Hudební Rozhledy

Dvakrát Eugen Indjić

Miloš Pokora | 04/03 |

Francouzsko – americký klavírista ruského původu Eugen Indjić má u českých posluchačů vynikající pověst, a tak není divu, že Dvořákova síň byla při jeho recitálu (20. 2.) zaplněna do posledního místečka. Také program večera byl sestaven velmi lákavě, tím víc mrzelo, že slavný umělec tentokrát svou pověst stoprocentně neobhájil. Indjić zahájil recitál výběrem z pozdních pianistických miniatur Johannesa Brahmse, jejichž meditativně – filozofující náboj zajímavě vylehčil dvěma mladšími schumannovsky okouzlenými dílky téhož skladatele. Od prvních taktů bylo znát, že budeme svědky silně introvertního přístupu. Melodicko – harmonickou linii prvního i druhého Intermezza opusu 118 Indjić doslova atomizoval. Šlo o krajně rozvrásněné pojetí s nádherně něžnými partiemi (2. intermezzo), ale až příliš zašifrované a pedalizací znejasněné. Neurčitost formy, kterou při poslechu této hudby pociťujeme vždy, byla takovým pojetím ještě více podtržena. Intermezzo a moll a Capriccio a moll z opusu 76 (hrané v discantových polohách báječně vylehčeně) už vyznělo pianistovi přesvědčivěji.

Celý článek

40 let Klavírního kvarteta Martinů

Julius Hůlek | 04/03 |

Další z cyklu komorních koncertů Hudba pod Petřínem v Salónu Zdenky Podhajské (5. 2.) sestával „pouze“ ze dvou děl. Obě jsou svým způsobem jedinečná, zajímavá i závažná. Jejich nápadným vnějším společným znakem jsou příslovečné „jedničky“ v jejich názvu – Klavírní kvartet a moll, op. 1 Josefa Suka a Klavírní kvartet č. 1 Bohuslava Martinů. U Suka vůbec nejde o jeho absolutně první skladbu, Martinů se ke kompozici pro dané obsazení odhodlal až ve svém zralém tvůrčím období.
Tyto a další okolnosti zasvěceně komentoval host večera prof. dr. Jaroslav Mihule (připomeňme jeho zatím poslední martinůovskou biografii „Martinů – osud skladatele“, která vyšla vloni). Jeho úvodní slovo právem vedlo k obecnějšímu zamyšlení nad pomyslným obloukem, který se klene od tvůrčích začátků k umělecky zralým, vyspělým projevům.

Celý článek

Festival Opera 2003

Lenka Šaldová | 04/03 |

Galakoncertem, na němž byly předány čestné ceny Libušky, 5. března skončil 6. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2003. V Praze se opět představila všechna tuzemská stálá profesionální divadla (plus dvě další profesionální sdružení a pět uměleckých škol). Podívejme se krátce na to, jak si na festivalu vedla, i na to, co festival řekl o současném operním dění u nás. Před závorku vytknuto: soubory sice nominovaly inscenace, které považují za reprezentativní, nicméně na výběru se podepisují i provozní okolnosti – některé výjimečné inscenace poslední doby se hrály jen párkrát v bloku (Wozzeck a Osud v pražském Národním divadle, Mrtvé město v Brně) nebo již nevydržely na repertoáru (plzeňský Bloud, krátkou životnost mají nové inscenace ve Státní opeře Praha) nebo jsou z technických důvodů nepřenosné (plzeňský Samson a Dalila).
Tentokráte podle mne nevyčnívala žádná z inscenací vysoko nad ostatními, o žádné z nich nelze mluvit jako o výjimečné události – festival spíš jen potvrdil, že po celé republice vznikají velmi dobré inscenace.

Celý článek

Pohoda s Šostakovičovým Rajokem

Jan Šmolík | 04/03 |

Na závěr výstavy Československý socialistický realismus 1948–1958 se konal v neděli 9. 2. ve Dvoraně pražského Rudolfina hapenning, během něhož byla uvedena i proslulá groteskní komorní opera Dmitrije Šostakoviče Antiformalistický ráječek. Uvedli ji brněnští profesoři a studenti JAMU a Filosofické fakulty MU pod názvem Collegium musicum s pomocí dalších brněnských a pražských souborů a jednotlivců. Sólové party přednesli muzikologové Miloš Štědroň, Jaroslav Střítecký, Stanislav Tesař a Mikuláš Bek, Šostakovičovu předmluvu přečetl Rudolf Pečman. Nastudování bylo zcela „dobové“, v kostýmech z padesátých let, s hesly a portréty státníků a večer nastudovali studenti Jan Špaček a Ondřej Kyas. Akci zarámovali ještě přednesem „kultovních“ skladeb brněnského muzikologa, publicisty a skladatele Miroslava Barvíka Píseň o velkém Maovi a Ruce pryč od Koreje.

Celý článek

Rožděstvenskij a Postnikova v Praze

Hana Jarolímková | 04/03 |

Významnými hosty 4. abonentního koncertu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK byli 18. a 19. 2. dirigent Gennadij Rožděstvenskij a klavíristka Viktoria Postnikova. Pro svoje pražské vystoupení zvolili tito nejen umělečtí, ale i životní partneři česko-ruský program: rozsáhlý Epilog, op. 37 Josefa Suka, Koncert pro klavír a orchestr č. 5G dur, op. 55 Sergeje Prokofjeva a devítidílnou suitu z hudby Alfreda Šnitkeho, psané pro čtyřdílnou televizní adaptaci Gogolova románu Mrtvé duše Michaila Švejcera.

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 04/03

Partneři:

 
 
d
 

Vyhledávání: