Hudební Rozhledy

MHF Leoše Janáčka alias Festivalový podzim

Josef Planka | 01/21 |Festivaly, koncerty

Adam Plachetka © foto archiv MHF Leoše Janáčka – Dalibor Válek

Online přenosem z kostela sv. Václava skončil 29. 11. 2020 Festivalový podzim, který byl „malým festivalem, ale velkým poděkováním“ a který nahrazoval tradiční jarní termín MHF Leoše Janáčka.
Letošní rok byl ve všech směrech a na všech „uměleckých frontách“ poznamenám pandemií koronaviru, která téměř všechny plány pozastavila, zrušila, zastavila nebo přinejmenším pozměnila. Nejinak tomu bylo s MHF Leoše Janáčka, který se v červnu nemohl konat. Pořadatelé ale nechtěli vše vzdát, a tak připravili pro posluchače, ale také pro umělce Festivalový podzim. I ten ale pandemie poznamenala.

První zářijový víkend (4. 9.) vystoupil ve zcela renovovaném amfiteátru v hukvaldské oboře legendární Hradišťan s Jiřím Pavlicou v neméně legendárním programu O slunovratu, ve kterém se krásně snoubí poezie Jana Skácela, hudba Jiřího Pavlici a choreografie Ladislavy Košíkové. Následující dopoledne se posluchači z úst ředitele festivalu Jaromíra Javůrka, jehož slovo bylo prokládáno sugestivním zpěvem Hany Fialové, dověděli řadu zajímavostí z festivalového zákulisí a z ostravského hudebního života, které J. Javůrek sleduje „v přímém přenosu“ od 80. let. Víkend završilo (6. 9.) skvělé provedení oratoria Carmina Burana Carla Orffa. Koncert velmi inspirativně řídil Tomáš Brauner, s velkým nasazením hrála Filharmonie Bohuslava Martinů a přímo skvěle zpíval Pěvecký sbor z vratislavského Národního hudebního fóra. Mezi sólisty, kterými byli Richard Samek a Roman Hoza, zářila sopranistka Veronika Holbová-Rovná.
22. 9. se konal velký pěvecký koncert, jehož protagonistou měl být Jan Martiník. I jej dostihl virus COVID-19, a tak museli pořadatelé bleskově nalézt jiné sólisty a snažit se co nejvíce dodržet program. Ruská sopranistka Zoya Petrova a slovenský basbarytonista Gustáv Beláček za doprovodu Janáčkovy filharmonie Ostrava vedené Peterem Valentovičem podali vskutku výborné festivalové výkony.

Listopadové koncerty Festivalového podzimu se konaly – nekonaly. Přísná vládní opatření znemožnila konání koncertů za účasti veřejnosti. A tak nezbylo než koncert Viléma Veverky s Benda Quartetem ve Starém Bohumíně a janáčkovský večer ve Frýdku-Místku zrušit. Ludgeřovický varhanní program (Filip Šmerda, vítěz Mezinárodní varhanní soutěže Petra Ebena – varhany, Alžběta Stračinová – housle a Barbora Jirásková – soprán) a vítězné skladby mezinárodní skladatelské soutěže Generace (Ostravské komorní sólisty velmi erudovaně vedl mladý dirigent Tomáš Stanček) stejně jako program Molieri s Adamem Plachetkou natočil Český rozhlas. Posledně jmenovaného mohli zájemci sledovat navíc v přímém přenosu.
I když se koncert (původně plánovaný na 29. 5. a realizovaný tedy s půlročním zpožděním) konal v ne zcela ideálních podmínkách kostela sv. Václava – teplota byla 15 stupňů Celsia – podal Czech Ensemle Baroque se svým uměleckým vedoucím a dirigentem Romanem Válkem naprosto přesvědčivý a zcela zaujatý výkon, který umocnil svrchované mistrovství protagonisty večera.

Nahoru | Obsah