Hudební Rozhledy

Editorial 10/19

Hana Jarolímková | 10/19 |Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
letos v září (konkrétně pětadvacátého) se před sedmasedmdesáti roky (1932) narodil jeden z největších klavírních virtuosů 20. století, Glenn Gould (zemřel 4. října 1982). Zajímavý článek o této naprosto neopominutelné postavě světového hudebního dění již zmíněného období přinesl náš časopis ve třetím čísle roku 2011 (s. 48–49) v seriálu „Portréty velkých klavíristů 20. století“ z pera Dity Hradecké. Úkolem tohoto úvodníku tedy nebude připomínka životních peripetií či tvůrčího odkazu tohoto vynikajícího klavíristy, dirigenta, hudebního publicisty, pravidelného účastníka „nočních rozhlasových rozhovorů“ či příležitostného skladatele, ale úvaha nad jedním z problémů, který ho po celý čas jeho pozemské pouti provázel. A nejedná se o problém nijak výjimečný, potýká se s ním totiž řada kreativních jedinců a umělců zvláště.

Celý článek

Dirigent Kaspar Zehnder

Iva Nevoralová | 10/19 |Rozhovory

Když se na druhém konci telefonního aparátu ozval příjemný hlas Kaspara Zehndera, bylo ještě možné trochu zavnímat jeho rozrušení. „Byl jsem na horské túře, právě jsem přišel,“ ozvalo se. „Ale můžeme klidně začít!“ Trochu mne pojala závist, protože o skalních masivech si mohu v Praze opravdu nechat jen zdát. Proto raději rychle stáčím řeč k hudbě. Zajímá mne totiž spousta věcí, a to nejen proto, že Kaspar Zehnder a PKF – Prague Philharmonia mají kus společné historie.

Celý článek

S Václavem Hudečkem o Svátcích hudby

Miloš Pokora | 10/19 |Rozhovory

Zdá se to neuvěřitelné, ale onen svou náplní stále mladý festival s názvem Svátky hudby a podtitulem Václav Hudeček a jeho hosté vstupuje už do svého 28. ročníku. Zestárnout vlastně ani nemůže, protože si předsevzal, že bude podporovat začínající, výrazně talentované hudebníky, a ti se před námi objevují každým rokem znovu a znovu. Sám hudební mládí pravidelně sleduji, tím víc mě lákalo položit na téma Svátků hudby jeho zakladateli několik otázek.

Celý článek

Peter Mario Katona: V Královské opeře Covent Garden nedělám kompromisy

Markéta Jůzová | 10/19 |Rozhovory

Ředitel castingu Královské opery Covent Garden v Londýně, Peter Mario Katona, zavítal v létě do Národního divadla v Praze, kde byl porotcem 27. ročníku světové operní soutěže Operalia. V hotelu InterContinental jsme se setkali k exkluzivnímu rozhovoru…

Celý článek

Operalia 2019

Helena Havlíková | 10/19 |Události

Operalia, renomovaná mezinárodní pěvecká soutěž, kterou založil v roce 1993 Plácido Domingo s cílem objevovat operní talenty, se koná každoročně na jiném místě. Vystřídaly se Paříž, Mexiko, Madrid, Bordeaux, Tokio, Hamburk, San Juan (Portoriko), Los Angeles, Washington, Valencie, Québec, Budapešť, Milán, Moskva – Hudební divadlo Stanislava Němiroviče-Dančenka, Peking, Verona, Londýn, Quadalajara, Astana (Kazachstán) a loni Lisabon. Letošní 27. ročník se uskutečnil od 21. do 26. 7. v Národním divadle v Praze.

Celý článek

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov 2019

Julius Hůlek | 10/19 |Festivaly, koncerty

Letošní již 28. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov potvrdil a dále rozšířil charakteristickou úroveň žánrové pestrosti v řadě 23 koncertů, z nichž některé jsou výslednicí tematicky pozoruhodných projektů. V konkrétních podmínkách festivalu jsou vázány na místní tradiční lokality. Z nich právě Pivovarská zahrada bývá dějištěm žánrově atraktivních koncertů, namnoze mimo hranici takzvaně vážné hudby. To potvrdily například koncerty Symfonická pocta králi popu Michaelu Jacksonovi, dále vystoupení zpěvačky Lenky Filipové a jejích hostů s brněnskými instrumentalisty a konečně i neodmyslitelný muzikálový večer jako setkání českých a amerických hvězd přiléhavě nazvané Broadway meets Broadway. V Zámecké jízdárně se z domácích symfonických těles prezentovala smyčcová sekce Jihočeské filharmonie s arménským vokálně-instrumentálním souborem The Naghash Ensemble ve spojení arménské klasiky i lidové hudby, rocku a jazzu.

Celý článek

S Letními slavnostmi staré hudby ve Španělsku, na kafíčku i ve Versailles

Helena Havlíková | 10/19 |Festivaly, koncerty

Úvodem
Jubilejní 20. ročník Letních slavností staré hudby otevřel 11. 7. koncert zahájený příznačně oslavným čtrnáctihlasým motetem Jubilate Deo. Tento festival zaměřený na starou hudbu, který začínal a otevíral nové obzory v době, kdy zdaleka nebylo jasné, nakolik se tato hudba ujme v běžném koncertním životě, stále drží vysokou úroveň inspirativní dramaturgie ve špičkové interpretaci a obohacující spolupráci s Centrem barokní hudby ve Versailles. Tradicí se už stal španělský večer – hispánským hudebním temperamentem napříč staletími tentokrát rozezněli Trojský zámek mezzosopranistka Anna Reinhold, katalánské kvarteto Exclamatio a argentinský kytarista Quito Gato. Britský vokální soubor Utopia vzdal v klášteře sv. Anežky České hold Bohorodičce v mariánských nešporách mistrů renesanční polyfonie – Palestriny, Despreze, Gomberta, ale i méně známých Angličanů Deringa a Philipse.

Celý článek

Ostravské dny plné světových premiér

Milan Bátor | 10/19 |Festivaly, koncerty

Festival nové a experimentální hudby Ostravské dny (22.– 31. 8.) opět přivedl do Ostravy družinu mladých skladatelů a lektorů, kteří společně vytvořili komunitní publikum. Během let se dal dohromady určitý okruh autorů spřízněných s iniciátorem a zakladatelem festivalu Petrem Kotíkem, proto některá jména na Ostravských dnech zaznívají s železnou pravidelností, naopak jiná (a bohužel i velmi zásadní) zcela absentují.
Zahajovací orchestrální koncert proběhl 25. 8. a postavil vedle sebe díla rezidentů i zkušenějších skladatelů. Tato sympatická filozofie organizačního týmu nabízí konfrontaci, která staví na premise, že nikdo není učitel a žák, neboť komponovat může podle Petra Kotíka úplně každý. Orchestrální koncert představil zajímavé skladby. The Luminiferous Aether Marka Sabata byla zřejmě nejzajímavější svou atmosférickou harmonií a osobitým tvarováním hudebního času. V programu se neztratili ani čeští skladatelé Petr Cígler a Michal Rataj.

Celý článek

Letní jazzový Frýdlant ve znamení Karla Velebného

Radmila Hrdinová | 10/19 |Horizont

Do severočeského Frýdlantu míří každý srpen několik stovek jazzových nadšenců. A sice na Letní jazzovou dílnu Karla Velebného, nejstarší specializovaný kurz v České republice, na němž převážně mladí hudebníci a zpěváci pronikají do tajů jazzové interpretace. Letošní šestatřicátá Letní jazzová dílna se konala od 10. do 17. 8. a zúčastnilo se jí přes dvě stě frekventantů z České republiky, Slovenska, Rakouska, Indie, Itálie a USA.
Dílna vznikla v roce 1984 z iniciativy frýdlantských milovníků jazzu v čele s Radkem Jechem. Duch ryzího muzicírování, hráčské profesionality a náročnosti i nenapodobitelného humoru jí vdechl Karel Velebný, vibrafonista, saxofonista, klavírista, zpěvák, herec, spisovatel, pedagog, jako Evžen Hedvábný i objevitel a propagátor díla Járy da Cimrmana. A především jemu patřila letošní Letní jazzová dílna, neboť od jeho úmrtí uplynulo v březnu rovných třicet let. Stejně jako od sametové revoluce, které se Karel Velebný, bohužel, už nedočkal.

Celý článek

Tři fragmenty z Julietty a Lidský hlas

Helena Havlíková | 10/19 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Závěr brněnské operní sezony patřil kombinaci Tří fragmentů z Julietty Bohuslava Martinů s Lidským hlasem Francise Poulenka v hudebním nastudování Marka Ivanoviće a v režii Davida Radoka, který je také autorem scény.
Jednoaktová, zhruba třičtvrtěhodinová opera Lidský hlas bývá uváděna často s Modrovousovým hradem Bély Bartóka nebo Schönberovým Očekáváním. Kombinace s Třemi fragmenty z Julietty je zcela nová. Tyto opery jsou vzdálené svým stylem i datem vzniku. Julietta jako celek měla premiéru v pražském Národním divadle roce 1938, Lidský hlas o 21 let později v pařížské Opéra-Comique (u nás poprvé v Brně v roce 1964).

Celý článek

Opera Nova

Helena Havlíková | 10/19 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Festival Opera Nova, k němuž se před rokem váhavě rozhoupal umělecký ředitel obou operních souborů Národního divadla Petr Kofroň, po loňském nultém ročníku zahájil 23. 6. 2019 na Nové scéně několika strohými větami ředitel Jan Burian jako první ročník ve dnech 23.–27. 6. 2019. Opera Nova má být přehlídkou současného hudebního divadla a letošní program zahrnoval šest produkcí. Vedle „domácí“ inscenace Opery Národního divadla Tramvestie Petra Wajsara, která měla premiéru na Nové scéně 17. 4. 2019, pražská přehlídka převzala inscenaci opery Rudolfa Komorouse Němý kanár – tu známe z loňských New Opera Days Ostrava (NODO) – v hudebním nastudování Owena Underhilla a v režii Jana Horáka.

Celý článek

Ekologická Rusalka v Darmstadtu

Helena Havlíková | 10/19 |Zahraničí

Dvořákova Rusalka v posledních letech v Německu zakusila mnohé včetně aplikace hrůzné kauzy Josefa Fritzla. V Darmstadtu režisérka Luise Kautz nešla při uvádění této Dvořákovy opery „freudovskou“ cestou drsné psychoanalýzy, incestu nebo týrání, ale akcentovala environmentální téma devastace přírody dnešním člověkem. Celá inscenace (scéna Lani Tran-Duc) je „zabalená“ do igelitových fólií, „tone“ v mlze tajuplně prosvícené světly (světla Nico Göckel) a v různých odstínech šedi včetně skalisek, která už na začátku připomínají spíše pustou měsíční krajinu.

Celý článek

Der Prinzipal Wolfgang Wagner und die „Werkstatt Bayreuth“

Oldřich Kašpar | 10/19 |Zahraničí

Již po několikáté dostali návštěvníci proslulého „wagnerovského“ festivalu Bayreuther Festspiele, jenž nesporně dodnes představuje jednu z nejvýznačnějších kulturních událostí Evropy a světa, možnost zhlédnout také novou výstavu, která je pokaždé s tímto svátkem hudby úzce tematicky propojena. Tentokrát ji organizátoři nazvali Der Prinzipal Wolfgang Wagner und die „Werkstatt Bayreuth“. Jak z názvu vyplývá, expozice, otevřená 18. 7. 2019, mapuje život a činnost jednoho z nejvýznamnějších členů rodu Wagnerů, Wolfganga (1919–2010).

Celý článek

Portréty velkých dirigentů - Wilhelm Furtwängler

Alena Sojková | 10/19 |Studie, komentáře

„Vrchol německé školy dirigování“, „nejlepší brahmsovský dirigent své generace, možná všech dob“, „zajímavější než všichni němečtí dirigenti jeho generace dohromady“, „jediný dirigent, který kdy pochopil Beethovena“, „nejen hudebník, ale především tvůrce“… Takovými charakteristikami označovali muzikologové i samotní dirigenti velikána taktovky Wilhelma Furtwänglera. Člověka, který kvůli svému přesvědčení, že hudba se nezaplete s režimem, ba může proti němu tiše protestovat, si po válce vysloužil obvinění z kolaborace s Hitlerovým režimem a musel projít procesem denacifikace. Jeho osud vypovídá o tom, jak obtížné je pohybování se „na miskách vah“, kdy na jedné straně umělec režimu podléhá, a ten ho zneužívá, na straně druhé s jeho ideologií nesouhlasí a drobnými i statečnějšími činy se mu snaží oponovat.

Celý článek

Mozaika operních režisérů - Christof Loy

Zbyněk Brabec | 10/19 |Studie, komentáře

„Zajímá mne, odkud jsme přišli a kam bychom měli jít.“
Ch. Loy
K nejvýznamnějším a nejžádanějším režisérům současných operních scén patří bezesporu německý režisér Christof Loy. Jeho režie neprovokují tak, jako např. režie Hanse Neuenfelse, Petera Konwitschneho nebo Krzys-ztofa Warlikowskeho, mají vždy svou jasnou a logickou koncepci, vycházející důsledně z libreta i ze skladatelovy hudby, zároveň nikdy nejsou staromódně popisné.

Celý článek

Mexický Musorgskij? Skladatel Silvestre Revueltas žil rychle a zběsile

Milan Bátor | 10/19 |Studie, komentáře

Nedožil se ani věku proslulého člena Mocné hrstky Modesta Petroviče Musorgského, který byl rovněž pověstný svým holdováním alkoholu. Mexický bouřlivák Silvestre Revueltas své pijácké vášni podlehl ve svých čtyřiceti letech, přesto po sobě zanechal dílo, které znepokojuje, rozjitřuje a vzrušuje současné generace.

Celý článek

Celuloidová hudba - Festival je život sám. Pro dokumentaristu ideál

Tomáš Pilát | 10/19 |Studie, komentáře

Dnešní povídání věnujeme práci s hudbou v České televizi a projektům mladého režiséra Patrika Ulricha. Ten, ač dokumentarista, vydává v těchto dnech monografii věnovanou scenáristovi a dramatikovi Jiřímu Hubačovi, který byl spjatý s filmem hraným, potažmo (i když pomálu) se seriály. Kniha Jiří Hubač – šlechtic příběhů popisuje životní i profesní pouť jednoho z našich nejlepších a nejúspěšnějších autorů ve své oblasti. Připomeňme snímky Fany, Nezralé maliny, Učitel tance nebo Babí léto, televizní inscenace Ikarův pád, Lístek do památníku či Tažní ptáci, seriály Sanitka a Dobrá voda, ale taky třeba veleúspěšné divadelní hry Král Krysa, Komu zvoní hrana nebo Dům na nebesích. Na co Jiří Hubač sáhl, to se povedlo.

Celý článek

Klavírnictví na rozcestí - Hra o trůn

Jakub Zahradník | 10/19 |Svět hudebních nástrojů

Existuje jedna periodická publikace, jmenuje se Piano buyer. Sepisuje ji a rediguje Larry Fine. Je pokračováním základního díla téhož autora s názvem The Piano Book, což je jakási „kuchařka“ pro člověka, který si chce koupit piano a nic o něm neví. Je to také snad jediný zdroj, který si troufá hodnotit klavírní firmy, jakkoli je to sporné. V článcích dostupných i na internetu se dočítáme, co se odehrává na světové scéně výrobců pian, a to především od 60. let minulého století, kdy na ni rázně vstoupila Yamaha. Tato firma vyráběla od roku 1887 varhany, o pár dekád později začala i s piany, původně pod názvem Nippon Gakki. V 60. létech začala vyvážet piana do Spojených států. Jejich úroveň byla nevalná, a tak je nebral nikdo příliš vážně. Houževnatí Japonci se ovšem poučili z vlastních nedostatků, a během deseti let začali dodávat piana v kvalitě již postačující a za nízké ceny. To dalo obchodu s piany zcela nový spád. Brzy se to mělo začít týkat i Evropy, jak přisvědčuje významný australský stavitel pian Wayne Stuart v článku otištěném v knize Clefs pour le piano (vyd. Aedam Musicae 2018, s. 297).

Celý článek

Nové operní nahrávky na CD

Zbyněk Brabec | 10/19 |Revue hudebních nosičů

V minulých dílech našeho seriálu jsme se již několikrát zmínili, že na zvukových nosičích CD vydávají dnes gramofonové firmy především neznámá operní díla, přičemž repertoárové opery vycházejí více na obrazových nosičích DVD nebo Blu-ray. Ty zaznamenávají nejen operu po hudební stránce, ale především jako inscenaci některého současného režiséra a dokumentují tak, jak se v této době ta která opera inscenovala. U zvukových nahrávek má posluchač tu výhodu, že mu není vnucováno žádné režijní pojetí a představu o opeře si může udělat sám, zvlášť je-li k nahrávce přiložené libreto. Z právě vydávaných nahrávek oper na CD je širokému publiku známá pouze Mascagniho opera Sedlák kavalír, kterou vydává italská firma Dynamic jako snímek z festivalu Maggio Musicale Fiorentino.

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 10/19

Partneři:

 
 
d
 

Vyhledávání: