Hudební Rozhledy

Pražské jaro 2020 ve znamení oslav

Pavel Trojan | 01/20 |Rozhovory

Philipp Herreweghe

Pražské jaro 2020 bude již 75. ročníkem našeho mezinárodního hudebního festivalu. „K tomuto jubileu jsme připravili silný program, který navazuje na to nejlepší z jedinečné tradice, zároveň však žije současností a v mnohých ohledech udává směr koncertní dramaturgie let následujících,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor.
Berlínští filharmonikové se postarají o velkolepé zahájení festivalu, na program závěrečného koncertu se v rámci oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vrací jeho Devátá symfonie s „Ódou na radost“ v podání České filharmonie.

Narozeninový koncert
Slavnostní narozeninový koncert 19. května svede dohromady přední světové i domácí sólisty, které s festivalem pojí dlouhý vztah a v průběhu let na něm vystoupili v různých fázích své umělecké dráhy. Pražskému jaru přijede popřát houslista Gidon Kremer, klavíristé Garrick Ohlsson a Julianna Avdějeva či pozounista Christian Lindberg. Z české scény se diváci mohou těšit na mezzosopranistku Dagmar Peckovou, hornistu Radka Baboráka, varhaníka Pavla Svobodu či Pražákovo kvarteto. „Nebudeme se však oddávat jen vzpomínání, dramaturgie večera slibuje i překvapivé formace, ve kterých umělci vystoupí vůbec poprvé,“ uvádí dramaturg festivalu Josef Třeštík.

#Beethoven250
V roce, kdy si celý svět připomíná 250 let od narození Ludwiga van Beethovena, bude dílo bonnského rodáka procházet napříč dramaturgií festivalu a zazní v nejrůznějších kontextech.
BBC Symphony Orchestra se svým šéfdirigentem Sakarim Oramem provedou 17. května jeho Sedmou symfonii vedle Stravinského neoklasického Houslového koncertu a skladby Turbulent Landscapes současné skotské autorky They Musgrave. Sólového partu ve Stravinského koncertu se zhostí skvělá Vilde Frang.
Beethovenovu Druhou symfonii uvede 21. května Academy of St Martin in the Fields, se kterou se představí americký klavírista Murray Perahia jako dirigent i sólista v Klavírním koncertu Roberta Schumanna.
Možná nejvíce provokativní kontext přinese program Symfonického orchestru Českého rozhlasu s šéfdirigentem Alexandrem Liebreichem. Na koncertě 15. května s podtitulem Kristus a Antikristus zazní Beethovenovo oratorium Kristus na hoře Olivetské vedle symfonické básně Richarda Strausse Tak pravil Zarathustra, inspirované knihou Friedricha Nietzscheho.
Neotřelé spojení Beethovenovy Třetí symfonie „Eroiky“ a Saxofonového koncertu současného amerického skladatele Johna Adamse přinese hostování kanadského dirigenta Petera Oundjiana v čele Pražských symfoniků FOK. Sólového partu se na koncertu 25. května ujme Američan Patrick Posey, jehož s Adamsem pojí dlouholetá spolupráce.
Festivalovému publiku jsme chtěli předvést hudbu vídeňského klasicismu v autentickém podání – Vídeňští symfonikové spolu s legendou poučené interpretace staré hudby dirigentem Philippem Herreweghem a houslistkou Isabelle Faust byli jasnou volbou. V jejich podání zazní 31. května Beethovenův Houslový koncert D dur, v druhé polovině pak Schubertova Čtvrtá symfonie c moll.
Pokud jde o Beethovenovu komorní hudbu, ta zazní především během Víkendu komorní hudby (22. – 24. května), v rámci kterého vystoupí jak špičkové zahraniční soubory, tak skvělí interpreti domácí scény. Výhradně beethovenovský program přinese slavný Takács Quartet nebo recitál houslisty Jamese Ehnese za klavírního doprovodu Andrewa Armstronga.
Tři poslední Beethovenovy sonáty nabídne recitál rezidenčního umělce Pražského jara 2020, vpravdě světového klavíristy Sira Andráse Schiffa, který se uskuteční 1. června v Dvořákově síni Rudolfina.
V samotném závěru festival připomene tradici, podle které jej zakončovala Beethovenova monumentální Symfonie č. 9 „S Ódou na radost“. V čele České filharmonie stane Cornelius Meister – zářný německý dirigentský talent, jehož hvězda strmě stoupá. Beethovenově „Deváté“ bude předcházet uvedení skladby Verwandlung 6 patrně nejvýznamnějšího německého skladatele současnosti Wolfganga Rihma.

Rezidenční umělec
Klavírista a dirigent Sir András Schiff patří již několik desetiletí mezi nejvýraznější osobnosti světa vážné hudby. Stane se rezidenčním umělcem tohoto ročníku Pražského jara. Představí se jako sólista s Petrohradskými filharmoniky (30. května), v již výše zmíněném recitálu (1. června) a v komorním koncertu s Panochovým kvartetem (3. června).

Zahraniční hvězdy
Proslulý norský pianista Leif Ove Andsnes a Mahler Chamber Orchestra se 26. a 27. května představí s novým projektem nazvaným Mozart Momentum 1785/1786.
Světoznámý orchestr Petrohradské filharmonie se na pražskojarní festival vrací po pěti letech a stejně jako při minulém hostování s sebou přiváží repertoár, který je mu ze všech nejbližší – hudbu Dmitrije Šostakoviče, jež zazní pod taktovkou šéfdirigenta Jurije Těmirkanova. Sólistou v Brahmsově klavírním koncertu bude rezidenční umělec tohoto ročníku Sir András Schiff. Vystoupí 30. května ve Smetanově síni Obecního domu.
Výrazný talent, výrazná osobnost, výrazná hra. Českému publiku je americká violoncellistka Alisa Weilerstein důvěrně známá – do jeho srdcí se zapsala mistrovským provedením Dvořákova violoncellového koncertu s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Na pražskojarním recitálu 23. května v rámci jednoho večera uvede všech šest suit pro sólové violoncello J. S. Bacha.

Zadáno pro: Pražské jaro

Nahoru | Obsah