Zlatá šedesátá: Zdeněk Mahler
autor: Česká televize
zvětšit obrázekZlatá šedesátá: Zdeněk Mahler
Významný český spisovatel, esejista a muzikolog stál za scénáři celé řady pozoruhodných československých snímků, které se podílely na filmovém zázraku 60. let (2009). Režie M. Šulík. Zdeněk Mahler (*7. 12. 1928 – †17. 3. 2018) jako vystudovaný pedagog začínal ve vzdělávací redakci Československého rozhlasu a v polovině padesátých let se stal tajemníkem ministra školství Františka Kahudy. Jeho tvůrčí dráha je spojená až s nástupem další dekády, kdy působil jako dramaturg Laterny Magiky a podílel se na legendárním představení Alfreda Radoka Otvírání studánek (1960). Počínaje rokem 1960 se stal tvůrcem "na volné noze" a věnoval se psaní knih, divadelních her, muzikologii a od roku 1967 také scenáristice.
Hned jeho první počin pro filmová plátna Svatba jako řemen (1967) v režii Jiřího Krejčíka se zařadil ke komediální klasice, která ztělesňuje uvolněnou atmosféru šedesátých let s nábojem srovnatelným s Formanovými mezinárodně úspěšnými filmy. Liberální duch se odráží i v tragikomediích o smutných koncích milostných her, jež se shodně odehrávají v prostředí mediálních redakcí (Jak se zbavit Helenky – 1967 a Flirt se slečnou stříbrnou – 1969). Mezi těmito počiny se však Mahler stal autorem svého nejzásadnějšího díla šedesátých let – působivé adaptace románu Nebeští jezdci (1968) v režii Jindřicha Poláka, která na plátně rehabilitovala československé válečné letce pod britskou perutí. Civilní pohled na každodenní osudy válečných hrdinů vznikal jen díky svobodnému ovzduší Pražského jara.
V napjaté atmosféře po srpnových událostech napsal Mahler za jedinou noc scénář k vypjatému podobenství Den sedmý, osmá noc (1969), jehož překotné natáčení pod hrozbou zákazu z vyšších míst pozoruhodně přispělo horečnaté výpovědi. Ke scenáristické práci se vrátil jako mnozí mladí filmaři 60. let až v polovině následující dekády a jeho tvorba odrážela stále silnější zájem o hudební historii. Stál tak za řadou nekonvenčních životopisných snímku vymykajících se normalizační šedi – ať už šlo o portréty pěvkyně Emy Destinové (Božská Ema – 1979), hudebního skladatele Antonína Dvořáka (Koncert na konci léta – 1979) či o opakované návraty k osobnosti W. A. Mozarta (odborná spolupráce na scénáři filmu Amadeus, historická detektivka Zapomeňte na Mozarta – 1985, minisérie Wolfgang A. Mozart – 1991). V posledních letech se realizace dočkal Mahlerův scénář k filmu Lidice (2011), jenž vznikl na základě jeho novely Nokturno.
Vysílání: 14.5., 21.50 hod., ČT art
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek
Portrét Milada Šubrtová
Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Českým lvem oceněný dokument
Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek