Hudební Rozhledy

Editorial 02/21

Hana Jarolímková | 02/21 |Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
ani jsme se nenadáli a vstupujeme již do druhého měsíce nového roku. Únor nám přináší sice ne kulaté, ale to neznamená, že méně významné výročí narození jedné z ikon české populární hudby šedesátých let minulého století, Jiřího Šlitra (15. 2. 1924 – 26. 12. 1969). Umělce nedílně spjatého ve dvojici s Jiřím Suchým (1. 10. 1931) a v roce 1959 založeným divadlem Semafor, kde působil až do své tragicky předčasné smrti. Jeho místo po boku Jiřího Suchého, který vedle Šlitra během své dlouhé kariéry spolupracoval např. s Miroslavem Horníčkem či Ivanem Vyskočilem, zaujal v hudební oblasti legendární jazzový klarinetista Ferdinand Havlík a v roce 1975 se stala hlavní divadelní partnerkou Suchého Jitka Molavcová.

Celý článek

Nikol Kraft

Miloš Pokora | 02/21 |Rozhovory

Byl to německý časopis Opernwelt, který po dirigentském výkonu Nikol Kraft v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky charakterizoval tuto mladou umělkyni jako „mazanou malou dračici“, a bylo to BBC Radio 3, které poznamenalo, že si tato mladá dirigentka rychle získává pověst za svou interpretaci české symfonické hudby.

Celý článek

Luboš Mrkvička

Jakub Horváth | 02/21 |Rozhovory

Hudební skladatel Luboš Mrkvička chtěl být původně profesionálním klavíristou. V prvním ročníku na konzervatoři ho však natolik zasáhla tvorba Druhé vídeňské školy, že bylo o jeho dalším osudu rozhodnuto. Postupem času se na naší hudební scéně úspěšně etabloval jako jeden z nejvýraznějších představitelů mladé skladatelské generace, jehož hudba není určena ani ke komerčním účelům, ba dokonce ani ke zpěvu, ale výhradně k instrumentálnímu koncertnímu provedení. Nemá tedy nouzi o zajímavé zakázky od prestižních festivalů, jako je například Pražské jaro nebo Ostravské dny, a v neposlední řadě se věnuje také pedagogické činnosti.

Celý článek

Rybova mše scénicky

Jaroslav Someš | 02/21 |Události

Mezi neodmyslitelné tradice českých Vánoc patří ryba a Ryba. Ta první na talíři při štědrovečerní večeři a Ryba s velkým R je rožmitálský kantor Jakub Jan Ryba a jeho Česká mše vánoční, asi nejpopulárnější opus naší sakrální hudby. Incipit „Hej, mistře, vstaň bystře,“ umí zanotovat téměř každý z nás. Vánoce co Vánoce zní Rybova mše z kostelních kůrů, z koncertních pódií, z rozhlasových a televizních přijímačů, sbory nadšenců ji zpívají pod širým nebem, ba dokonce i v hale pražského Hlavního nádraží. Protiepidemická opatření z loňského roku těm hromadným akcím sice udělala přítrž, ale i tak jsme se s „Rybovkou“, jak se mši familiárně říká, mohli setkávat, kde se dalo.

Celý článek

Dny Bohuslava Martinů 2020

Markéta Jůzová | 02/21 |Festivaly, koncerty

Vzácným hostem letošního festivalu Dny Bohuslava Martinů a současně prvního adventního koncertu České filharmonie se stal britský dirigent Sir John Eliot Gardiner. Ke svátečnímu hudebnímu večeru 29. 11. 2020 byl do Dvořákovy síně Rudolfina přizván i mladý dirigent Ondřej Vrabec, první hornista ČF, který příležitostně vede zkoušky orchestru v zastoupení světových dirigentských osobností.

Celý článek

Skvělí Rozhlasoví symfonikové online

Rafael Brom | 02/21 |Festivaly, koncerty

Mladý dirigent Petr Popelka vystoupil poprvé se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu na koncertě ve Dvořákově síni Rudolfina v pátek 8. ledna. Koncert byl přenášen živě prostřednictvím streamu jednak na facebookovém profilu orchestru a také na webové adrese socr.rozhlas.cz. Současně přenášela koncert přímým přenosem stanice Český rozhlas Vltava s moderací Jitky Novotné. Záznam koncertu nabídla 13. 1. od 20.00 hodin internetová stanice klasické hudby Český rozhlas D dur.

Celý článek

Musica Nova 2020

Petra Šuško | 02/21 |Festivaly, koncerty

Ve dnech 20. – 22. 11. 2020 proběhl již 29. ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby MUSICA NOVA, kterou pořádá Společnost pro elektroakustickou hudbu pod záštitou České hudební rady, za podpory Ministerstva kultury ČR a Magistrátu hl. města Prahy. Letos poprvé proběhlo hodnocení i slavnostní vyhlášení výsledků výlučně distanční formou. Místo tradičního koncertu vítězů v adventním čase organizátoři festivalu zvolili prezentaci kompozic vítězů a finalistů ve formě tří streamovaných koncertů na oficiálním YouTube a Facebooku soutěže. Letos se také na tomto kanále odvysílal koncert přidruženého soutěžního projektu ČESKÉ UCHO, jenž se již sedm let věnuje naší nejmladší generaci ve věku od 8 do 20 let.

Celý článek

Přenosy baletů v České televizi – Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček – Vánoční příběh

Jaroslav Someš | 02/21 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

S trochou nadsázky se dá říci, že s nástupem adventu se repertoár baletních scén celého světa zúží na jeden jediný titul, a tím je Čajkovského Louskáček. I když jeho každoroční nasazení na repertoár trvá (nerudovsky řečeno) „krátce jen, ach, krátce“, jeho frekventovanost po dobu nějakých pěti, šesti týdnů je tak vysoká, že z něj dělá jeden z nejuváděnějších baletů vůbec. Každá jeho nová inscenace se zpravidla drží na repertoáru řadu sezon, počet repríz trhá rekordy a po derniéře jednoho nastudování většinou záhy následuje premiéra dalšího. Nejinak tomu bylo v případě Louskáčka v pražském Národním divadle, kde ho v roce 2004 nastudoval Youri Vámos, maďarský choreograf působící v Německu, a nazval svou verzi Louskáček – Vánoční příběh (premiéra 9. 12. 2004).

Celý článek

Rusalka dvakrát a jinak – v Buenos Aires a v Madridu

Helena Havlíková | 02/21 |Zahraničí

Rusalka Antonína Dvořáka s premiérou v pražském Národním divadle v roce 1901 patří podle celosvětové databáze operních inscenací operabase.com během posledních deseti let k nejčastěji uváděným českým operám. Co do počtu představení je na 33. místě v sousedství Gounodova Fausta, Verdiho Falstaffa a Donizettiho Dona Pasquala, které jí předcházejí, a Beethovenova Fidelia, Straus- sovy Salome a Weberova Čarostřelce, které následují.

Celý článek

Simon Boccanegra jako vrcholné drama

Markéta Jůzová | 02/21 |Zahraničí

Curyšská opera vstoupila do sezony 2020/2021 s plánem uvést do nového roku dvě nové premiéry, které se jí vydařily zrealizovat navzdory měnícím se restriktivním opatřením, souvisejícím se šířením koronaviru ve Švýcarsku. Po úspěšném zahájení sezony 20. 9. 2020 premiérou Boris Godunov Modesta Petroviče Musorgského, kterou režíroval Barrie Kosky a hudebně nastudoval Kirill Karabits, začal v zemi od 29. 10. 2020 platit zákaz představení s více než padesáti osobami.

Celý článek

Portréty velkých dirigentů - Georg Szell

Alena Sojková | 02/21 |Studie, komentáře

Georg Szell byl jedním ze skupiny velkých maďarských dirigentů, kteří před druhou světovou válkou, ale i po ní doslova převzali vládu nad americkým hudebním životem. K těmto jménům náleželi vedle Szella Fritz Reiner, Antal Dorati a Eugene Ormandy. Szell dokázal přivést jeden průměrný středozápadní orchestr mezi takzvanou Velkou pětku amerických těles. Zkultivování Clevelandského orchestru je příkladem disciplíny a tvrdé práce, která byla pro Szella typická.

Celý článek

Film o kapele, která chce ještě něco doříct

Tomáš Pilát | 02/21 |Studie, komentáře

River movie Dunaj vědomí rozčeřila vlny nejen Dunaje, ale i českého filmu a české hudby. Zaznamenává totiž důležitý okamžik na scéně alternativní muziky u nás: znovuobnovení kapely, která svého času patřila k nejvýraznějším představitelům československé nové vlny. Vlastně tenhle comeback iniciuje. Jádro sdělení tedy zní: Dunaj se dal znovu dohromady a hudební dokument Dunaj vědomí byl u toho. Sláva.

Celý článek

Slavní umělci ve stínu hákového kříže - Podnikavá dívka

Robert Rytina | 02/21 |Studie, komentáře

Betty kráčela po Karlově mostě a čas od času se zastavila, aby si tím báječným fotoaparátem, který dostala od jednoho ze svých berlínských milenců, zvěčnila nějaký zdejší malebný výjev. Město ji opravdu okouzlilo. To panoráma s katedrálou na kopci, řekla si, to je tedy vážně nádhera! Brzy si uvědomila, že by to chtělo i suvenýr v podobě jejího portrétu. Nejlíp u jedné z těch starobylých soch a samozřejmě s chrámem v pozadí. Kdyby vyrazila na procházku po Praze s děvčaty z operního souboru, s kterým tu bylyna hostování, určitě by se mezi nimi někdo, kdo by ji vyfotil, bez potíží našel. Ale Betty v berlínské Deutsche Oper žádná přátelství s kolegyněmi úmyslně nevyhledávala. Za prvé doufala, že se tam dlouho nezdrží, a za druhé z takových sólových toulek po městech už několikrát vytěžila různé zajímavé známosti...

Celý článek

Od Hallo, Dolly k Černému Orfeovi

Vladimír Kouřil | 02/21 |Studie, komentáře

Dva trumpetisté světových dějin jazzu mohli být svou návštěvou tuzemskou jazzovou událostí 20. století v tomto žánru. S Milesem Davisem, stylotvorným představitelem celého vývoje moderního jazzu, se to nezdařilo, byť několik našich koncertních producentů se o to snažilo – nepovedlo se to ani v letech, kdy byl Miles Davis doslova za humny: na varšavském Jazz Jamboree 1983 a 1985. Ale zdařilo se to s Louisem Armstrongem, zvaným „Satchmo“, jako představitelem vývoje tradičního jazzu, hudby New Orleansu, dixielandu, do podoby ovlivněné swingem. Jeho březnové koncerty v Lucerně však proběhly mimo termín MJFP. „Člověk nemůže zahrát na trubku nic, co by už před ním nebyl zahrál Louis“ pravil Miles Davis.

Celý článek

Zvláštní případy klávesového oddělení

Vlasta Pavlík | 02/21 |Svět hudebních nástrojů

Seriál případů našeho fiktivního „Klávesového oddělení“ pokračuje. Své postřehy přináší tentokrát Vlastimil Pavlík, autor samizdatu O klavírech trochu jinak, který pracoval přes dvacet let od učně až po šéfa provozu pianin v Československých hudebních nástrojích (ČSHN), OZ Piana, podniku Petrof. V nové době přešel „do soukroma“. Už jeho otec pracoval celý život v podniku PETROF a syn pro změnu dělá kvalitáře v klavírní továrně C. Bechstein Europe v Hradci Králové.

Celý článek

Nové jazzové nahrávky na CD

Milan Bátor | 02/21 |Revue hudebních nosičů

Výběr nových jazzových nahrávek zahájíme již tradičně českým počinem. Frýdecko-místecká formace Behind The Door vydala své čtvrté album Ra! s vědomím toho, že změna je potřebná věc. Nahrávka přináší osm instrumentálních kompozic, jejichž svěžest, progresivita a zvukovost rovná se zážitku. Pozoruhodné věci se dály také u slovenských přátel. Jozef Scheiner vydal dlouho očekávanou nahrávku La Mando. Slyšet mandolínu v sólové roli je poměrně vzácné, Scheiner se navíc obklopil skvělými muzikanty a vznikla akusticky šťavnatá deska, která přináší syntézu jazzu a bluegrassu. Crossing Life Lines německého saxofonisty Mulo Francela přináší konceptuální skladby hledající společné evropské duchovní i hudební kořeny. Nahrávka má duši a hloubku, o kterou jiní usilují. Na albu účinkuje také violoncellista Dan Bárta, jenž se v kolektivu špičkových jazzmanů neztratil.

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 02/21

Partneři:

 
 
 

Vyhledávání: