Hudební Rozhledy

Editorial 12/17

Hana Jarolímková | 12/17 |Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
prosincový úvodník nabízí hned několik témat, spjatých s narozením Bohuslava Martinů (8. 12. 1890 – 28. 4. 1959), významného skladatele a světově proslulého představitele hudební moderny 20. století, v jehož hudbě se jedinečným způsobem prolínají české i světové vlivy. O slavném komponistovi a jeho tvorbě by se toho dalo napsat daleko více, ale to není účelem tohoto textu. Připomeňme spíše jiné skutečnosti na konci roku s Martinů úzce spjaté. A to například hudební festival Dny Bohuslava Martinů, který zásluhou Nadace Bohuslava Martinů proběhne jako již tradičně v prosinci po třiadvacáté (5. – 20. 12. 2017) a na němž vystoupí především naše přední hudební tělesa i vynikající sólisté. Nejdůležitější „martinůovská“ událost se však odehrála již v říjnu, a to u příležitosti oslav vzniku Československé republiky. Mísí se v ní tak realita historicko-politicko-kulturní.

Celý článek

Kubelíkovo trio

Miloš Pokora | 12/17 |Rozhovory

Kubelíkovo klavírní trio, nazvané podle slavného českého houslisty Jana Kubelíka a jeho syna, neméně slavného dirigenta Rafaela Kubelíka, bylo založeno v roce 1992, přičemž přímým podnětem jeho vzniku byl návrat Rafaela Kubelíka do Čech po více jak čtyřicetileté emigraci. Souhlas Rafaela Kubelíka s pojmenováním tohoto souboru byl pro členy tria velkou výzvou a závazkem. Za celou dobu své existence prošel soubor pouze jednou personální změnou. Prvních pět let hrál u houslového pultu Jan Talich jr. a od té doby vystupuje soubor ve složení Shizuka Ishikawa – housle, Karel Fiala – violoncello, Kvita Bilynská – klavír.

Celý článek

Věra Soukupová: Zpěv mi byl vždy oporou

Jakub Horváth | 12/17 |Rozhovory

Věra Soukupová, emeritní sólistka České filharmonie, která letos oslavila významné životní jubileum, patří k nejvýznamnějším osobnostem české koncertní a operní scény. Hovořil jsem s ní o jejích životních i profesních milnících.

Celý článek

Česká filharmonie zahájila na jedničku

Vladimír Říha | 12/17 |Události

Jen několik dnů po dramatickém oznámení jména nového šéfa České filharmonie – dramatickém proto, že ČTK nedodržela slib a proti gentlemanské dohodě všech hudebních žurnalistů oznámila jméno Semjona Byčkova již v pátek odpoledne místo dohodnutého pondělí, což je pro deníky ten nejhorší čas – zahájil náš orchestr číslo jedna svou 122. sezonu. Byla to událost nejen hudební, ale i společenská právě pro zmíněné oznámení jména nového šéfdirigenta. Ten sice 19. 10. již chyběl – nakonec je šéfem až od příští sezony – ale nechyběly další osobnosti včetně krátkých zdravic ministra kultury Daniela Hermana, ředitele ČF Davida Marečka a účasti dalších hostů včetně zástupců Škody Auto. Vše v přímém přenosu ČT art, což bývá u zahajovacího koncertu již dobrým zvykem, takže událost viděly i tisíce diváků mimo Rudolfinum.

Celý článek

Moravský podzim hýřil barvami tónů i nápady dramaturgie

Karla Hofmannová | 12/17 |Festivaly, koncerty

V období od 6. do 28. 10. mohli obyvatelé i návštěvníci Brna zajít na 17 koncertů a dvě doprovodné akce. Ve znamení ®evoluce. Neustále na sebe navazující řetěz revolučních aktů a následné evoluce, ukončené opět revoluční explozí. Koloběh života jako motto festivalu.
Celý festival byl rozdělen do několika tematických částí – Piano, Prolog, Drama, Rituály, Epilog. V každé z částí, z nichž jsem nenavštívila pouze část Drama, bylo možné zažít neobvyklý a neopakovatelný zážitek, který není srovnatelný s žádným doposud prožitým.

Celý článek

Ohlédnutí za festivalem MusicOlomouc 2017

Tomáš Koutný | 12/17 |Festivaly, koncerty

Již starověcí řečtí filozofové přisuzovali číslu 9 neobyčejný význam. Pokládali ho jednak za symbol rovnováhy a stability, ale také za znak představující konec jistého procesu, dovršení některé významné etapy či naplnění důležitého poslání. Ačkoli letošní ročník mezinárodní přehlídky soudobé vážné hudby MusicOlomouc nesl právě onu magickou pořadovou devítku, přesto festival odmítl následovat obezřetné počínání pomyslné siamské kočky, která si je vědoma toho, že jediný chybný krok by ji mohl definitivně připravit i o ten poslední devátý život. Ba naopak, svému publiku opět směle představil aktuální trendy a zcela nové přístupy v oblasti soudobé kompozice. Prostřednictvím nich se zároveň snažil své posluchače přimět k vnímání objektivní reality i k hledání vlastní hudební pravdy a probudit v nich touhu po jejich pochopení.

Celý článek

Petrovy kameny Jana Vičara

Karla Hofmannová | 12/17 |Festivaly, koncerty

Soudobé nové skladby jsou většinou vedeny snahou po progresivním hledání nových cest a postupů, experimentováním s nástroji i se schopností posluchačů vnímat a slyšené vnitřně zpracovat. Někdy se potkají s fantazií a představivostí publika, jestliže se protnou se společnými emočními zážitky a spojí se v čase i prostoru. Troufám si říct, že tohle vše se stalo ve čtvrtek 9. 11., když zazněla v sále Reduty skladba olomouckého hudebního skladatele Jana Vičara – Koncert pro fagot a orchestr „Petrovy kameny“.

Celý článek

Koncert k uctění památky Zuzany Růžičkové

Vojtěch Mojžíš | 12/17 |Festivaly, koncerty

Zuzana Růžičková, česká cembalistka světového formátu, zemřela 27. 9. 2017 ve věku 90 let. Smuteční obřad se uskutečnil ve velké obřadní síni krematoria v Praze–Strašnicích 11. 10. 2017. Za umělecké rozloučení s tímto vzácným člověkem však lze považovat až koncert, který se uskutečnil o pět dní později, v pondělí 16. 10. ve Dvořákově síni pražského Rudolfína.
V úvodních slovech ředitele České filharmonie Davida Marečka a děkana AMU Vlastimila Mareše zazněla slova obdivu nad odkazem zesnulé umělkyně a příkladného člověka.

Celý článek

Podzimní stopování Štěpánky Balcarové

Vladimír Kouřil | 12/17 |Horizont

K jazzu patří bezproblémové mezinárodní soužití, což nám den po letošních parlamentních volbách, vyhrožujících opačnými tendencemi, připomněl koncert Concept Art Orchestra kapelnice a trumpetistky Štěpánky Balcarové v Jazz Docku 22. 10. Tentokrát ve dvacetičlenném obsazení kapely zasedlo devět instrumentalistů Graz Composers Orchestra se zpěvačkou Ursulou Reicherovou, řízení se ujal americký kapelník, trombonista a jazzový pedagog Ed Partyka. Propojení těchto muzikantů má středoevropské parametry: Ed Partyka učí a vede big bandy na akademiích jak v polských Katovicích, tak rakouském Štýrském Hradci.

Celý článek

Trpké probuzení z mozartovského snu Plácida Dominga

Helena Havlíková | 12/17 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

V době, kdy byl tenorista Plácido Domingo na vrcholu své pěvecké slávy, k nám na regulérní pěvecký recitál bez mikrofonů nezavítal. A mozartovské role nikdy nebyly jeho doménou. Jenže když před pár lety „objevil“, že v Praze zůstalo jediné dochované divadlo, kde Mozart dirigoval svou operu, zatoužil stát ve Stavovském divadle na stejném místě jako Mozart při pražské premiéře Dona Giovanniho. Ovšem podle veřejně dostupných údajů z přehledu výběrového dotačního řízení ministerstva kultury na podporu klasické hudby v roce 2017 se ukázalo, že rozpočet na Maestrův sen dirigovat ve Stavovském divadle dvě představení a létat do Prahy tryskáčem se šplhá ke 20 milionům korun.

Celý článek

Světová premiéra v Plzni – Jakub Jan Ryba

Anna Šerých | 12/17 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Sotva Miroslav Kubička dokončil svou operu Jakub Jan Ryba, plzeňské Divadlo J. K. Tyla po ní okamžitě sáhlo a v perfektním nastudování ji vrhlo do života. „Ze země ke hvězdám nevede vyšlapaná cesta“ – Senekův citát promítnutý na oponě otvírá večer, připomíná Rybovu oblibu římského autora a důstojně také podobnost jejich smrti.
Názvuk dávného času podsune hned úvodem napětí, koncentraci, vtáhne vás klinkání podvečerního klekání, a hlavně lahodné pastýřské zatroubení. Skladatel Kubička si dal práci seznámit se s pastýřským vytrubováním na Podbrdsku a nechal zhotovit repliku pastýřské trouby z času Rybova, aby autenticita děje byla co nejupřímnější. Zjev pastýře a zvuk jeho trouby dává jakési osudové omen, děj otvírá, děj provází, děj uzavře.

Celý článek

Přímé přenosy z Met – Vincenzo Bellini: Norma

Jaroslav Someš | 12/17 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Už 12. sezonu pořádá Metropolitní opera v New Yorku přímé přenosy svých představení na plátna kin celého světa. Také letos program nabízí deset titulů a jeden bonus navíc. Mezi nimi je několik nových inscenací (Norma, Tosca, Così fan tutte, Massenetova Popelka a Adèsův Anděl zkázy) a několik repertoárových, ale rozhodně neméně zajímavých – Nápoj lásky, Semiramis, Luisa Millerová. Znovu uvidíme i dnes už legendární Zeffirelliho režii Bohémy a Kouzelnou flétnu v nastudování Jamese Levina a Julie Taymor (v záznamu z prosince 2006, kdy byla prvním přenášeným představením vůbec).

Celý článek

Don Carlo – bravo nejen Domingově debutu

Markéta Jůzová | 12/17 |Zahraničí

Romantická opera Don Carlo Giuseppa Verdiho patří v historii Vídeňské státní opery ke stěžejním dílům. Divadla v různých zemích světa ji ovšem zařazují do svých repertoárů v různých verzích. Mezi nejčastěji hrané patří starší francouzská verze opery Don Carlos s pěti akty, jejíž premiéra se konala 11. 3. 1867 v pařížském Théâtre l’Opéra. Ve Vídeňské státní opeře se hrála jen jediná její inscenace, kterou režíroval Němec Peter Konwitschny a která se zrodila ještě v době, kdy v čele světoznámého divadla působil rumunský ředitel Ioan Holender.

Celý článek

Hráč Sergeje Prokofjeva nepostrádá aktuálnost ani dnes

Karla Hofmannová | 12/17 |Zahraničí

Vídeňská státní opera na Ringu uvedla jako první premiéru sezony operu Sergeje Prokofjeva Hráč (Der Spieler). Novelu napsal Fjodor Michaljovič Dostojevskij ve chvatu a pod tlakem hrozby ztráty práv na svá dosavadní díla, nicméně s důvěrnou znalostí prostředí kasina. Prokofjev si novelu upravil podle svých představ a vytvořil operu v ruštině, jejíž uvedení znemožnila revoluce v roce 1917. Po dvanácti letech ji přepracoval a tato druhá verze byla ve francouzštině. Další verze existuje ještě v estonštině a byla uvedena v 70. letech minulého století.

Celý článek

Portréty velkých klavíristů 20. století VII

XII. Taťjana Petrovna Nikolajeva

Jana Vašatová | 12/17 |Studie, komentáře

„Jednou, asi v roce 1951, k nám Kyril Ivanov přijel s mladičkou Taťjanou Nikolajevou. Hrála Rachmaninovův Koncert c moll, taky jsme ho spolu s Glazunovovou symfonií natočili, rekordně za pouhé dva dny. Tehdy jsme ještě nevěděli, že ta skromná útlá černovláska s mohutným copem později získá světový ohlas jako Bachova interpretka. Sám jsem ve Švýcarsku zažil její seminář; sál byl zaplněný do posledního místečka.“
Tak vzpomíná ve své knize Z Herálce do Šangrilá violoncellista České filharmonie František Sláma na klavíristku, které se po zhroucení socialismu a otevření hranic Sovětského svazu konečně mohli obdivovat i návštěvníci předních světových koncertních sálů od Tokia po Kalifornii. Záznamy s jejím uměním, vzniklé v Moskvě a později i na jiných světových pódiích, kupují a vydávají světové firmy dodnes.

Celý článek

Celuloidová hudba II

XII. Od Prodanky k Trháku

Tomáš Pilát | 12/17 |Studie, komentáře

Žánr hudebního filmu se u nás rozvíjel už od dob filmu němého. Skutečně. Jednak němý film nebyl nikdy opravdu „němý“, většinou k projekcím hrávala živá nebo reprodukovaná muzika, jednak třeba Prodanou nevěstu nelze zařadit do jiného šuplíku než právě toho hudebního. Ač němá, na plátně byla k vidění jedna z nejslavnějších českých zpěvoher.
Smetanovo dílo bylo zfilmováno častokrát. Zřejmě poprvé už v roce 1913, kdy režisér Max Urban zaznamenal představení Prodanky v přírodním divadle v Šárce. Ví se o tom jen z různých historických pramenů, samotný film je zřejmě ztracený. I když – kdo ví?

Celý článek

Concerto grosso pro jazz a disharmonii doby

XII. Coda. Coda?

Vladimír Kouřil | 12/17 |Studie, komentáře

Dostáváme se k závěru seriálu o patnáctileté práci samoobslužné organizace zvané Jazzová sekce Svazu hudebníků ČSR. V listopadovém dílu osud Jazzové sekce završila mocenská perzekuce, ukončená uvězněním sedmi a následným odsouzením pěti aktivistů, včetně tří hlavních funkcionářů výboru Jazzové sekce. Věty o jednotlivých činnostech Jazzové sekce jsou dohrány, finále proběhlo v 80. letech ve zrychleném tempu, vygradování však dopisují komunistické orgány státní moci. Vraťme se ještě na chvíli zpět – k roku posledních vydavatelských počinů, kdy vyšlo první a poslední číslo časopisu pro blues a historické formy jazzu Dvanáctka, a poslední, patnácté číslo edice Situace věnované Vladimíru Janouškovi.

Celý článek

Reinhard Heydrich: Kat, který miloval hudbu

VII. Kabaretiérův věčný pláč

Robert Rytina | 12/17 |Studie, komentáře

Třicátý leden 1933 je obecně chápán jako den, kdy se v Německu „chopili moci nacisté“. Ve skutečnosti se ale se jmenovaným datem pojí jen relativně banální skutečnost, že došlo ke jmenování Adolfa Hitlera (1889–1945) říšským kancléřem. Stanul v čele koaliční vlády, v níž se kromě něj nacházeli pouze dva další členové jeho domovské strany NSDAP: Wilhelm Frick (1877–1946) na postu ministra vnitra a Hermann Göring (1893 –1946) coby ministr bez portfeje.

Celý článek

Kolektiv autorů: Sbírka názorů na současné inscenování oper. Cesta do pekel

| 12/17 |Knihy a notoviny

Začnu poněkud neobvykle, neboť budu citovat sebe samu z přebalu knihy, o níž chci dnes referovar: „Konečně se dostává do rukou široké veřejnosti knížka, v níž autoři – osobnosti nadmíru povolané a celoživotní prací nebo zájmem s operou spjaté – poukazují na současný celosvětový trend zkresleného a doslova dezorientačního uvádění historických oper. Je opravdu politováníhodné, že takto bývají uváděny i opery jednoho z největších autorů 20. století, Leoše Janáčka...“

Celý článek

Nové operní nahrávky na DVD

Zbyněk Brabec | 12/17 |Revue hudebních nosičů

Podíváme-li se na nové operní nahrávky, vydané předními gramofonovými firmami na DVD, zjistíme, že převažují známé opery, většinou z epochy stále tolik oblíbeného romantismu. Jedná se o záznamy operních představení ze slavných světových operních domů a z významných festivalů, což je dnes nejčastější způsob pořizování nové operní nahrávky. Nejstarší operou vydávané kolekce je Opuštěná Didó Leonarda Vinciho, poprvé uvedená o karnevalu roku 1726 v římském Teatro delle Dame. Italská firma Dynamic, která má ve svém katalogu celou řadu operních rarit, zaznamenala provedení této opery na florentinském festivalu Maggio musicale.

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 12/17

Partneři:

 
 
 

Vyhledávání: