Hudební Rozhledy

Ceny Thálie v mnohém poprvé

Jaroslav Someš | 11/19 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Kateřina Kněžíková

Ceny Thálie, vyhlašované a pořádané Hereckou asociací, které letos vstoupily už do svého 26. ročníku, v řadě věcí změnily své tradiční schéma. I tentokrát se sice slavnostní večer, spojený s jejich udílením, konal v historické budově pražského Národního divadla (5. 10. 2019), a rovněž tentokrát na jevišti přebírali skleněnou plastiku v podobě masky, květiny a diplom laureáti z řad činoherního, hudebního a pohybového divadla. Novinky oproti minulým ročníkům ale nebylo možné nezaznamenat.

Po čtvrtstoletí existence Cen Thálie bylo především změněno období, za něž jsou mimořádné jevištní výkony hodnoceny, a to z původně kalendářního členění na sezonní. Proto proběhl slavnostní večer letos prvně až na podzim, a nikoli na jaře jako dosud. Ze stejného důvodu se také výjimečně a přechodově hodnotil delší časový úsek, 18 měsíců. Nově byly rozšířeny pravomoci jednotlivých odborných porot; kromě nominací na ceny rozhodovaly v den slavnostního večera tajným hlasováním i o vítězích v jednotlivých kategoriích. V samotných kategoriích se objevila jedna navíc, zřízená pro alternativní a loutkové divadlo. Poprvé byla také udělována cena nově zřízené České akademie divadelníků, udílená dvoukolovým elektronickým hlasováním jejích členů. Prvním nositelem této ceny se stal dramatik, scenárista, herec a především významný cimrmanolog Zdeněk Svěrák.
Za mimořádné jevištní výkony se v operní kategorii do finále dostaly Štěpánka Pučálková za postavu Charlotty v Massenetově Wertherovi v ND Praha, Petra Alvarez Šimková za Elektru v Mozartově Idomeneovi v DJKT v Plzni a Kateřina Kněžíková za titulní roli v Juliettě Bohuslava Martinů na scéně ostravského Národního divadla moravskoslezského; z mužů Ondřej Koplík za Dona Ramira v Rossiniho Popelce v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, Csaba Kotlár za postavy Vergiliova ducha a Vévody v Rachmaninovově dvojvečeru Francesca da Rimini a Lakomý rytíř na stejné scéně a Jiří Sulženko za titulní roli v Pucciniho aktovce Gianni Schicchi v NDMS v Ostravě. Vítězi kategorie se stali Kateřina Kněžíková a Ondřej Koplík.
Ceny Thálie v kategorii muzikálu, operety a jiných hudebnědramatických žánrů získali Martina Šnytová za Reno Sweeney v Cole Porterově muzikálu Děj se co děj v ostravském NDMS a Vojtěch Dyk za dvojroli Sherlocka Holmese a sira Arthura Conana Doylea v Brzobohatého muzikálu Legenda jménem Holmes na scéně pražského Hudebního divadla Karlín. V baletní kategorii si letos Cenu Thálie odnáší Alina Nanu z ND Praha za postavu Lisy v Ashtonově choreografické verzi Héroldovy Marné opatrnosti a Dominik Vodička z Pražského komorního baletu za roli Muže v inscenaci Kytice v choreografii Petra Zusky na hudbu Ondřeje Brouska. V kategorii činohry zvítězila Lucie Trmíková z Divadelního spolku Jedl Praha a Viktor Dvořák z Městských divadel pražských. Letos poprvé udílenou cenu v oblasti alternativního a loutkového divadla převzal Milan Hajn z hradeckého Divadla Drak.
Jako obvykle využilo prezidium Herecké asociace svou možnost udělit několik cen za celoživotní umělecké mistrovství. V oboru opery byla oceněna Gabriela Beňačková, v oboru činohry Ladislav Mrkvička, člen Národního divadla v Praze, a Helena Kružíková, dlouholetá členka brněnského Národního divadla, za muzikál a operetu Věra Vlková z Hudebního divadla v Karlíně a za pohybové divadlo Zdenka Kratochvílová, zakládající členka legendární pantomimy Divadla Na Zábradlí. Cena za šíření divadelního umění v televizi byla udělena producentu a dramaturgovi České televize Ondřeji Šrámkovi a Cena mladému umělci do 33 let v oboru činohry Zuzaně Truplové z Činoherního studia v Ústí nad Labem.
Režisérem slavnostního večera byl – stejně jako vloni – Roman Petrenko, režisérem nominačních klipů Ondřej Kepka a moderátorem opět Václav Moravec. Jako dokonalý profesionál dokázal hned od začátku nevtíravým způsobem navodit uvolněnou, a přitom kultivovanou atmosféru, která pak celý ceremoniál provázela. Nemohlo ji narušit ani provokativní klackovité vystoupení, které si při přebírání ceny neodpustil Vojtěch Dyk. Naopak největší oživení v zaplněném hledišti přinesly půvabné projevy Zdeňka Svěráka, Heleny Kružíkové nebo Ladislava Mrkvičky.

Nahoru | Obsah