Hudební Rozhledy

Editorial 08/21

Hana Jarolímková | 08/21 |Úvodník

Vážení a milí čtenáři
nesporně poutavé vyprávění o Japonsku viděném očima Evropana z pera Miroslava Vilímce, které – v rámci jeho „Filharmonického vzpomínání“ – najdete v tomto čísle, mne vedlo ke dvěma zamyšlením.

Celý článek

Jan Čmejla: Nikam nespěchám

Alena Sojková | 08/21 |Rozhovory

Klavírista Jan Čmejla odmalička vzbuzuje pozornost svou hrou i úspěchy na soutěžích. Letos v létě oslavil 18. narozeniny. A v září vystoupí na prvním samostatném recitálu na Mezinárodním hudebním festivalu Český Krumlov. O tom, jaké bylo jeho dosavadní umělecké zrání, co získává od svých učitelů a jak vidí svou budoucnost, hovoří v následujícím rozhovoru.

Celý článek

Vlastimil Harapes: Co nechceš sám, nečiň druhým

Jakub Horváth | 08/21 |Rozhovory

Vlastimil Harapes je dokonalým prototypem univerzálního fešného hrdiny. Stal se totiž legendou nejen v oblasti baletu, ale svoji profesionální dráhu započal jako filmový herec a na plátna kin se s velkým úspěchem opakovaně vracel. Počátkem 80. let se etabloval jako činoherec ve Studiu Bouře a později také jako zdatný spíkr rozhlasových pořadů Dobré jitro a Noční mikrofórum. V letech 1990–2002 působil jako umělecký šéf Baletu Národního divadla. V současné době patří mezi profilové tváře Divadla Semafor, vystupuje s vlastním zájezdovým pořadem a je čestným předsedou Hnutí speciálních olympiád. V červenci oslavil 75. narozeniny.

Celý článek

15 let RockOpery Praha

Martin Nejedlý | 08/21 |Rozhovory

Autorské hudební divadlo RockOpera Praha skladatele Milana Steigerwalda (MS) a libretistky Pavly Forest (PF) slaví letos 15 let od uvedení prvního koncertního představení rockové opery Antigona. Oslavy se ovšem nemohou konat v plném rozsahu kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru. RockOpera Praha tedy v současnosti nabízí svým fanouškům alespoň živé internetové streamy a i přesto, že doba kultuře příliš nepřeje, dokončuje autorská dvojice v současnosti již svoji třináctou operu Maria Madonna. A to jistě za několik otázek, které jsem položil Milanu Steigerwaldovi a Pavle Forest, stojí…

Celý článek

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka v Ostravě

Karla Hofmannová | 08/21 |Události

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, který je nástupcem předchozího festivalu Janáčkův máj, vznikl v roce 2018. Myšlenka sloučit dva festivaly klasické hudby, tedy ostravský a na Hukvaldech, byla nejen logická, ale dokonce se ukázala jako velmi nosná. Umožnilo to totiž rozšířit dramaturgii a využít například folklor, ze kterého Janáček vycházel, nebo přivézt operní představení do amfiteátru. V Ostravě se začaly více využívat netradiční prostory pro pořádání koncertů i jejich doprovodných akcí a v okolních městech se festival dokázal lépe přizpůsobit zájmu místního publika. Koronavirus zasáhl do pořádání festivalu v minulém roce, ale nyní šťastná náhoda umožnila, že Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka byl zahájen v regulérním termínu, 27. 5., po více než sedmiměsíční covidové přestávce. Některé koncerty jsem měla možnost navštívit, a tedy i podat o nich zprávu.

Celý článek

Pocta Zdeňku Zahradníkovi

Rafael Brom | 08/21 |Festivaly, koncerty

Slavnostní koncert k 85. narozeninám skladatele, rodáka z Lomnice nad Popelkou, uspořádala Asociace hudebních umělců a vědců, člen Společnosti českých skladatelů, v podvečer v pondělí 28. 6. 2021 za účasti pěkné řádky mladých instrumentalistů.

Celý článek

Ostravská Hubička v divadle i v televizi

Helena Havlíková | 08/21 |Divadlo – Opera . Balet . Muzikál

Národní divadlo moravskoslezské uvedlo premiéru nového nastudování Hubičky Bedřicha Smetany v hudebním nastudování Marka Šedivého a v režii Jiřího Nekvasila, a to hned v dvojím obsazení a dvojím formátu: jako inscenaci divadelní a také záznam prostřednictvím televize. Premiéra v Divadle Antonína Dvořáka s publikem, byť z důvodů protiepidemických opatření limitovaným, se konala 10. 6., televizní přenos se uskutečnil 1. 7. v TV Noe.

Celý článek

Ohlédnutí za Jenůfou v Berlíně

Helena Havlíková | 08/21 |Zahraničí

Berlínská Státní opera Pod lipami uvedla nové nastudování Jenůfy Leoše Janáčka. Protože i v Německu jsou v době coronavirové pandemie divadla pro publikum zavřena, premiéru zprostředkovala televize 3SAT. Představovat dirigenta nijak podrobně netřeba – Jenůfu připravil Sir Simon Rattle, a navázal tak na své zdejší nastudování dalších Janáčkových oper – Z mrtvého domu (2011, režie Patrice Chéreau) a Káti Kabanové (2014, režie Andrea Breth). Režie byla svěřena Damianovi Michielettovi, který Jenůfou Pod lipami debutoval. Je to ovšem zkušený italský režisér, profiloval se hlavně na Rossiniho operách a má na svém kontě řadu inscenací soudobých operních novinek.

Celý článek

Mozaika nejslavnějších operních režisérů - Ladislav Štros

Zbyněk Brabec | 08/21 |Studie, komentáře

Když se v roce 1953 stal Ladislav Štros asistentem režie v Národním divadle v Praze, nevstoupil do neznámého divadla. Po studiích dějin umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy se stal v roce 1945 členem sboru opery Národního divadla, kde zpíval první bas. Přestože režisérskou smlouvu dostal až k 1. 6. 1961, první samostatná operní režie mu byla svěřena již v sezoně 1958/59, kdy inscenoval dvě dnes opomíjené jednoaktovky českých skladatelů – Ostrčilovo Poupě a Zichovy Preciézky. Aktovky měly premiéru 26. 3. 1959.

Celý článek

Celuloidová hudba - Otakar Hollmann

Tomáš Pilát | 08/21 |Studie, komentáře

Film o nezměrné vůli a touze dělat umění, i když se to v určité chvíli zdá nemožné – to je film Sólo pro jednu ruku. Natočil ho režisér Pavel Jurda, snímek objel řadu festivalů a po právu získal množství cen. Jeho protagonisty jsou pianista Otakar Hollmann (1894–1967), jeho levá ruka a skladatel Leoš Janáček. Přizvukují jim současní výkonní muzikanti, hudební vědec, lékaři a historické dokumenty. Jde o film, který vnímáte jako detektivku. Pokud víte, nevadí, a pokud nevíte, s napětím sledujete, jak to všechno dopadne. Konkrétně: napíše Janáček kompozici pro klavír na jednu ruku a bude ji premiérovat Otakar Hollmann? Trochu předběhnu – nakonec to dopadlo dobře, ale jednoduché to rozhodně nebylo.

Celý článek

Slavní umělci ve stínu hákového kříže - Dezertér s taktovkou

Robert Rytina | 08/21 |Studie, komentáře

Měl za to, že teď, když Němci odtáhli z Milána, už není, čeho se bát. Gestapo, před nímž se tu schovával, přece pro něj přestalo být hrozbou. Ale neměl by se snad obávat jiného nebezpečí? Z atmosféry kolem sebe totiž začínal být nervózní. Proč vlastně svůj bezpečný úkryt na Via Marcona opouštěl? Jen kvůli touze se po dlouhé době zase nadechnout čerstvého vzduchu? Minul zatím jen několik bloků, ale vše, co viděl, v něm probouzelo až svíravě nepříjemný pocit. Lidé, stojící v hloučcích na chodnících, se o něčem hlasitě dohadovali a zuřivě při tom gestikulovali. Občas projela ulicemi nákladní auta plná ozbrojenců v civilu, tu a tam zazněla zpovzdálí střelba. Snažil se nepropadat panice a pokračoval dál v cestě po široké Viale Abruzzi plné zabedněných obchodů.

Celý článek

Filharmonické vzpomínání - Dva roky života v Japonsku

Miroslav Vilímec | 08/21 |Studie, komentáře

V minulém čísle Hudebních rozhledů jsem se snažil zhustit zážitky z koncertních cest České filharmonie do jednoho příspěvku, což byla naivní představa. Čas, strávený na zájezdech, byl koncem minulého století značný a zanechal ve mně nepřeberný rezervoár zážitků. Kufr se stal po léta věrným společníkem, a především ochráncem všech důležitých propriet, které člověk k zájezdovému životu potřebuje. Tak jej tedy pomyslně opět beru a vydávám se na cestu.

Celý článek

Zvláštní případy klávesového oddělení - „Designed by Peter Maly“

Jakub Zahradník | 08/21 |Svět hudebních nástrojů

Dnes i příště bude řeč o jednom mezinárodně uznávaném designérovi. Rozdělil jsem jeho vyprávění na dva díly proto, abychom mohli publikovat i ukázky jeho designových návrhů a představit si je od úvodní kresby až po realizaci a umístění v interiéru. Pro nás je příběh Petera Malého (nar. 1936) zajímavý hned ze dvou důvodů. Jednak se, mimo jiné, uplatnil i v dost neobvyklé oblasti designu klavíru. A jednak pochází z Československa.

Celý článek

Nové jazzové nahrávky na CD

Milan Bátor | 08/21 |Revue hudebních nosičů

Trumpetista Christian Scott aTunde Adjuah sesbíral živý materiál nahraný na březnovém koncertě před první pandemickou vlnou. Jmenuje se Axiom a je to opravdu těžká váha. Album bylo nominováno na 63. výroční ceny Grammy a tentokrát američtí kolegové kupodivu zacílili dobře. Thomas Abraham Misch loni vydal druhé studiové album What Kinda Music ve spolupráci s anglickým bubeníkem Yussefem Dayesem. Je to velká síla a pro mne osobně obrovský objev. Přístup Mische je autentický, perkuse Dayese skvělé a společná je odvaha čerpat z popových kategorií a nebát se něhy, přímočarosti a sentimentu. Chris Potter Circuits Trio vydali nahrávku Sunrise Reprise.

Celý článek

Aktuální číslo:

cover

Hudební rozhledy 08/21

Partneři:

 
 
 

Vyhledávání: