaznamenány i kontroverzní inscenace, např. Salome z loňského Salcburského festivalu dirigenta Franze Welsera-Mösta a režiséra Romea Castellucciho s výbornou Asmik Grigorian v titulní roli. V Brně se narodil Erich Wolfgang Korngold, ve své době považovaný za zázračné dítě. Jeho opera Mrtvé město se již stala pevnou součástí repertoáru světových operních scén. V jejím stínu stojí jeho ostatní operní tvorba, z níž především opera Zázrak Heliany si zaslouží větší pozornost. Na DVD vychází představení z Německé opery v Berlíně v titulní roli se Sarou Jakubiak. Turínský rodák Alfredo Casella, ve své době známý nejen jako hudební skladatel, ale i klavírista, dirigent a hudební kritik, patří ke generaci italských skladatelů, kteří se narodili v 80. letech 19. století a jejichž tvorba tvořila určitou variantu k tehdy oblíbeným veristickým operám a dílům Giacoma Pucciniho. Casellova Hadí žena podle Gozziho předlohy patří k nejvýznamnějším dílům nejen svého autora, ale i tohoto okruhu skladatelů. Na DVD vychází snímek zdařilého představení z Teatro Regio ze skladatelova rodného města. Závěrem chci upozornit na záznam představení opery amerického skladatele Samuela Barbera Vanessa z Glyndebournského festivalu 2018, kde operu nastudoval a řídil český dirigent Jakub Hrůša.

Nahoru | Obsah