zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební tipy na 10. týden

Vince Clark

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Hudební návraty Je to jenom rokenrol
Pravidelný měsíčník "Je to jenom rokenrol" v tomto mimořádném vydání hostí Helenu Vondráčkovou, která nabídne svojí oblíbenou hudbu s klipovými ukázkami a představí i některé písničky z jejího archivu.
Vysílání: 10.3., 12.00 hod., ČT2; Opakování: 17.3., ČT2

Pop Session (2/5)
Film o klavíru a klávesách - o průkopnících elektronické hudby a o těch, kteří se snažili o spojení klasické a populární hudby. Dále také o těch, jimž se podařilo jedinečným způsobem propojit svět populární hudby se světem šansonu. Robert Moog nás provede svojí ekologickou zahrádkou a poskytne nám rozhovor o revoluci ve světě hudby, kterou sám vyvolal - a Jean-Michel Jarre pohovoří o tom, jak tuto revoluci přetavil ve skutečnost, a promluví Keith Emerson, klávesista a enfant terrible superskupiny Emerson Lake a Palmer (ELP), který v sedmdesátých letech mlátil při koncertech do svých kláves jako blázen. Od francouzského dua Air a Vince Clarka, kteří začali v osmdesátých letech propagovat nový směr klávesové hry, se dozvíme, že elektronika už není budoucností, ale minulostí. Pianista a zpěvák Rufus Wainwright zase pohovoří o nutnosti inovovat pop návratem do období opery a klasického písně.
„Kytara je můj přítel, zatímco klavír je má milenka,“ hlásá třicetiletý Američan Rufus Wainwright z obálek všech hudebních časopisů. Jsou popové písně hrané na klavír i v období digitálního věku opravdovou alternativou? Co znamená návrat ke klavíru po desítkách let zvuku elektronických kláves? Klavír byl v minulosti symbolem životní úrovně a příslibem oduševnělosti, ale byl natolik svázán s minulostí, že, experimentátoři elektronického zvuku šedesátých let ani nepomysleli, že by mohli své nástroje spojit s klavírní klaviaturou. Robert Moog se rozpovídá o počátcích elektronické hudby. Nebyl jen pouhým vynálezcem syntezátoru, ale až do své nedávné smrti byl stále považován za průkopníka analogové elektronické hudby, který vybavil muzikanty, jako George Clintona a Money Marka, účinnými procesory a novou verzí svého Mini Moogu. Keith Emerson, klávesista superskupiny Emerson, Lake & Palmer, který je považován za jednoho z nejlepších klávesistů uplynulého století, byl prvním muzikantem, který zaznamenal se syntezátorem komerční úspěch. Ve studiu to byl muzikant posedlý hudbou, zatímco na jevišti se choval jako smyslů zbavený. Při vystoupeních svými klávesami třískal, kopal do nich a mlátil pěstmi, a vrtal se v nich nožem, jen aby z nich dostal i ten nejnepatrnější náznak zvláštního zvuku. Kulisu k této jevištní extázi mu dělal metr vysoký přenositelný syntezátor Boba Mooga, který seděl tiše na jevišti, a svými obvody, knoflíky a kabely poskytoval lákavý pohled do budoucnosti.
Jean Michel Jarre byl ve stejné době ve Francii svými vrstevníky zavrhován a musel čelit jejich nedůvěře. Bude nám vyprávět o klasických hudebnících, kteří během vystoupení s ním vytahovali kolíky ze svých elektronických nástrojů, protože se báli, že budou považováni za zastaralé. Jarre byl od počátku velkým odpůrcem masové reprodukce hudby. Na své album „Music For Supermarkets“ nahrál jen jedinou skladbu, kterou prodal zájemci s nejvyšší nabídkou.
V osmdesátých letech bylo prakticky nemožné vyhnout se vlně synthi popu, protože v té době bojovali o umístění na vrcholech žebříčků Depeche Mode, the Eurythmics a Yazoo. Klávesista Vince Clarke, který byl zakládajícím členem Depeche Mode, a stál i u zrodu Yazoo a Erasure, na sebe prozradí, že ve skutečnosti neumí pořádně hrát. Muzikanti z AIR se zase podívají na současné události. Proč se hudba devadesátých let vrací po však těch letech, kdy jsme byli zaplavováni digitálními zvuky kláves, zpět k analogovým nástrojům? Kde se v analogovém zvuku bere ona tak ceněná „vřelost“ a „oduševnělost“, kterou digitální zvuk pravděpodobně postrádá? Je návrat „skutečných“ klavíristů, jako Rufuse Wainwrighta, který byl předzvěstí senzačního úspěchu Norah Jonesové, skutečným ZNAMENÍM času? To vše se dozvíme ve druhém dílu nazvaném „Eben & slonovina (Ebony & Ivory).“
Vysílání: 11.3., 18.00 hod., ČT2; Opakování: 12.3., ČT2.

6.3.2011 10:03:38 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 51 (2011) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Kam zmizel ten starý song: Karel Gott

Kam zmizel ten starý song: Karel Gott

Karel Gott se narodil 14. července 1939 v Plzni. Vyučil se elektromontérem, ale už od dětství se zajímal o zpě ...celý článek


Hudební tipy na 52. týden

Marie Rottrová

Vánoce s Hradišťanem
Je to hezká tradice. Už několik let se vždy před Vánocemi scházejí členové jednoho z n ...celý článek


Hudba o Vánocích

Lucie Bílá - Bílé Vánoce

Bílé Vánoce Lucie Bílé v Opeře
V listopadu a prosinci 2011 proběhlo předvánoční turné naší nejpopulárnější ...celý článek


Noční filmový klub: Rolling Stones

Rolling Stones

Pohled režiséra Martina Scorseseho na známou kapelu, jejíž členové spolu vystupují přes čtyřicet pět let. Doku ...celý článek


Pink Floyd: 1967–2005

Pink Floyd

Slavná anglická rocková skupina, jedna z nejvýznačnějších v historii pop music. Představitelé progresivního st ...celý článek



Časopis 51 - sekce

DIVADLO

Dramatické pořady na ČRo 3 – Vltava 52. Týden

Jean Giraudoux

Jean Giraudoux: Ondina
Překlad Karel a David Krausovi. Úprava Luboš Pistorius. Rozhlasová adaptace Klára No celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Státní smutek v Národním divadle

Z opery Figarova svatba

“V čase státního smutku nad úmrtím Václava Havla, se Národní divadlo v Praze rozhodlo nerušit žádné z pl celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Paralelní linie

Galerie HMP

Adriena Šimotová a Josef Bolf v Prinz Prager Gallery. Výstava PARALELNÍ LINIE vychází z vnitřní i vnější podob celý článek

další články...