Hudební Rozhledy

Nové jazzové nahrávky na CD

Milan Bátor | 08/20 |Revue hudebních nosičů

Japonská pianistka Hiromi na svém albu Spectrum potvrdila dosavadní kurz: technicky extrémně virtuózní a vznětlivou kombinací jazzu, blues, progresivního rocku, vážné hudby a fusion dokáže oslovit pestré vrstvy posluchačů. V každém žánru se Hiromi pohybuje s přesvědčivostí svého improvizačně neuvěřitelně bohatého melodického fondu. Přední kanadský kontrabasista Larry Grenadier se po dvaceti letech spolupráce s veličinami, jako jsou Brad Mehldau a Pat Metheny, osmělil k sólovému debutu. Jeho novinka The Gleaners obsahuje převážně Grenadierovy vlastní kompozice, které zaujmou přízračnou atmosférou, zvukovou originalitou a implicitně pulzujícím napětím. Potěší i nádherná coververze Gershwinova songu My Man’s Gone Now, která patří k nejvydařenějším úpravám této písně vůbec. Rakouský kytarista Wolfgang Schalk vydal své osmé studiové album Obsession. Název konotuje jeho posedlost hudbou a uměním. Schalk kombinuje introspektivní sametové kytarové linky s decentním kapelním zvukem. Jeho hudba vyniká harmonickou rozvahou, sofistikovanou melodikou a spíše introvertní, hermeneutickou reflexí.

O největší překvapení tuzemské jazzové scény se postarala klavíristka Beata Hlavenková, která se na albu Sně poprvé představila v roli ústřední zpěvačky. Zcela mimořádnou hudbu Hlavenkové zdobí trubka Oskara Töröka v naprosto dokonalé hráčské i lidské symbióze. Trio The Bad Plus dokázalo už na předchozích nahrávkách propojit paralelní světy jazzu a indie popu. Nejinak tomu je i na albu Activate Infinity, které definuje bezprecedentní souhra a melodie, jež se neodbytně uhnízdí v mysli. Očekávání naplnila novinka české formace Vertigo s názvem Daleko. Na ní Vertigo potvrdilo objevné tendence a naprosto nepředvídatelnou budoucnost své hudby. Zřeknutím se akademismu, multižánrovým nadhledem a zkoumavou ironií, jakož i hudebními taškařicemi, získává tato kapela jedinečné postavení nejen v českém kontextu. Pouhý rok stačil německému pianistovi Chrisovi Gallovi na realizaci další nahrávky. Album Mythos vzniklo ve spolupráci se stylově univerzálním saxofonistou Mulem Francelem. Jejich mýty jsou plné uhrančivých momentů a introvertní melancholie, která stylově vyvěrá z ambientu, minimalismu a indie popu. Další českou formací, rozdírající stylové škatulky, je Muff. Jejich novinka Fatalust vychází k dvacátému výročí existence kapely a má dost energie, zlověstnosti i asertivity, aby dokázala obstát i v mezinárodním měřítku. Nominaci na cenu Grammy získal extraordinární počin amerického trumpetisty Christiana Scotta s názvem Ancestral Recall. Jeho hudební mise stírá hranice mezi uměleckou a etnickou hudbou s cílem strhnout zvukové a sociologické masky a kontradikce. Roli leadera si prvně vyzkoušel trumpetista Jiří Kotača na albu Journeys. Nahrál jej spolu se švédským kytaristou Alfem Carlssonem a kapelou. Album je příjemným potvrzením, že česká jazzová obec má trumpetistu velkého formátu. Svědčí o tom nejen výrazně individuální styl Kotači, nýbrž i soudržnost hudby. K astrálním sférám míří nahrávka Star People Nation amerického trumpetisty Thea Crokera, který dokáže vést svou hudbu nejroztodivnějšími směry a trendy, jejichž společným jmenovatelem je svoboda a univerzalita. Český klavírista Martin Brunner na své kapelní novince Levels of Life dospěl ke zvuku, který kotví v tradicích, nahrávka přesvědčuje kvalitním melodickým potenciálem ve špičkovém instrumentálním ztvárnění. Konzervativní linii reprezentuje debut třiadvacetiletého amerického vibrafonisty Joela Rosse s názvem King Maker. Album nezapírá citový vztah k instrumentální jazzové klasice minulosti a ukazuje zřetelně na sofistikované stanovisko nejmladší generace. K jazzu bývá řazen projekt Omnion II. multiinstrumentalisty Tomáše Reindla, jehož bohaté etnické zkušenosti prostupují záblesky magie, rituálu, hrdelního zpěvu, tance i elektroniky. Reindl je v tuzemském prostředí vzácným solitérem, který svou nadžánrovou schopností syntézy výrazně obohacuje profil současné hudby. Živý záznam předkládá na svém novém albu česká formace Phoenix. Nahrávka Live at Divadlo 29 je dokladem propletených cest předních tuzemských hudebníků, provází ji zvuková objevnost, která se prostírá od intuice až k radikalitě hudební avantgardy. Američanka Sara Gazarek se svou půvabnou novinkou Thirsty Ghost právem začlenila mezi přední světové zpěvačky. O největší jazzové překvapení roku se patrně postaral americký pianista Brad Mehldau. Deska Finding Gabriel má vizionářský zvuk, epochální razanci a záviděníhodnou dravost. Novátorskou cestu razí progresivní kanadský pianista Kris Davis na své novince Diatom Ribbons: dráždivý zpěv Esperanzy Spalding a nekonvenční hudba patří k vrcholům loňského roku.

Nahoru | Obsah